تسهیلات طرح‌های زودبازده فاقد توجیه اقتصادی نقدینگی را افزایش می دهد

یک کارشناس اقتصادی گفت: ارائه تسهیلات به طرح‌های زودبازده فاقد توجیه اقتصادی، صرفا نقدینگی را افزایش می‌دهد و کمکی به افزایش تولید و امور تولیدی نمی‌کند. علی یاسری در گفت وگو با خبرگزاری فارس اظهارداشت: چنانچه بر ارائه تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده نظارت دقیق اعمال می‌شد، ممکن بود که این حرکت موثر باشد.

وی افزود: نظارت دقیق در این خصوص بعید است و لذا عملا تسهیلات به سمت طرح‌های تولیدی تمایل نیافته‌اند.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات اولا توجیه اقتصادی و ثانیا نظارت کافی می‌طلبد و بدون این دو، هر حرکتی در این زمینه بی ثمر است.

این کارشناس پولی- بانکی به موضوع بخشودگی بدهی‌های معوقه و همچنین بحث مخاطرات اخلاقی در این خصوص اشاره کرد و افزود: پرداخت تسهیلات، بدون افزایش امور تولیدی و اشتغالزا و همچنین بدون نظارت‌های لازم، اتلاف منابع است.

تسهیلات زودبازده هدایت نشده بخش خدمات را فربه می‌کند

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر تسهیلات بانکی که به طرح‌های زود بازده پرداخت می‌شود درست هدایت نشود، تنها بخش خدمات را فربه می‌کند.

مهدی تقوی اظهارداشت: مشکل اقتصادی کشور به خصوص در بخش اشتغال با ارائه تسهیلات بانکی به طرح‌های زود بازده حل نمی‌شود، کما اینکه این تسهیلات نیز صرف امور و فعالیت‌های مولد نمی‌شود.

وی افزود: طرح‌های زود بازده عموما مولد نیستند، چراکه امور مولد زمان بر است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: بعضا برای فعالسازی یک واحد مولد به ۵ سال زمان نیاز است و حتی در مقاطعی انتظار زیاندهی می‌رود.

وی اضافه کرد: من موافق ارائه تسهیلات به طرح‌های زودبازده نیستم چون همان سرانجامی را دارد که طرح‌های خود اشتغالی داشت.

تقوی تصریح کرد: با ارائه این تسهیلات، واسطه‌گری و امور خدماتی تقویت می‌شود و امید چندانی نمی‌توان به توسعه فعالیت‌های مولد داشت.

وی افزود: به جای ارائه تسهیلات به طرح‌های زودبازده، دولت و بانک‌ها بهتر است از طرح‌های بزرگ و دیربازده مولد حمایت کنند تا حرکت آنها از توجیه اقتصادی لازم برخوردار باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: مبنا در ارائه این تسهیلات باید تولید کالا باشد نه خدمات.