گروه بازار پول- بانک سامان به طور رسمی و به عنوان پیشتاز بانک‌های دولتی و خصوصی، اولین دستور پرداخت آزمایشی RTGS را در مورخ بیست و یکم فروردین امسال به بانک مرکزی اعلام نمود. به گزارش روابط عمومی بانک سامان، سیستم RTGS به معنای «تسویه ناخالص آنی»، نگاهدارنده حساب‌های تسویه بین بانک‌ها نزد بانک مرکزی است و نقل و انتقال وجوه بین بانک‌ها از این طریق انجام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: بانک سامان پس از تلاش چند ماهه موفق گردید که به طور رسمی از طریق RTGS به محیط live ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی) اتصال یابد. طی همین گزارش، (real time gross settlement) RTGS در ابتدای هر روز، مانده حساب تسویه بانک سامان را از سیستم حسابداری مرکزی دریافت می‌کند و برخی عملیات دریافت و پرداخت بین بانکی توسط سیستم RTGS انجام می‌شود و در پایان روز تمامی عملیات و مانده پایان روز به سیستم حسابداری بانک مرکزی (GL) منتقل می‌گردد.

بر این اساس، این روش بیشتر به تسویه چک‌ها و حواله‌ها می‌پردازد و در حال حاضر انتقال وجه از یک بانک به بانک دیگر (B۲B) از این طریق، جایگزین روش سنتی استفاده از انواع چک‌ها می‌شود چرا که در روش سنتی وصول چک پس از فرآیند اتاق پایاپای و بعد از دو روز کاری محقق می‌شد، ولی در این سیستم بلافاصله وجه مورد نظر از حساب بانک به بانکی دیگر منتقل می‌شود.

در گزارش روابط عمومی آمده است: یکی دیگر از فازهای سیستم مذکور علاوه بر انتقال وجه از یک بانک به بانک دیگر، انتقال وجه به دستور مشتری به هر حساب در بانکی دیگر (C۲C) می‌باشد که به زودی با پیاده‌سازی کامل سیستم «تسویه ناخالص آنی» با هماهنگی بانک مرکزی امکان‌پذیر می‌شود.

از مزایای استفاده از RTGS در انتقالات بین بانکی با حذف چک‌های عادی و رمزدار، کاهش ریسک اعتباری به علت انجام لحظه‌ای دریافت‌ها و پرداخت‌ها، کاهش ریسک سیستمی، عدم تسویه زمان بر مبالغ سنگین بین بانک‌ها قابل توجه است.

علاوه بر موارد فوق می‌توان به فوایدی همچون عدم محدودیت و جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان و بانک‌ها برای انتقال وجه بین دو بانک، افزایش اطمینان و امنیت و رفع مشکلات عدیده همچون صدور چک‌ها مفقودی، جعل امضا مخدوش شدن، سرویس‌دهی بهتر، کم هزینه‌تر و کاهش هزینه‌های بانکی و هزینه‌های مرتبط با معاملات نقدی اشاره کرد.