5 محور اصلی طرح تحول بانکی

گروه بازار پول- یکی از محورهای هفت گانه طرح تحول اقتصادی ،طرح تحول نظام بانکی است که رییس‌جمهور از اجرای آن از ابتدای سال آینده خبر داده است. از سال ۱۳۸۷ تاکنون که این طرح در دست بررسی قرار دارد، مسوولان از کلیات آن خبر داده‌اند. به عنوان نمونه وزیر امور اقتصادی ودارایی از گسترش بانکداری اسلامی در این راستا خبر داده است. در عین حال فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی از تقسیم‌بندی بانک‌ها خبر داده که خبر وی از سوی تعدادی دیگر از مسوولان تاکید شده است.

روز گذشته نیز کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک توسعه صادرات، به تفکیک بانک‌ها به سه گروه تجاری، قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری با اجرا شدن طرح اصلاح سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: نقش بانک توسعه صادرات ایران در گروه بانک‌های سرمایه‌گذاری پررنگ‌تر از قبل خواهد شد.

وی که در جلسه شورای مدیران بانک توسعه صادرات سخن می‌گفت، طرح تحول بانکی را دارای دو جنبه سلبی و ایجابی اعلام کرده و به تشریح پنج محور اصلی آن پرداخته است.

مدیریت منابع ومصارف، سیستم بانک جامع اطلاعات مشتریان، تسهیلات بانکی، ساماندهی وصول مطالبات معوق و سیاست‌های اعتباری پنج محور طرح اصلاح نظام بانکی است

وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی به چند موضوع برمی‌گردد، محور اول را مدیریت منابع و مصارف بانک اعلام کرد که در تحول نظام بانکی مطرح است. به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات، به گفته پرویزیان، تاکید بانک مرکزی بر این است که تسهیلات بانکی از سقف‌های تعیین شده فراتر نرود و در تجهیز منابع، بانک‌ها با مشکل مواجه نشوند. وی گفت: تاکنون بانک توسعه صادرات ایران در مدیریت منابع و مصارف بانکی وضع مناسبی داشته و در آینده نیز مشکلی نخواهد داشت. پرویزیان ساماندهی وصول مطالبات معوق را از موضوعات دیگر این طرح دانست و افزود: نگرانی و تاکید به جای دولت، اعطای وام‌های کلانی است که به برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت می‌شود که نمی‌توانند آنها را به بانک بازگردانند و همچنین ضمانت‌های کافی نیز در این زمینه اخذ نمی‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه به سیستم بانک جامع اطلاعات مشتریان با هدف شفافیت در سیستم بانکی و اهمیت به‌روزرسانی آن اشاره و تصریح کرد: این سامانه، اطلاعات اشخاص حقیقی را براساس شماره ملی نشان می‌دهد و نوع تسهیلات، مبلغ، عقود و زمان بازپرداخت در این سیستم مشخص می‌شود.

وی چهارمین نکته را نظارت بر مصرف تسهیلات دانست و ادامه داد:‌ نظارت بانک‌ها بر اینکه تسهیلات در همان حوزه‌ای که اخذ شده، مصرف شود مورد تاکید قرار گرفته است.

پرویزیان، پنجمین موضوع در طرح تحول بانکی را موضوع «سیاست‌های اعتباری» عنوان و اضافه کرد: نظر دولت در اعطای تسهیلات بانک‌ها، تنوع در پروژه‌ها و تسهیلات پرداختی است که برگرفته از سیاست‌های عدالت گستری دولت می‌باشد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بیان داشت: طرح تحول بانکی از ۲ جنبه ایجابی و سلبی بر بحث اصلاح نظام بانکی متمرکز است. وی در توصیف جنبه ایجابی ابتدا دو نکته را برشمرد و گفت: اینکه سیستم بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد یا اینکه متحول کردن ساختار نظام بانکی که باید پاسخگو به نیازهای آتی مشتریان باشد را از جنبه‌های ایجابی می‌دانیم. مدیرعامل بانک توسعه صادرات سومین جنبه ایجابی را پرداختن به موضوعاتی مانند بانک و اشتغال، بانک و مسکن، بانک و تامین مالی آسان برای نیازهای اولیه و ضروری مردم دانست و اظهار کرد: یعنی باید مشخص شود که به طور مثال نقش و جایگاه بانک‌ها در اشتغالزایی و همچنین استمرار اشتغال کجا است. به گفته پرویزیان مهمترین بحث در بخش سلبی، مبارزه با فساد و رانت در شبکه بانکی و وام‌های بدون برگشت و معاملات صوری است که نظر بجا و صریح رییس‌جمهوری هم، همین است که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود. گرچه در سخنان پرویزیان پنج محور اصلی طرح تحول بانکی اعلام شده است، اما بنا بر اظهارت سایر مسوولین و کارشناسان بانکی، تکیه بر قرض‌الحسنه‌ها، بانکداری الکترونیک تقسیم‌بندی بانک‌ها در این طرح لحاظ شده است.