فاطمه بهادری- پس از تصویب قانون بازارغیرمتشکل پولی درسال ۸۴ و ابلاغ آیین‌نامه یک سال پس از آن، همچنان نهادهای بدون مجوز بازار پولی اعم از لیزینگ‌ها، صندوق‌های قرض‌الحسنه، صرافی‌ها و تعاونی‌های اعتبار در کشور فعالیت می‌کنند. در حالی که در آخرین آمارها حدود ۳۰ شرکت لیزینگی، ۵۱۸ صرافی، پنج صندوق قرض‌الحسنه و ۸۷۵ تعاونی اعتبار مجوز فعالیت از بانک مرکزی را دریافت کرده‌اند، آخرین آمارها از وجود ۳۷۰ شرکت لیزینگی ثبت شده، شش هزار صندوق قرض‌الحسنه ویک هزار و ۹۰ تعاونی اعتبار حکایت می‌کند.

پیش از اعلام این آمارها نیز گفته می‌شد که یک هزار و ۵۰۰ تعاونی اعتبار، ۵۰۰ شرکت لیزینگی و هفت هزار صندوق قرض‌الحسنه در کشور وجود دارد.

با وجود کاهش تعداد نهادهای چهارگانه بازار غیر متشکل پولی نسبت به گذشته، هنوز تعدادی از آنها بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

بانک مرکزی نیز به جهت اجرای قانون بازار غیرمتشکل پولی وتحت نظارت قرار دادن این موسسات پولی، تا به حال با ابلاغ بخشنامه و برگزاری همایش و اولتیماتوم، این موسسات را به ارائه درخواست مجوز وتحت نظارت درآمدن این بانک تشویق کرده است.

با وجود این کارها، هنوز موسساتی در بازار وجود دارند که مجوز فعالیت از بانک مرکزی را ندارند. بانک مرکزی برای نخستین بار، در بسته سال ۸۸ سیاست‌های پولی، به نهادهای فوق مهلت داد تا آذرماه همان سال به اخذ مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند.

اگرچه این تاریخ به معنای اولتیماتومی برای اخذ مجوز نهادهایی همچون تعاونی‌های اعتبار بدون مجوز بود، اما بانک مرکزی با اتمام این مهلت، تاریخ‌های دیگری را نیز برای مجوز دار شدن موسسات فوق تعیین کرد.

بانک مرکزی درخرداد ماه سال جاری با برگزاری همایشی از تعاونی‌های بدون مجوز دعوت کرد وبه آنها اولتیماتوم داد تا در دو ماه، نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

با وجود گذشت چند ماه از اتمام این مهلت وسکوت بانک مرکزی در قبال این نهادها، روز گذشته محمد عباسی وزیر تعاون از تمدید دوماهه مهلت تعاونی‌ها برای دریافت مجوز خبر داد.وزیرتعاون که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده است، ازموافقت بانک مرکزی با مهلت دوماهه برای تعاونی‌های اعتبار فاقد مجوزخبرداد وبا این نوع تعاونی‌ها برای ساماندهی اتمام حجت کرد.

وی درباره آخرین وضعیت و اقدامات به عمل آمده برای ساماندهی تعاونی‌های اعتبار و همچنین برنامه‌های جدید این بخش، با اعلام اینکه برای این موضوع توافق جدیدی با بانک مرکزی انجام شده است، گفت: یک فرصت دو ماه دیگر به عنوان آخرین زمانی که تعاونی‌ها می‌توانند خود را با شرایط بانک مرکزی وفق دهند، در نظر گرفته شده است.

آخرین مهلت ۲ ماهه به تعاونی‌های اعتبار

وزیر تعاون بدون اشاره به عاقبت تعاونی‌هایی که از این فرصت نیز استفاده نمی‌کنند وبا بیان اینکه این فرصت دو ماهه دیگر آخرین فرصت تعاونی‌های اعتباری فاقد مجوز است که بخواهند سرمایه‌های خود را تجمیع کنند، اظهار کرد: همچنین از این طریق اقدامات مربوط به رفع مشکلات ساختاری آنها نیز باید در نظر گرفته شود.

عباسی خاطرنشان کرد: ما از طرف تعاونی‌ها از بانک مرکزی مهلت خواستیم و آنها نیز قبول کردند که این جریان به نتیجه نهایی برسد.

وی با بیان این موضوع که تاکنون بیشتر تعاونی‌هایی که در قالب قرض‌الحسنه فعالیت داشته‌اند توانستند عملکرد خود را با شرایط بانک مرکزی تطبیق دهند، گفت: البته تعداد کمی نیز که به صورت آزاد فعالیت می‌کردند در مراحل دریافت مجوز قرار دارند.

وزیر تعاون اعلام کرد: در حال حاضر یک سوم آنها (تعاونی‌های اعتبار آزاد) خود را با شرایط بانک مرکزی تطبیق داده‌اند و بقیه نیز باید خود را برای هماهنگی با مقررات بانک مرکزی آماده کنند، چون هیچ راه دیگری به جز اجرای قانون و توافق وزارت تعاون و بانک مرکزی برای آنها وجود ندارد.