تحولات اقتصادی دنیا در شروع هفته جدید میلادی

گروه بازار پول - اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی بانک مرکزی گزارشی از شرایط اقتصادی دنیا شامل تحولات بازار طلا، نفت، سهام و دیگر متغیر‌های مهم اقتصادی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش تنگ‌تر شدن شرایط اقتصادی در دنیا باعث شده است تا رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین سطح خود برسد. به تعویق انداختن برنامه خرید دارایی توسط فدرال رزرو در ماه قبل و سخن برنانکه، رییس فدرال رزرو مبنی بر وجود شرایط مناسب برای اقدامات بیشتر این سازمان، باعث شده تا حدی احتمال دخالت این سازمان برای جهت‌دهی به اقتصاد آمریکا بیشتر شود. امری که بدون شک بر اقتصاد جهانی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

به گزارش اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی بانک مرکزی روز دوشنبه در بازار نیویورک نرخ یورو در مقابل دلار، با وجود نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی جهان و بحران بدهی حوزه یورو، به دلایل تکنیکی تقویت شد. وزرای دارایی حوزه یورو برای تکمیل برنامه‌های تحکیم ارز مشترکشان جلسه دارند اما سرمایه‌گذاران محتاط هستند زیرا مذاکرات بروکسل ممکن است کمی فراتر از محدود‌سازی توافقات ماه گذشته برای کمک به دولت‌ها و بانک‌های بدهکار باشد. این گزارش ادامه داده است: رییس بانک مرکزی اروپا، ماریو دراقی، با اظهار اینکه این بانک ممکن است هر تصمیمی برای اقدامات فوق‌العاده اتخاذ نماید، بارقه امیدی در بازار به وجود آورد زیرا احتمال کاهش بیشتر نرخ‌های بهره اروپا را افزایش داد، اما سرمایه‌گذاران نگرانند که این امر برای حفظ افزایش ارزش به دست آمده کافی نباشد. بر اساس این گزارش به دلیل تلاش حوزه یورو برای حفظ رشد اقتصادی، هر علامتی دال بر اقدام برای انگیزش اقتصاد از سوی سرمایه‌گذاران مثبت تلقی می‌شود. نقصان امیدواری در مورد نشست سران اروپا بر اوراق قرضه اسپانیا و ایتالیا تاثیر گذاشت و باعث بالا رفتن بازدهی این اوراق و نزدیک شدن آنها به سطوح غیر قابل تحمل شد.

تحولات طلا

روز دوشنبه بهای طلا در بازار فلزات قیمتی نیویورک در یک روز معاملاتی آرام و تقریبا بدون نوسان، افزایش یافت. افزایش قیمت مواد اولیه و نفت خام، گزارش‌های مطلوب تورمی کشور چین و تضعیف ارزش دلار، از جمله دلایل ترقی بهای طلا در این روز بود. نگرانی‌های موجود در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل شرایط بسیار خشک منطقه غرب میانه آمریکا، افزایش قیمت ذرت و افزایش قیمت دانه سویا، باعث افزایش درخواست خرید طلا به عنوان پوشش تورمی شد.

تحولات اقتصادی چین و دنیا

براساس گزارش اداره مطالعات و سازمان‌های بین المللی بانک مرکزی در ۱۹ تیر ماه سال جاری، درست در زمانی که چین به عنوان محرک موتور اصلی رشد اقتصادی جهان، گزارش مربوط به میزان تولید ناخالص داخلی خود را که بنا بر اظهار نظر برخی از تحلیل‌گران اقتصادی بدترین گزارش منتشره حداقل طی سه سال اخیر به شمار می‌رود را منتشر کرد، دورنمای اقتصادی جهان در نیمه دوم سال جاری در معرض خطر نزول شدید قرار داشت. بر اساس این گزارش کارشناسان اقتصادی که در نظرسنجی به عمل آمده از سوی خبرگزاری رویترز شرکت کرده بودند براین باورند که رشد اقتصادی سالانه چین بین ماه‌های آوریل تا ژوئن و نسبت به سه ماه منتهی به مارس سال ٢٠٠٩ یعنی از زمانی که حلقه بحران مالی جهانی تنگ‌تر شد، کمترین رشد اقتصادی بوده است که چین تا به حال به خود دیده است. همچنین بانک مرکزی چین در هفته گذشته، برای دومین بار طی یک ماه اخیر، به طور حیرت انگیزی نرخ‌های بهره خود را کاهش داد. این اقدام دقیقا در روزی که مسوولان بانک مرکزی اروپا در اقدامی هماهنگ نرخ‌های بهره خود را کاهش دادند و مقامات بانک مرکزی انگلستان نیز برنامه سیاست فوق انبساطی و خرید دارایی‌های خود را تقویت نمودند صورت گرفت.

بر اساس گزارش اداره مطالعات بانک مرکزی یک کارشناس ارشد اقتصادی موسسه نامورا (Nomura) مستقر در هنگ کنگ به خبرگزاری رویترز گفت: در نیمه دوم سال همان گونه که به زمان انتقال رهبری حزب کمونیست نزدیک‌تر می‌شویم و رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته و به نقطه هدف‌گذاری شده برای سال‌جاری یعنی رقم ۵/۷ درصد نزدیک‌تر می‌شود، دولت چین کمتر متحمل کندی رشد اقتصادی خواهد شد. نرخ رشد اقتصادی فصلی چین در سه ماه نخست سال جاری ۸/۶ درصد بود واین نرخ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۸ درصد بود. طبق آخرین نظرسنجی به عمل آمده از سوی خبرگزاری رویترز از تحلیل‌گران اقتصادی در خصوص پیش‌بینی رشد اقتصادی چین، آنها انتظار دارند که نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماه دوم به ۶/۷ درصد کاهش یافته باشد. انتظار می‌رود ارقام منتشره در خصوص فعالیت صنعتی بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و در سرتاسر حوزه یورو نسبت به ماه گذشته کاهش یافته باشد. با عنایت به این موضوع که در هفته پیش رو شاخص‌های مهم اقتصادی به ویژه شاخص قیمت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان منتشر خواهد شد، این احتمال می‌رود. که وجود علائمی دال برکاسته شدن فشارهای تورمی، نشانه‌ای باشد از آنکه سیاست‌گذاران قدرت مانور بیشتری پیدا نمایند. مشکل بیکاری و معضلات بخش مسکن در ایالات متحده آمریکا، تخصیص اعتبار در بریتانیا، عیوب سازمانی در چین و مشکلات ساختاری در سراسر حوزه یورو، همگی بر ریسک‌های نزولی و احتمال اعمال سیاست فوق انبساطی بیشتر از سوی بانک‌های مرکزی مهم دنیا تاکید می‌نمایند. بنا بر این گزارش برخی از تحلیل‌گران اقتصادی مستقر بر این باورند که بانک مرکزی ژاپن پس از مرور ارقام تجدید نظر شده فصلی مربوط به دورنمای تورم و رشد اقتصادی در روز پنج‌شنبه، احتمالا مجبور به گسترش برنامه خرید دارایی خواهد شد. همچنین گزارش می‌افزاید بانک مرکزی آمریکا دور دیگری از خرید اوراق قرضه را در ماه گذشته به تعویق انداخت، اما رییس کل این بانک، بن برنانکه اظهار کرده است که فضای قابل ملاحظه‌ای برای اقدامات بیشتر وجود دارد؛ ضمن اینکه بر اساس نظرسنجی به عمل آمده از شرکت‌های فعال در امر مبادله اوراق قرضه، احتمال اجرای دور جدیدی از برنامه خرید دارایی‌ها ٥٠ درصد برآورد شده است.