گروه بازار پول- بیمه مرکزی با ابلاغ شرایط عمومی بیمه درمان، به شرکت‌های بیمه اجازه داد که با آسان کردن شرایط ارائه بیمه درمان برای خانواده‌ها و موسسات،‌ خدمات درمانی جدید را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهند و سقف تعهدات خود را با افزایش هزینه خدمات درمانی متناسب سازند. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این اجازه در چارچوب آیین‌نامه شماره (۶۴) شورای‌عالی بیمه با عنوان شرایط عمومی بیمه‌های درمان، به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده و جایگزین آیین‌نامه‌های شماره ۴۳ و ۴۴ درخصوص شرایط عمومی بیمه‌های گروهی مازاد درمان و تعرفه آن قرار گرفته است و از فروردین ۱۳۹۰ قابل اجرا است.

نسرین شرافت مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی در خصوص تفاوت آیین‌نامه جدید شرایط عمومی بیمه درمان با آیین‌نامه‌های قبلی مربوط به بیمه‌های گروهی مازاد درمان که طی سال‌های گذشته اجرا شده است، گفت: در کشور تاکنون تعدادی از سازمان‌های بیمه‌ای تحت پوشش وزارت رفاه، بیمه‌های درمانی حداقلی را برای اکثریت کارکنان موسسات مختلف دولتی و خصوصی ارائه می‌کنند که در آن، بخش اعظم هزینه‌های سنگین حوادث و جراحی‌ها به عهده خود شخص است.

وی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته شورای‌عالی بیمه به شرکت‌های بیمه اجازه داده بود برای ارائه پوشش‌های بیشتر از بیمه‌های درمانی پایه و با اشخاص حقوقی و موسساتی که اعضای گروه متقاضی پوشش‌های درمانی آنها حداقل ۵۰ نفر باشد، قرارداد منعقد کنند. به گفته شرافت، اکنون ترتیبی اتخاذ شده است تا گروه‌های بزرگ و حتی کوچک شامل چند خانواده اعم از آنکه تحت پوشش بیمه پایه درمانی بوده یا نبودند نیز به طور مستقیم قرارداد بیمه درمان خود را با شرکت‌های بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی منعقد کنند.

مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزود: مقررات جدید بیمه درمان که در چارچوب شرایط عمومی بیمه‌های درمان برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده در مقایسه با قبل در سه محور، اصلاحاتی را به نفع متقاضیان بیمه درمان در نظر گرفته است. به گفته وی محور اول این اصلاحات شامل افزایش خدمات تحت پوشش بیمه درمان و امکان افزایش استفاده‌کنندگان از آن است. شرافت تصریح کرد: در چارچوب این بخش از اصلاحات، شرایط ارائه پوشش بیمه درمان به خانواده‌های متقاضی بیمه درمان ساده‌تر خواهد شد و هزینه‌های درمان نازایی، لقاح مصنوعی و عقیم‌سازی، جبران هزینه‌های شیمی درمانی، رادیوتراپی،‌ سرطان، تست آلرژی، شنوایی و بینایی سنجی، هزینه‌های دندانپزشکی، سمعک و عینک طبی و در مواردی هزینه تهیه اعضای طبیعی بدن از جمله موارد قابل پرداخت از سوی شرکت‌های بیمه است. مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه جدید بیمه‌های درمان،‌ شرکت‌های بیمه می‌توانند سقف تعهدات خود را برای بیمه‌های درمان، متناسب با افزایش هزینه خدمات پزشکی، افزایش دهند، افزود: در این چارچوب، سقف تعهد هزینه‌های زایمان از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد سقف تعهد سالانه و سقف تعهد هزینه رفع عیوب انکساری چشم از پنج میلیون به ۱۰ میلیون ریال افزایش می‌یابد. ‌شرافت در ادامه از افزایش تعهد شرکت‌های بیمه در زمینه هزینه‌های پاراکلینیکی و جراحی‌های مجاز سرپایی خبر داد و گفت: ضوابط جدیدی برای پرداخت هزینه آمبولانس و فوریت‌های پزشکی و برخی اصلاحات در متن آیین‌نامه‌ها در شرایط عمومی بیمه‌های درمان قابل ارائه از سوی شرکت‌های بیمه پیش‌بینی شده است.