تکذیب ورود دوباره دلارهای تقلبی به بازار ارز تهران

فاطمه بهادری

بازگشت اسکناس‌های یکصد دلاری جعلی به بازار تهران از سوی تعدادی از فعالان بازار صرافی تهران تکذیب شد. روز گذشته یک خبرگزاری از بازگشت یکصد دلاری‌های جعلی به بازار تهران خبر داد و تصریح کرد که به گفته فعالان بازار صرافی تهران هر برگ اسکناس یکصد دلاری جعلی حدود ۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد و اسکناس‌های جعلی به نحوی طراحی شده که در نگاه اول به هیچ وجه نمی‌توان تشخیص داد که این اسکناس جعلی است یا واقعی. این در حالی است که خبرنگار دنیای اقتصاد از فعالان بازار در این خصوص کسب اطلاع کرد و این فعالان وجود این اسکناس‌ها را تکذیب کردند. مصطفی‌ خان‌زاده یکی از فعالان بازار صرافی تهران گفت: پس از ورود دلارهای تقلبی در سال ۸۴ بسیاری از صرافی‌ها دستگاه دلارسنج خریدند و بانک مرکزی نیز همه دلارهای تقلبی را جمع‌آوری کرد.

وی تصریح کرد: ما کشور توریستی نیستیم تا در همه نقاط کشور اعم از روستاها و شهرهای کوچک به معامله دلار بپردازند بنابراین گردشگران مجبورند تا تنها در خیابان فردوسی ارز خرید و فروش کنند. وی با بیان اینکه دستگاه‌های دلار سنج به صرافان کمک می‌کنند تا دلارهای تقلبی را تشخیص دهند افزود: ممکن است تک برگ‌هایی از اسکناس‌های تقلبی دیده شده باشد. اما در بازار در این خصوص صحبتی نشده است.

اسکناس‌های جعلی یکصد دلاری ۲۰۰۳ برای اولین بار در اسفند ماه سال ۸۴ وارد بازار شد. در پی درج اخبار ورود این اسکناس‌ها، بانک مرکزی اعلام کرد که برخورد با این قضیه به هیچ وجه متوجه بانک مرکزی نبوده و تنها مرجع رسیدگی به جرایم ارز، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. در همین حال یکی از صرافان فعال در بازار ارز تهران با تاکید بر اینکه هزاران برگ از اسکناس‌های یکصد دلاری تقلبی در بازار ارز تهران توزیع شده می‌افزاید، حتی بانک‌های داخلی نیز نتوانستند آن را تشخیص دهند و بعد از اینکه دلارها به سوییس فرستاده شد، آنها تایید کردند که دلارها تقلبی است.

پس از گذشت چند ماه از ورود دلارهای تقلبی ۲۰۰۳، و در آبان‌ماه سال گذشته بانک مرکزی به خریداران ارز هشدار داد که ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های مجاز دارای مجوز از بانک مرکزی در سراسر کشور و صرافی بانک‌ها تهیه کنند.همچنین متقاضیان خرید ارز هنگام خرید یا فروش ارز فاکتور مربوطه را با قید شماره اسکناس بر روی فاکتور دریافت کنند.متقاضیان حواله ارز باید ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های مجاز خرید کرده و شخصا با مراجعه به بانک‌های دولتی و خصوصی حواله آن را در وجه ذی‌نفع تقاضا کنند.

در صورتی که صرافان مجاز با دریافت نشانی ذی‌نفع از متقاضی راسا به حواله وجه از طریق شبکه بانکی اقدام می‌کنند، خریدار ارز باید در همان روز و یا حداکثر تا روز بعد رسید حواله را که ممهور به مهر یکی از بانک‌های دولتی و یا خصوصی است از صرافی دریافت کند. در اطلاعیه فوق، بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده تا به شکایات مردم از عملکرد صرافی‌های مجاز در سراسر کشور رسیدگی کند.