ارتقای بانکداری الکترونیک مانع افزایش نقدینگی می‌شود

یک کارشناس بانکی با اشاره به احتمال افزایش نقدینگی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بر ضرورت ارتقای سطح بانکداری الکترونیک در کشور تاکید کرد و علاوه بر کنترل حجم نقدینگی در دست مردم، ارتقای رشد اقتصادی کشور را از جمله مزایای این اقدام برشمرد. محمد ابراهیم مقدم نودهی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در مورد مزایا و معایب اختصاص سود به حساب‌های مشمول یارانه برای ترغیب مردم به عدم برداشت این منابع از حساب‌ها، اظهارداشت: معمولا مانده حساب‌های خرد و سپرده‌های کوچک در بانک‌ها می‌تواند موجب افزایش سپرده بانک‌ها شود.

وی افزود: حساب‌های مشمول یارانه‌ها می‌تواند جزو حساب‌های سودگیر باشد و بانک مرکزی می‌تواند برای ماندگاری منابع در بانک‌ها به عنوان تشویق به صاحبان حساب، مقداری سود پرداخت کند.

این کارشناس اقتصادی بانک ها، ضمن اشاره به اینکه سود یارانه‌ها ممکن است درصدی بیشتر از سایر سپرده‌ها برای ترغیب مردم به عدم برداشت یارانه‌ها باشد، اضافه کرد:

هم‌اکنون نیز تمام سودهای پرداختی نیز حالت تشویقی را دارد و مردمی که احتیاج ندارند نباید یارانه‌ها را از حساب‌ها برداشت کنند.

مقدم در خصوص وضعیت نقدینگی و تورم در ماه‌های آتی با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: بانک‌ها بیشتر باید مکانیزم‌هایی را در نظر بگیرند که مردم به جای استفاده از وجه نقد از کارت‌های اعتباری در معاملات روزمره خود کمک بگیرند.

این فعال بانکی با اشاره به ضرورت گسترش بانکداری الکترونیک در کشور، ادامه داد: اگر کارت‌های بانکی جای پول نقد را بگیرد، نقدینگی در جامعه افزایش نمی‌یابد. وی در مورد چگونگی حمایت از بنگاه‌های تولیدی در زمان اجرای قانون مذکور، تصریح کرد: این بنگاه‌ها همیشه مورد حمایت دولت و بانک‌ها بوده‌اند و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به طور طبیعی موجب افزایش هزینه‌های این بخش خواهد شد.

مقدم تاکید کرد: بنگاه‌های تولیدی باید تدابیری برای حداقل‌سازی هزینه‌های انرژی خود بیندیشند؛ چراکه به این هزینه‌ها بی‌توجهی شده است و تاکنون واحدهای کمتری به کنترل این هزینه‌ها اهمیت داده‌اند.

این کارشناس بانکی ادامه داد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به طور حتم تمامی واحدها از مکانیزم‌های کنترلی برای هزینه‌های مصرفی خود روی خواهند آورد و این مورد موجب جلوگیری از استفاده نابجا از حامل‌های انرژی خواهد شد. به گفته وی، به طور حتم برای جبران هزینه‌های حامل‌های انرژی باید از هزینه‌های جانبی کاسته شود؛ بانک‌ها و دولت همیشه به واحدهای تولیدی کمک کرده‌اند ولی باید هزینه‌های غیرضرور کاسته شود.

مقدم در ادامه تصریح کرد: استفاده از بانکداری الکترونیکی باعث جلوگیری از خروج فیزیکی وجه نقد از بانک‌ها خواهد شد و از طریق کارت‌های بانکی این وجوه جابه‌جا می‌شوند. وی مورد مذکور را موجب ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها عنوان و اضافه کرد: هم‌اکنون مردم برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری منتظر وضعیت شاخص‌های اقتصادی برای برآورد هستند. این فعال بانکی تاکید کرد: بالا بودن میزان وجه نقد در بانک‌ها به افزایش توان تسهیلات‌دهی در بانک‌ها و طرح‌های تولیدی کمک می‌کند.