نشریه اقتصادی بنکر، نظام بانکی ایران را بزرگ‌ترین بانکداری اسلامی در جهان معرفی و اعلام کرد: ۶ بانک بزرگ ایران در فهرست ۱۰ بانک بزرگ اسلامی قرار گرفته‌اند. به گزارش فارس، نشریه اقتصادی بنکر در گزارشی از بانکداری اسلامی در جهان طی سال جاری میلادی۱۰ بانک بزرگ اسلامی در سطح جهان را معرفی کرده است که ۶ بانک در این فهرست به ایران تعلق دارند.

بر اساس این گزارش، بانک ملی ایران با بیش از ۴۰ میلیارد دلار دارایی بزرگترین بانک اسلامی در جهان شناخته شده است. این بانک در گزارش سال گذشته بنکر نیز همین رتبه را به خود اختصاص داده بود.

خانه مالی کویت با ۱/۳۷ میلیارد دلار دارایی در جایگاه دومین بانک بزرگ اسلامی قرار گرفته است و بانک الروجکی عربستان با ۰۴/۳۲ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته است.

رتبه‌های ۴ تا ۷ نیز به بانک‌های ایرانی اختصاص داده شده است. بانک صادرات ایران با ۰۱/۳۲ میلیارد دلار دارایی رتبه چهارم، بانک ملت با ۳۲ میلیارد دلار در رتبه پنجم، بانک تجارت با ۳/۲۰ میلیارد دلار در رتبه ششم و بانک سپه با ۱/۲۴ میلیارد دلار دارایی اسلامی در رتبه هفتم از این نظر قرار گرفته‌اند. بانک اسلامی دبی با دارایی ۲۲ میلیارد دلاری در رتبه هشتم، بانک کشاورزی ایران با ۲۹/۱۰ میلیارد دلار دارایی در رتبه نهم و بانک اچ اس بی سی انگلیس با ۱/۱۰ میلیارد دلار دارایی در رتبه دهم بزرگترین بانک‌های اسلامی جهان قرار گرفته‌اند.

بانک‌های ایرانی که در فهرست ۱۰ بانک بزرگ اسلامی قرار گرفته‌اند همه متعلق به بخش دولتی هستند و این در حالی است که آمریکا در راستای تلاش‌های ضدایرانی خود بسیاری از این بانک‌ها را تحت تحریم قرار داده است.

این گزارش در ادامه، نظام بانکی ایران را بزرگترین نظام بانکی اسلامی در جهان معرفی کرده است. ارزش کل دارایی‌های بانکی اسلامی در ایران ۸۹/۳۱۴ میلیارد دلار اعلام شده است که این رقم بیش از دو برابر دارایی‌های بانکی اسلامی در دومین بانکداری اسلامی یعنی عربستان است.

ارزش کل دارایی‌های بانکی اسلامی در عربستان ۲/۱۳۸ میلیارد دلار اعلام شده است. مالزی نیز با ۱۰۲ میلیارد دلار دارایی در رتبه سوم قرار گرفته است.

کشورهای امارات با ۸۵ میلیارد دلار، کویت با ۶۹ میلیارد دلار، بحرین با ۸/۴۴ میلیارد دلار، قطر با ۶/۳۴ میلیارد دلار، ترکیه با ۵/۲۲ میلیارد دلار، انگلیس با ۹/۱۸ میلیارد دلار و بنگلادش با ۳/۹ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.