نظام نظارت مالی در صنعت بیمه تا دو ماه آینده عملیاتی می‌شود

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه اصلاح نظام تعرفه‌ای بیمه مرکزی مسیر مطلوبی را برای ایجاد خلاقیت‌ و نوآوری‌ها در صنعت بیمه کشور به وجود خواهد آورد، گفت: جایگزینی نظام نظارت مالی بیمه مرکزی به جای نظارت تعرفه‌ای تا پایان سال جاری محقق خواهد شد. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس در رابطه با وعده بیمه مرکزی مبنی بر استقرار نظام نظارت مالی در سه ماهه پایانی سال جاری اظهار داشت: این طرح در مراحل نهایی قرار داشته و با بروز شرایط مطلوب، صنعت بیمه کشور تا پایان سال جاری شاهد اجرای آن خواهد بود. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نظام نظارت تعرفه‌ای در میان شرکت‌های بیمه وجود دارد، گفت: در حال حاضر شاخص‌های نظارت مالی وجود دارد و گزارش‌های مالی شرکت‌های بیمه‌ای ارزیابی می‌شود؛ اما هنوز بحث توانگری مالی در میان شرکت‌های بیمه‌ای جایگاه خود را باز نکرده است. رییس کل بیمه مرکزی ضمن تاکید بر اینکه تاکنون در صنعت بیمه ایران بحث توانگری مالی شرکت‌های بیمه در چارچوب خاصی انجام نمی‌شد، تصریح کرد: بیمه مرکزی با اقدامات ویژه‌ای که به صورت سالانه از افزایش ظرفیت بیمه‌ها، محاسبه و مدیریت ریسک انجام می‌دهد، گزارش‌های مشخصی از شرکت‌های بیمه در این رابطه تدوین می‌کند.

فرشباف از اجرایی شدن دو پروژه جدید نظام نظارت مالی در صنعت بیمه کشور خبر داد و افزود: مطالعه و بررسی‌های لازم در عملیاتی شدن آنها در مراحل نهایی قرار دارد؛ به صورتی که بیمه مرکزی تا پایان سال جاری به تعهدات خود در اجرایی شدن این نظارت عمل خواهد کرد؛ اما باید این نکته را درنظر گرفت که این پروژه‌ها متناسب با بازار داخلی کشور لحاظ می‌شوند.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بحث سرمایه‌گذاری و پوشش‌های آن در دستور کار بیمه مرکزی قرار دارد، افزود: اصلاح نظام تعرفه بیمه مرکزی به خودی خود مسیر مطلوبی را برای ایجاد خلاقیت‌ و نوآوری‌ها در صنعت بیمه کشور به وجود می‌آورد که امیدواریم با اجرایی شدن آن صنعت بیمه با پیشنهاد‌های جدیدی از جانب شرکت‌ها و بیمه مرکزی روبه‌رو شود. فرشباف ضمن بیان این مطلب که بیمه مرکزی در مذاکرات خود با مراکز بیمه‌های مستقر در شهرستان‌ها پیشنهادات متفاوت بیمه‌ای را دریافت کرده است، افزود: این پیشنهادها در کمیته‌های فنی بیمه مرکزی مورد بررسی و با ایجاد شرایط مناسب اقدامات لازم برای اجرایی شدن آنها انجام خواهد شد.

در حال حاضر نظارت تعرفه‌ای برای بررسی عملکرد شرکت‌ها در صنعت بیمه حاکم است که در آن تعیین و ابلاغ نرخ و شرایط هر رشته بیمه‌ای توسط نهاد ناظر اعمال می‌شود.

براین اساس در نظام تعرفه‌ای، نهاد ناظر برای هر یک از رشته‌های بیمه‌ای، تعرفه‌های مشخصی را تعیین و سپس با کنترل نحوه اعمال نرخ‌ها نظارت‌های مورد نظر خود را اعمال می‌کند.

در ایران نیز طبق قانون تاسیس بیمه مرکزی شورای‌عالی بیمه تعرفه‌های مربوط به هریک از رشته‌های بیمه را تعیین و شرکت‌های بیمه را موظف به اعمال و اجرای آنها قرار داده است؛ اما با گذشت زمان بیمه مرکزی این شیوه نظارتی را به دلیل عدم کارآیی و اثر بخشی مناسب کنارگذاشته و رویکرد نظارت مالی را جایگزین آن کرده است.

نظارت مالی به دنبال کنترل و شناسایی توانایی‌های شرکت‌های بیمه در قبول ریسک‌ و ایفای تعهدات آینده آنها است.