تدابیر بیمه مرکزی برای مقابله با تخلفات شرکت‌های بیمه‌

فارس- مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی با اشاره به اینکه اگر بیمه‌گر یا صندوق پرداخت خسارت در زمان مقرر نسبت به پرداخت خسارت تعلل کند، شخص ثالث زیان دیده لازم است موضوع را به بیمه مرکزی اعلام کند، گفت: با تدوین آیین‌نامه حمایت از حقوق بیمه‌گذاران تا حدودی مشکلات مردم در این زمینه کاهش خواهد یافت. نسرین شرافت در خصوص شکایات مردم مبنی بر عدم پرداخت خسارت مناسب بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه‌ای، گفت: براساس اصلاح قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه خسارات و حدود تعهدات شرکت‌های بیمه مشخص و در ماده ۱۵ آن بیمه‌گر موظف است ظرف حداکثر ۱۵ روز پس از دریافت مدارک لازم خسارت متعلقه را به خسارت‌دید‌گان پرداخت کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث تاخیر در ارائه خسارات از جانب شرکت‌های بیمه، قانون مکانیزم‌های لازم را در نظر گرفته افزود: اگر مدارک کافی برای بررسی پرونده از طرف خسارت‌دید‌گان در اختیار شرکت بیمه قرار داشته باشد آنها موظف هستند خسارت را در اولین فرصت پرداخت نمایند.

مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی ضمن بیان این مطلب که بیمه مرکزی دستور‌العمل‌هایی را برای اجرای بهتر قانون بیمه شخص ثالث پیش‌بینی کرده گفت: دستورالعمل اجرایی ماده ۱۴ قانون بیمه شخص ثالث ضوابطی را برای پرداخت خسارت از جانب شرکت‌های بیمه تعیین کرده که علاوه بر تعاریف مفاهیم خاص، پرداخت خسارت بدنی و مالی شخص ثالث زیان دیده یا ورثه قانونی آن را مشخص و با ارائه مدارکی امکان مراجعه مستقیم به شرکت بیمه یا صندوق تامین خسارت بدنی را به وجود آورده است.

به گفته وی، آیین‌نامه مذکور و دستورالعمل‌های زیر مجموعه آن تکلیف را برای تمام شرکت‌های بیمه اعم از خصوصی و دولتی و بیمه‌گذاران مشخص کرده است.

مردم تخلفات شرکت‌های بیمه را به بیمه مرکزی اطلاع دهند

شرافت در خصوص ضوابط بیمه مرکزی برای پرداخت خسارات مالی بیمه‌گذاران، افزود: در این آیین‌نامه با توجه به ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث پرداخت خسارت مالی بدون کروکی نیز تا سقف ۵/۱ میلیون تومان با رضایت طرفین حادثه امکان‌پذیر و تمام شرکت‌های بیمه ملزم به اجرای آن هستند.

مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی در ادامه به بخش دیگر این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: اگر بیمه‌گر یا صندوق پرداخت خسارت در زمان مقرر نسبت به پرداخت خسارت تعللی انجام دادند، شخص ثالث زیان دیده لازم است موضوع را به بیمه مرکزی اعلام و درخواست رسیدگی کنند.

به گفته وی، بیمه مرکزی نیز موظف است پس از دریافت این اعتراضات ظرف ۱۵ روز به درخواست متقاضیان رسیدگی و پس از بررسی‌های لازم تصمیمات مؤثری را اتخاذ کند.

این مقام مسوول بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی برای جلوگیری از تخلفات شرکت‌های بیمه جرایم لازمی را در قانون بیمه شخص ثالث پیش‌بینی کرده گفت: بیمه مرکزی در صورت احراز تخلف توسط شرکت بیمه، آنها را مطابق ماده ۲۸ قانون بیمه شخص ثالث ملزم به پرداخت جریمه‌های نقدی و در مواردی با تایید شورای عالی بیمه پروانه فعالیت آنها را در یک یا چند رشته بیمه‌ای برای مدتی تعلیق یا حتی به صورت دائم لغو خواهد کرد.

شرافت در پاسخ به این پرسش که با وجود مکانیزم‌های لازم بیمه مرکزی برای جلوگیری از تخلفات شرکت‌های بیمه چرا مردم تاکنون رضایت‌مندی مناسبی از خدمات ارائه شده شرکت‌های بیمه‌ای ندارند؟ گفت: برای حل این معضل نخست مردم باید نسبت به حقوق خود آگاهی مناسبی پیدا کنند زیرا عمده اعتراض بیمه‌گذاران از برخی از شرایط بیمه‌نامه‌ها عدم آگاهی آنها از میزان تکمیل مدارک پرونده مربوطه است.

وی در ادامه گفت: البته در گام بعدی باید این افراد اعتراض خود را به واحد بازرسی و ارزیابی عملکرد شرکت بیمه منعکس کنند به صورتی که در صورت عدم نتیجه در این واحد‌ها می‌توانند شکایات خود را به بیمه مرکزی ارائه دهند تا این نهاد بیمه‌ای رسیدگی‌های لازم را انجام دهد.

تدوین آیین‌نامه حمایت از حقوق بیمه‌گذاران در دست بیمه مرکزی

به گفته مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی، شکایات مردم به بیمه مرکزی به صورت کتبی و تلفنی توسط دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در صورت لزوم با شرکت بیمه مکاتبات لازم انجام و پاسخ شاکی در اسرع وقت ارائه خواهد شد.

وی در ادامه به بیمه‌گذاران توصیه کرد نخست شکایت خود را به واحدهای بازرسی شرکت بیمه طرف قرارداد خود ارائه دهند، چراکه در بیشتر موارد در زمان سریع‌تری به نتیجه خواهند رسید و نیازی به طرح موضوع در بیمه مرکزی نمی‌باشد.

شرافت در خصوص تخلفات شرکت‌های بیمه در سایر رشته‌های بیمه‌ای گفت: اگر بیمه‌گذاران شکایتی در مورد سایر رشته‌های بیمه‌ای داشته باشند، می‌توانند آن را به بیمه مرکزی منعکس کنند، چراکه بیمه مرکزی در سال جاری در روند اجرای اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور در صدد تدوین مقررات حمایتی از بیمه‌گذار و زیان‌دید‌گان است.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌ای با مضمون فوق در بیمه مرکزی در دست تدوین است، گفت: امیدواریم در اوایل سال جاری آیین‌نامه مذکور به شورای عالی بیمه برای تصویب ارائه شود.

شرافت در ادامه افزود: در این آیین‌نامه مقررات حمایتی و تکالیفی برای شرکت‌های بیمه تعیین شده است که با تصویب و اجرای آن نارضایتی بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان تا حدودی به حداقل خواهد رسید. به گفته وی، بیمه مرکزی با تعیین تکالیف خاص و ابلاغ آن به شرکت‌های بیمه که در گذشته به روشنی مشخص نبود این نارضایتی‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه از دیگر برنامه‌های این واحد در سال جاری شفاف سازی و حمایت کامل از حقوق بیمه‌گذاران و تدوین مقررات شرایط عمومی مصوب در رشته‌های فاقد این شرایط است، تصریح کرد: بیمه مرکزی با تدوین مقررات و ضوابطی چه در بخش بیمه‌های اتومبیل و رشته‌های دیگر درصدد است کمک قابل توجهی در کاهش ابهامات انجام دهد که با تصویب آن همراه با برنامه‌های نظارتی این نهاد بیمه‌ای و اجرای کامل مقررات رعایت حقوق بیمه‌گذاران به نحوه شایسته‌ای تامین خواهد شد.