دنیای اقتصاد- قیمت انواع سکه در سومین روز از عرضه گسترده در 150 شعبه منتخب بانک ملی و حراج روزانه شمش و سکه طلا در بانک کارگشایی، با افت 10هزار تومانی همراه بود. روز گذشته در حالی قیمت‌های بازار با افت روبه‌رو بود که شعب بانک ملی در سطح تهران شاهد صف‌های فشرده متقاضیان برای خرید سکه‌های بانکی بود. همزمان دبیرکل بانک مرکزی اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تا دو روز آینده قیمت سکه مطابق با قیمت‌های جهانی می‌شود.

دبیر کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرد
تعادل قیمت سکه تا دو روز آینده
گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: قیمت انواع سکه در سومین روز از عرضه گسترده در ۱۵۰ شعبه منتخب بانک ملی و حراج روزانه شمش و طلا در بانک کارگشایی، با افت ۱۰هزار تومانی همراه بود.
روز گذشته در حالی قیمت‌های بازار با افت روبه‌رو بود که شعب بانک ملی در سطح تهران شاهد صف‌های فشرده متقاضیان برای خرید سکه‌های بانکی بود. دیروز بازار کرایه کارت ملی برای خرید سکه از بانک‌ها نیز رونق خاصی داشت. در عین حال از اصفهان خبر رسید که شعب بانک ملی در این شهر آمادگی کاملی برای فروش روزانه سکه ندارند. قیمت‌های بازار در حالی همچنان درگیر سفته‌بازی است که وزیر اقتصاد در همایشی بر حضور قدرتمند دولت در بازار سکه تاکید کرد و از مردم خواست که تحت تاثیر هیجانات بازار قرار نگیرند. وی در عین حال تاکید کرد که اگر شرایط حراج سکه مطلوب نباشد در مذاکره با بانک مرکزی این رویه را اصلاح خواهد کرد. وی شکستن حباب سکه را در گرو رفتار خریداران دانست. دیروز همچنین دبیر کل بانک مرکزی با اعلام خبر دوشیفته شدن جلسات حراج بانک کارگشایی گفت: سرمایه‌های خارج شده از برخی موسسات مالی و اعتباری در افزایش حباب قیمت سکه نقش داشته است. وی افزود افزایش قیمت سکه ربطی به بسته پولی 90 ندارد. وی در نهایت رسانه‌ها را مقصر حباب قیمت سکه معرفی کرد. در عین حال برخی از کارشناسان همچنان سیاست‌های پولی بانک مرکزی را در ایجاد شرایط موجود مقصر می‌دانند. تکرار شرایط برخورد بانک مرکزی با افزایش قیمت سکه، همچون حباب بازار ارز در مهر ماه گذشته، انتقاد کارشناسان را به همراه داشته است. پرهیز از به کار گیری سیاست‌های پولی شتاب زده در شرایط فعلی و در آستانه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از جمله موارد مورد انتقاد است.بانک‌ها دیروز سکه بهار آزادی را بانرخ 409 هزار تومان، نیم سکه را با نرخ 204 هزار تومان و ربع سکه را با نرخ 111 هزار تومان فروختند. در همین حال قیمت این سکه‌ها به ترتیب در بازار آزاد 425 هزار تومان، نیم سکه 213 هزار تومان و ربع سکه 133 هزارتومان فروخته شد. دیروز سکه بهار آزادی 10 هزار تومان، نیم سکه 5000 تومان و ربع سکه 7000 تومان افت قیمت را ثبت کردند. قیمت طلا در بازار‌های جهانی تا ساعت 18 و 30دقیقه به وقت تهران با یک‌دلار کاهش نسبت به نرخ بسته شده پایان معاملات هفتگی به 1506دلار رسید.
شکستن حباب سکه به رفتار خریداران بستگی دارد
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه شکستن حباب سکه به رفتار خریداران بستگی دارد، گفت: برخی از افراد حرفه‌ای هستند و در عملیات سوداگری فعالیت می‌کنند، اما مردم عادی نباید تحت تاثیر هیجانات بازار قرار گیرند، زیرا شکست خواهند خورد.سید شمس‌الدین حسینی دیروز در حاشیه همایش تخصصی فرصت‌های تامین مالی برای ناشران پذیرفته شده در بورس تهران در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت بازار سکه کشور گفت: سیاست مدنظر برای کالاها و دارایی‌های قابل معامله در بازارهای داخلی و خارجی این است که قیمت کالاهای داخلی براساس نرخ‌های جهانی باشد.وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عرضه سکه‌ها به بازار تا جایی که فاصله بین نرخ داخلی و جهانی به حداقل ممکن برسد، تصریح کرد: قیمت سکه در بازار داخلی نمی تواند در مدت چند ماه با قیمت‌های بازار جهانی فاصله بگیرد.وی با بیان اینکه با معاملات طلا قیمت‌ها در بازار را می‌شکند، تصریح کرد: بانک مرکزی با توجه به ذخایر عظیمی که در اختیار دارد، عزم خود را برای شکستن قیمت‌ها در بازار جزم کرده است.حسینی نقطه مقابل این امر را تقاضای موجود در بازار عنوان و بیان کرد: برخی از افراد حرفه‌ای هستند و در عملیات سوداگری فعالیت می‌کنند، اما مردم عادی نباید تحت تاثیر هیجانات بازار قرار گیرند، زیرا شکست خواهند خورد.وی سیاست دولت را حرکت به سمت قیمت‌های جهانی عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی در بازار سکه به صورت مقتدرانه حضور دارد و اگر لازم باشد میزان عرضه را افزایش خواهد داد.وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته فاصله بین قیمت داخلی و بازارهای جهانی به حداقل رسیده است، افزود: شکستن حباب سکه به رفتار خریداران بستگی دارد و با اطلاع رسانی باید از رفتارهای سوداگرانه در بازار سکه جلوگیری کرد.وی با بیان اینکه آنچه دولت می‌تواند انجام دهد، عرضه وسیع سکه‌ها است، تصریح کرد: مکانیزم حراج، قیمت‌ها را تعدیل می‌کند، بانک مرکزی هم عرضه‌ها را تقویت می‌کند.حسینی در خصوص مناسب بودن مکانیزم بازار سکه این سوال را مطرح کرد که آیا یک دلال می‌تواند مدام سکه را گران تر از بازار بخرد و آن را نفروشد؟ اگر مکانیزم حراج مناسب نیست، با رییس کل بانک مرکزی مذاکره خواهیم کرد تا این وضعیت اصلاح شود.
قیمت سکه تا دو روز آینده به وضعیت عادی بازمی‌گردد
دبیرکل بانک مرکزی نیز گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تا دو روز آینده قیمت سکه مطابق با قیمت‌های جهانی می‌شود.پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز در خصوص نشست محمود احمدی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازار سکه و طلا و برنامه‌های بانک مرکزی برای نظارت و کنترل قیمت‌ها گزارش داد: با نگاهی اجمالی به وضعیت بازار سکه می‌توان دریافت که دلایل متعدد داخلی و بین‌المللی موجب افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شده است. قیمت جهانی طلا به دلایل متعددی از جمله بحران هسته‌ای ژاپن، بحران اقتصادی اروپا، تضعیف دلار و .... رکوردزده که در تاریخ بی‌سابقه است. حتی کارشناسان با توجه به شرایط به وجود آمده، پیش‌بینی کرده‌اند، قیمت هر اونس طلا به 1700 دلار هم برسد.وی افزود: همین انتظار افزایش مجدد قیمت‌ها و بالا بودن نقدینگی، باعث افزایش تقاضا در بازار شده است و کسانی که پول نقد دارند برای کسب سود بیشتر متقاضی خرید سکه شده اند که شاهد هجوم عده‌ای به بازار طلا و سکه در طول ماه گذشته بودیم.محمود احمدی، ورود سکه‌های گرمی و سکه‌های دارای عیار پایین به بازار را یکی دیگر از مواردی دانست که اقبال مردم را به خرید سکه و طلا بیشتر کرده است.
دبیرکل بانک مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین با تلاش بانک مرکزی موسسات غیرمجاز مالی و اعتباری ساماندهی شدند که خود این موضوع هم موجب شد تا بخشی از پولی که مردم در این موسسات سرمایه‌گذاری کرده بودند به بازار طلا و سکه سرازیر شود.وی افزود: بانک کارگشایی که پیش از این سه روز در هفته فروش وعرضه سکه داشت، به صورت روزانه به عرضه سکه می‌پردازد و از امروز هم صبح‌ها نیز حراج سکه خواهیم داشت.احمدی در ادامه تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امیدواریم تا دو روز آینده قیمت سکه مطابق با قیمت‌های جهانی شود و با مدیریتی که بانک مرکزی در بحث فروش شمش ۵/۱۲ کیلویی برای تامین نیاز صنایع و بازار داشته است، توانستیم تقاضای بازار و مردم را پاسخگو باشیم.احمدی در پاسخ به سوالی درباره این که «برخی‌ها عنوان می‌کنند؛ بانک مرکزی ذخایر سکه و طلا را وارد بازار می‌کند و این کار باعث خروج شمش طلا و سکه از کشور می‌شود» گفت: این استدلال صحت ندارد، زیرا بانک مرکزی قیمت‌ها را طوری مدیریت می‌کند که نه تفاوت قیمت در بازار داخلی آنقدر بالاتر از قیمت جهانی شود که زمینه قاچاق ورود طلا را فراهم کند که تبعات خود را دارد و باعث خروج ذخایر ارزی ما خواهد شد و نه به گونه‌ای ارزان باشد که این بازار برای صادرات غیرمجاز طلا فراهم شود.دبیرکل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای بسته سیاستی بانک مرکزی ارتباطی با افزایش قیمت سکه در بازار نداشته است، گفت: بسته سیاستی بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار تصویب شده و از تمام کارشناسان در این باره نظرسنجی شده است. این بسته به تازگی در حال اجرایی شدن است و به این زودی‌ها نمی‌توان با اطمینان درباره تاثیرات آن نظر داد و آمارها هنوز تفاوت قابل ملاحظه و معنی داری مبنی بر اینکه به دلیل اجرای این سیاست، پول‌های مردم از بانک‌ها خارج می‌شود و به بازار سرازیر شده را نداده است.
رسانه‌ها مقصرند
دبیرکل بانک مرکزی در واکنش به آشفته بازار سکه و انتقاد کارشناسان از عملکرد بانک مرکزی، رسانه‌ها را موجب دامن‌زدن به التهاب بازار سکه دانست. احمدی در پاسخ به برخی از منتقدان نیز اظهار کرد: متاسفانه در این چند وقت اخیر تحلیل‌های نادرست برخی از رسانه‌ها به این موضوع دامن زد. توقع ما این است که تمام جراید و اصحاب رسانه کمک کنند تا به سمت ثبات بازار سکه وطلا پیش برویم و این کار را خواهیم کرد. امیدواریم همراهی رسانه‌ها بیشتر شود تا بتوانیم از اموال مردم حفظ و حراست کنیم. این طور نباشد که برخی از روزنامه‌ها برای بالا رفتن فروش و تیراژ به ضرر مردم و منافع ملی عمل کنند.
قیمت‌ها قابل کنترل نیستند
در مقابل رییس سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش رشد نقدینگی در چند ماه گذشته باعث شده است که مردم به دنبال دارایی‌های دارای اطمینان و سودآوری حرکت کنند، افزود: قیمت‌ها در کوتاه مدت قابل کنترل نیستند. وی در عین حال گفت: سفته‌بازان حرفه‌ای که دارای منابع مالی سرگردان هستند، به دنبال استفاده از فرصت‌ها برای سفته بازی در بازار سکه هستند.احمد مجتهد در گفت‌وگو با مهر درباره تغییرات قیمت‌ها در بازار سکه گفت: تغییرات قیمت طلا در سطح جهانی و ایران به دنبال هم هستند، زیرا ما وارد کننده طلا هستیم، سکه‌های طلا به عنوان یک ابزار و وسیله پس‌انداز در شرایط به خصوص بحرانی استفاده می‌شود.
رییس سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی پیش‌بینی کرد که این روند در چند ماه آینده هم ادامه داشته باشد، بنابراین بازار داخلی هم متاثر از بازار خارجی است.
وی با تاکید بر اینکه نوسانات موجود در بازار سکه و قیمت‌ها چندان قابل کنترل نیست، افزود: بانک مرکزی می‌تواند به عنوان یک عرضه‌کننده سکه تا اندازه‌ای شدت نوسانات را کاهش دهد و کنترل کل نوسانات کار راحتی نیست.مجتهد گفت: مسوولان بانک مرکزی یا مقامات در ایجاد وضعیت فعلی بازار سکه چندان نقشی ندارند، زیرا این مساله باعث بی‌ثباتی در اقتصاد می‌شود که برای دولت از همه زیان‌آورتر است.
صف‌های طویل سکه نتیجه سیاست غلط بانک مرکزی
مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر با تاکید براینکه مردم نباید نادانسته وارد بازار طلا شوند به آنها توصیه کرد درگیر صف و تب‌های گذری این بازار نشوند و ضمن اینکه عرضه قطره‌چکانی سکه در شعب بانک ملی را راه کنترل بازار ندانست از احتمال ورود حجم بالایی از سکه‌های تقلبی به بازار در روزهای آتی خبر داد.‌علی فخر موحدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن تاکید براینکه التهاب بازار طلا با تسکین‌های موقتی و آرام‌بخش‌های کوتاه مدت به حالت عادی برنمی‌گردد، اظهار کرد:‌ باید برای نقدینگی سرگردان ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی فکری کرد و آن را در بازارهای سرمایه متمرکز کرد، این امر مسبب وضعیت فعلی بازار طلا شده است.
وی با اشاره به راهنمایی‌های غلط برخی افراد برای سیاست‌گذاری درباره بازار طلا و سکه، افزود: این راهنمایی‌ها موجب می‌شود که عده‌ای از مردم ضرر کرده و افراد سودجو و حرفه‌ای سودهای خود را دوچندان کنند. مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر درباره توزیع سکه در شعب منتخب بانک ملی از سوی بانک مرکزی، گفت: عرضه سکه به معنای این بود که بانک مرکزی می‌تواند با قدرت در این موارد عمل کند، ولی محدودیت ارائه 5 قطعه سکه به هر شخص موجب شد که نتیجه‌ای حاصل نشود؛ وقتی نیاز غیرعادی سکه در بازار مشاهده می‌شود به جای عرضه هر شمش 5/12 کیلوگرمی می‌توان 7 هزار قطعه سکه ربع بهار آزادی تولید و عرضه کرد تا نیاز را مرتفع کرد.
اگر سکه طلا کالا است توزیع آن به بخش خصوصی واگذار شود
موحدی با تاکید بر وجود مشکلات قانونی در بخش طلا، عنوان کرد:‌ اگر طلا کالا است و با همین عنوان می‌تواند در سطح کشور قابلیت مبادله داشته باشد باید براساس قانون اصل 44 معامله این کالا (مقداری که در اختیار بخش خصوصی است) به بخش خصوصی واگذار تا تنظیم بازار با این ترتیب انجام شود. این مقام مسوول در بازار طلا و جواهر ادامه داد:‌ قوانین ضد و نقیضی وجود دارد که براساس آن واردات شمش طلا آزاد اما در مقابل 4 درصد مالیات برارزش افزوده به آن تعلق می‌گیرد؛ از شمش طلا می‌توان سکه را تولید کرد اما ضرب سکه در اختیار بانک مرکزی است. وی افزود:‌ بانک مرکزی سکه را ضرب و وارد بازار می‌کند و پیگیر اتفاقات رخ داده بعد از ورود سکه به بازار نمی‌شود؛ بانک مرکزی می‌تواند برای این مساله برنامه‌ریزی دقیق ارائه دهد. موحدی طلای موجود در بانک مرکزی را مخصوص سیاست‌های دولت عنوان و تصریح کرد:‌ شمش طلای بانک مرکزی در برخی مقاطع تبدیل به سکه شده و به بازار برای کنترل نوسانات عرضه می‌شود و از این پس دولت نمی‌تواند نقش موثری در کنترل این بازار داشته باشد، یعنی میزان طلای موجود خانواده‌ها و همچنین حجم خروج و ورود طلا به کشور را کنترلی نمی‌کند.
لزوم تشکیل بازار سرمایه‌گذاری طلا
وی ضمن اشاره به اینکه رشد بازار بورس سقف معینی دارد، افزود:‌ باید دید که تا چه زمانی می‌توان اعلام کرد که هیچ بازار دیگری به جز بورس جذابیت ندارد. رشد روند شاخص بورس از پارامترهایی پیروی می‌کند و همین عوامل رشد شاخص‌ها باید در بورس ایران نیز موجود باشد و البته می‌توان آنها را بررسی کرد.
عکس: آکو سالمی