تسهیلات بانکی از سپرده گذاری پیشی گرفت

گروه بازار پول- افزایش نسبت منابع به تسهیلات در بانک‌های دولتی، این نگرانی را به وجود آورده است که بانک‌ها بدون توجه به استانداردهای نظام بانکداری به ارائه تسهیلات پرداخته‌اند. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، نسبت ارائه تسهیلات به منابع بانک‌ها در پایان هفت‌ماه سال‌جاری، رقم ۹/۱۰۸ درصد را نشان می‌دهد که این رقم در مجموع در بانک‌های دولتی به ۷/۱۱۷ درصد می‌رسد.

این در حالی است که براساس استانداردهای کمیته بال سوئیس برای نظام بانکداری نسبت تسهیلات به سپرده‌ها نباید بیشتر از ۸۰ درصد باشد.

مابه‌التفاوت رقم سپرده‌ها تا تسهیلات، یا از محل دارایی‌های بانک‌ها تامین شده یا در قالب خطوط اعتباری، از بانک مرکزی قرض گرفته شده که این بدهی در نهایت منجر به افزایش نقدینگی خواهد شد. آخرین آمار بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی مربوط به سه ماه اول سال جاری است. بر اساس اطلاعات نماگرهای بانک مرکزی بدهی بانک ها به بانک مرکزی در دوره یاد شده با ۸/۱۹درصد رشد نسبت به پایان سال گذشته به بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال رسیده است. در همین مدت بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی با ۱/۱۱ درصد رشد به حدود ۹۴ هزار میلیاردریال افزایش یافته است. از سوی دیگر، بخشی از منابع بانک‌ها درقالب تسهیلات مسکن مهراز طریق خطوط اعتباری بانک مرکزی تامین شده است. آخرین آمار تسهیلات نیز بیانگر آن است که میزان تسهیلات در پایان شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است.

در همین باره اصغر ابوالحسنی، معاون بانک و بیمه وزیر امور اقتصادی و دارایی به ایسنا می‌گوید: رشد سپرده‌های بانکی در سال ۸۸ و امسال رقم خوبی بود که این امر نشانه اعتماد مردم به نظام بانکی است. وی ادامه می‌دهد: با افزایش نرخ سپرده‌ها، تسهیلات هم افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، معوقات بانکی هم در حال وصول هستند و همین امر توان اعتباردهی بانک‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد که بانک‌ها از نظر مدیریت ریسک در حال کنترل نسبت منابع به تسهیلات‌شان هستند و مشکلی در این زمینه ایجاد نخواهد شد. با این حال جهت حرکت آنها به سمت وضعیت مطلوب است.

وی در پاسخ به اینکه آمار هفت‌ماهه امسال نرخ مطلوبی را نشان نمی‌دهد، گفت: باید کل سال را در نظر گرفت. آمار اعلام‌شده هفت ماهه بوده است و بانک‌ها در مدت زمان باقی‌مانده تا پایان سال سعی می‌کنند تا این نسبت را تعدیل کنند.

بنابراین گزارش، منابع سیستم بانکی در پایان هفت‌ماه سال جاری دو هزار و ۱/۸۰۸ هزار میلیارد ریال بوده است که با افزایش ۷/۳۸۳ هزار میلیارد ریالی رشد ۸/۱۵ درصدی نسبت به پایان سال ۸۸ را نشان می‌دهد.

در مقابل، کل تسهیلات اعطایی تا پایان مهرماه سال جاری دو هزار و ۶۹۳ هزار میلیارد ریال بوده است که با افزایش ۶/۴۰۳ هزار میلیارد ریالی رشد ۶/۱۷ درصدی نشان می‌دهد.

براین اساس نسبت تسهیلات به سپرده‌های کل سیستم بانکی پس از کسر ذخایر قانونی ۹/۱۰۸ درصد است که این رقم در بانک‌های دولتی ۷/۱۱۷ درصد و در بانک‌های خصوصی ۷/۷۷ درصد می‌باشد. یعنی بانک‌های دولتی بیش از منابع‌شان تسهیلات داده‌اند و به بانک‌ مرکزی بدهکار هستند، اما بانک‌های خصوصی این نسبت را به درستی رعایت می‌کنند، چون در غیر این صورت مشمول جریمه ۳۴ درصدی بانک مرکزی می‌شوند.