لیلا اکبرپور -محمد حیدری مدیر بیمه‌های مهندسی و مسوولیت بیمه ایران در خصوص مطلب کم بیمه‌گی و گل گهر که در تاریخ ۱۴/۱۱/۸۵ در صفحه ۱۳ (بانک و بیمه) روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسیده بود جوابیه فرستادند که در ادامه می‌آید: فوائد نقد و نقادی بر هیچ کس پوشیده نیست و سعی ما برشمردن مزایای بیشمار آن نیست اما پی زمینه نقادی و قرار گرفتن در این جایگاه آشنایی و داشتن دانش و مهارت کافی و لازم در خصوص موضوع مورد نقد می‌باشد.

کم بیمه‌گی (UNDER INSURED) در لغت به معنای بیمه نمودن شی یا وسیله‌ای به میزان کمتر از ارزش روز و یا واقعی آن می‌باشد (نه بیمه نکردن) که در این حالت وفق ماده ۱۰ قانون بیمه در صورت بروز خسارات تحت پوشش خسارت به نسبت مبلغ بیمه بیمه تقسیم بر مبلغ واقعی به بیمه‌گذار پرداخت می‌گردد.به عنوان مثال آقای الف وسیله نقلیه خود را که دارای ارزش روز ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال است به مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال (کم بیمه‌گی) نزد شرکت بیمه بدنه می‌کند ، در صورت بروز خسارت (فرضا مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ریال) مبلغ پرداختی توسط شرکت بیمه فقط مبلغ ۵۰۰۰۰۰ ریال می‌باشد (مبلغ خسارت یعنی ۱۰۰۰۰۰۰ ریال ضرب در مبلغ بیمه شده یعنی ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال تقسیم بر ارزش واقعی یعنی ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال) در واقع بیمه‌گذار ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال تقسیم بر ارزش واقعی یعنی ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال) در واقع بیمه‌گذار متناسب با حق بیمه و یا بهای خطری که پرداخت نموده خسارت دریافت می‌کند.در خصوص پوشش بیمه‌ای عدم النفع و ارتباط آن با حادثه برخورد قطارها به فرض داشتن این پوشش بیمه‌ای این نوع حادثه یعنی از بین رفتن محموله تحت پوشش بیمه عدم النفع قرار نمی‌گیرد.

در هر حال شرکت حمل کننده طبق مسوولیت ناشی از مقررات حمل و نقل و ملزم به جبران خسارات وارده می‌باشد.

همان طور که جناب آقای زیدآبادی از مسوولان محترم گل گهر اظهار نمودند این پروژه دارای تمام پوشش‌های بیمه‌ای لازم جامع و کامل در راستای اجرای عملیات اجرایی پروژه می‌باشد.

جواب جوابیه

از محمد حیدری کارشناس محترم بیمه که در پرسابقه‌ترین شرکت بیمه کشورمان فعالیت دارند بسیار بعید بود که با انتقاد از روزنامه دنیای اقتصاد به اصل موضوع اشاره نکرده تا موضوع قابل بحث همچنان در ابهام بماند.

در اولین پاراگراف مطلب کم بیمه‌گی گل گهر آمده بود:دوستی می‌گفت: کم بیمه‌گی یعنی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی بدون داشتن پوشش بیمه‌ای انجام شود و بسیاری بدون آن که انواع مسوولیت‌های خود را تحت پوشش قرار دهند در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت دارند.به او گفتم: این مطلب یعنی فقدان بیمه‌ای و با عبارت کم بیمه‌گی متفاوت است. کم‌بیمه‌گی یعنی بیمه‌گران به هر تقدیر موفق به صدور بیمه‌نامه برای بیمه‌گذاران می‌شوند اما به دلایل گوناگون با حداقل تعهدات است.

اما مدیر محترم بیمه‌های مهندسی و مسوولیت بیمه ایران به جای پاسخ به این که چرا در خصوص خریداری پوشش عدم‌النفع به شرکت گل گهر پیشنهادی نشده است بار دیگر کم بیمه‌گی را تعریف کرده است. البته تعریف او از کم بیمه‌گی نشان می‌دهد که مطلب مذکور به دقت مطالعه نشده و اقتباس انتزاعی کرده است.در بخش دیگری از مطلب اشاره شده که محموله گل گهر تحت پوشش بیمه‌ای بوده و از بین رفتن آن تحت پوشش بیمه عدم‌النفع قرار نمی‌گیرد.در حالی که در مطلب فوق از زیدآبادی مدیر امور مالی گل گهر پرسیده شده بود، آیا گل گهر بیمه‌نامه عدم‌النفع دارد؟ تا در مواقعی که ارسال محموله با مشکل روبه‌رو می‌شود و تولید با وقفه روبه‌رو می‌گردد زیان‌های ناشی از آن جبران شود؟در دو سطر آخر خبر گل گهر و کم بیمه‌گی به صراحت آمده بود در بسیاری موارد جبران خسارات ناشی از وقفه در تولید غیرممکن است.در حالی که در مطلب مذکور موضوع اصلی بیمه‌نامه عدم‌النفع و خریداری آن برای روزهایی که تولید با وقفه روبه‌رو می‌شود بوده است مدیر بیمه‌های مهندسی و مسوولیت بیمه ایران از قول زیدآبادی می‌گویند: این پروژه دارای تمام پوشش‌های بیمه‌ای لازم، جامع و کامل در راستای اجرای عملیات اجرای پروژه بود. در حالی که در متن خبر مندرج چنین جمله‌ای از زیدآبادی نیست و در اینجا هم برداشت حیدری مانند برداشت ابتدایی مطلب بوده است.