نظام بانکی برای گسترش بنگاه های کوچک  تحت فشار است

کارشناس اقتصاد بخش عمومی گفت: پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی زود بازده باید با دقت نظر بیشتر صورت گیرد تا منابع بانک‌ها به هدر نرود. ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌وگو با فارس افزد: کاهش نرخ سود بانکی با شروع کار دولت نهم مطرح شد و مطابق قانون برنامه چهارم توسعه دولت نهم موظف شد نرخ سود بانکی را تک رقمی کند.

وی با اشاره به اینکه در سراسر جهان ابتدا نرخ تورم کاهش یافته و دیگر متغیرهای اقتصادی تابع نرخ تورم قرار می گیرند گفت: در تمام دنیا مهمترین هدف اقتصادی بالا بردن رفاه عمومی جامعه است و شاخص‌های اقتصادی برای رشد و ارتقای رفاه اجتماعی افزایش می‌یابند.

حکیمی‌پور گفت: دولت نهم در شروع کار خود با مشکل بیکاری و تورم مواجه بود که به اعتقاد رییس‌جمهور بر یکدیگر تاثیر می‌گذاشتند، مطابق قانون برنامه چهارم توسعه دولت نهم باید سالانه ۷۵۰‌هزار شغل ایجاد می‌کرد، اما در سال‌جاری که اولین سال کار دولت نهم بود تاکنون تنها ۵۱۰‌هزار شغل ایجاد شده است.

وی با اشاره به اجرای آیین‌نامه گسترش بنگاه‌های اقتصادی کوچک زودبازده و کارآفرین برای کنترل مشکل بیکاری و به تبع آن تورم گفت: دولت سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است که بیشتر بار آن بر دوش سیستم بانکی کشور است، البته به نظر می‌رسد بسیاری از طرح‌های بنگاه‌های کوچک سود آور هم نبوده است.

کارشناس اقتصادی دورنمای سیستم بانکی را مبهم دانست و گفت: در لایحه بودجه ۸۶ پیش‌بینی شده است که ۵۰‌درصد مانده منابع بانک‌ها به بنگاه‌های کوچک اختصاص یابد و سیستم بانکی برای اجرای آیین‌نامه گسترش بنگاه‌های کوچک و زودبازده تحت فشار است.

وی با اشاره بر این نکته که بانک یک بنگاه اقتصادی است و سیاست‌های دولت با شان نزول بانک‌ها در تناقض است، گفت: بانک‌ها قلک دولت نیستند، کاهش نرخ سود بانکی بدون توجه به سایر شاخص‌ها یک اشتباه بزرگ اقتصادی است، کاهش نرخ سود بانکی باعث افزایش فشار تقاضا، گسترش فساد اداری می‌شود و عده‌ای با استفاده و همکاری تعدادی از کارمندان بانک‌ها از تسهیلات ارزان قیمت بانکی استفاده می‌کنند. حکیمی‌پور گفت: نرخ رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش شرکت‌های دولتی، سهم مشارکت مردمی، امنیت سرمایه‌گذاری در جذب سرمایه‌های خارجی، فعالیت بخش کشاورزی، پروژه‌های زیربنایی، پتانسیل‌های اقتصادی و بومی مناطق محروم عواملی است که با کنترل و استفاده از آنها برای کاهش نرخ سود بانکی بسیار ضروری است.

وی با اشاره به فشار زیاد دولت بر سیستم بانکی گفت: رشد توسعه بانکداری الکترونیکی می‌تواند، هزینه‌های بانکداری را کاهش داده و مدیریت نظام بانکی کشور باید در این زمینه با همکاری وزارت ارتباطات زمینه‌های توسعه بانکداری الکترونیک را فراهم آورد.