حسینی هاشمی، مدیرعامل بانک تات، با تاکید بر ضرورت بازبینی در نظام تعیین نرخ ارز، تداوم تثبیت نرخ ارز را زمینه‌ساز افزایش بیکاری و کاهش صادرات دانست و گفت: پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید با تعیین استراتژی توسعه صادرات یا جایگزینی واردات، سیاست مناسبی برای تعیین نرخ ارز اتخاذ شود. به گزارش باشگاه خبری «توانا»‌، آخرین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس‌جمهوری با مردم از طریق شبکه ملی، درحالی به یکی از مهم‌ترین و جریا‌ن‌سازترین مصاحبه‌های وی تبدیل شد که پس از گذشت مدتی از این برنامه اظهارنظرهای مختلفی شامل موافقان و مخالفان طرح احمدی‌نژاد در رسانه‌ها مطرح شد.

رییس‌جمهور در سخنان خود از سیاست کاهش نرخ ارز خبر داده و گفته بود: درحال حاضر قیمت فعلی دلار در بازار بیشتر از قیمت واقعی آن است. برهمین اساس، از دکتر بهمنی (رییس کل بانک مرکزی) خواسته‌ایم که قیمت ارز (دلار) را واقعی کند؛ زیرا وقتی ذخایر عظیم ارزی در اختیار داریم باید پول ملی را تقویت کنیم؛ لذا روند کاهشی نرخ ارز باید ادامه یابد. زمانی موفق خواهیم بود که پول ملی‌مان، پول قدرتمندی باشد.

از جمله واکنش‌هایی که به سیاست اعلام شده توسط رییس‌جمهور مطرح شد، افزایش واردات، بیکاری، کاهش صادرات و تورم‌های روانی در جامعه بود که بعد از این اظهارنظرها بانک مرکزی اعلام کرد که هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نرخ ارز با تایید نظر رییس‌جمهور خواهد بود.

اما این داستان به اعلام رسمی بانک مرکزی ختم نشد و با انتشار خبری از قول جهرمی عضو شورای پول و اعتبار جریان تازه‌ای از نوسانات ارزی مشاهده شد.

جهرمی از تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر تثبیت نرخ ارز در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داده و گفته بود:‌ با توجه به شرایط اقتصادی به ویژه اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، تاکید شورای پول و اعتبار این است که فعلا نرخ ارز تغییرات فاحشی پیدا نکند و تثبیت شود.

در این راستا سید بهاءالدین حسینی هاشمی، مدیرعامل بانک تات و یکی از کارشناسان حوزه بانک در این خصوص با تشریح سیاست‌های مربوط به نوسانات نرخ دلار و همچنین آثار این سیاست‌گذاری‌ها در اقتصادهای مختلف اظهار داشت: مکانیزم تعیین نرخ ارز در تمام کشورها فرمول‌های خاصی دارد اما «قدرت برابری خرید» به‌عنوان فرمول واحد برای این امر بین اکثر اقتصاددانان رایج است.

حسینی هاشمی، با بیان اینکه اگر ارزها در شرایط قدرت برابر خرید قرار بگیرند، معاملات و مبادلات منطقی خواهد شد، افزود: در صورتی که ارز کمتر از نرخ واقعی خود باشد برای تولید و تجارت داخل مفید خواهد بود؛ اما اگر بیشتر از نرخ واقعی باشد به نفع صادرات خواهد بود.

مدیرعامل بانک تات با اشاره به جنگ ارزی در دنیا تصریح کرد: این کشورها می‌خواهند به صورت تصنعی یا ادواری ارزش پول ملی را کاهش دهند و در جامعه تورم ایجاد کنند.

حسینی هاشمی هدف از اجرای سیاست مذکور را افزایش صادرات و مثبت کردن تراز و پرداخت‌های خارجی این کشورها عنوان و اضافه کرد: البته موارد مذکور به استراتژی صنعت و کلان اقتصادی کشور مربوط می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه برای اجرای سیاست‌های اقتصادی در مورد نوسانات نرخ ارز چند استراتژی خاص تعریف شده ، گفت: استراتژی توسعه صادرات به معنی تمرکز و توجه تمام بخش‌ها به توسعه صادرات است؛ به این صورت که کالا با هدف صادرات در داخل تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است بخشی از کالاهای فوق در داخل مصرف شود، بیان کرد: در این نوع استراتژی بازار فروش زیادی به وجود می‌آید؛ در عین اینکه تولید به صورت نامحدود و کیفیت کالاهای تولیدی افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل بانک تات در ادامه اظهارات خود استراتژی دوم را استراتژی جایگزینی واردات عنوان و بیان کرد: در این حالت کشورهایی تولید خود را افزایش می‌دهند که قصد واردات کالاهای خارجی به داخل کشورشان را ندارند. وی با تاکید براینکه در این حالت کالاهایی که پیش از این از خارج وارد کشور می شدند در داخل کشور تولید می‌شود، ادامه داد: در این شرایط اگر نرخ ارز کاهش یابد استراتژی جایگزنی واردات کارآمدتر خواهد شد. حسینی هاشمی عنوان کرد: برخلاف حالت مذکور در استراتژی توسعه صادرات نباید نرخ ارز، ثابت یا کنترل شده باشد بلکه دولت باید از مکانیزم‌های تشویقی صادرکنندگان نیز استفاده کند تا امکان رقابت فعالان این بخش با رقبای خارجی مهیا شود. وی در مورد سیاست تثبیت نرخ ارز اظهار کرد: کشورهایی که این سیاست را دنبال کردند با کاهش رشد اقتصادی، افزایش رانت، بیکاری و بزرگنمایی‌های اقتصادی مواجه شدند. این مقام مسوول در شبکه بانکی با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حال حاضر از اولویت بیشتری برخوردار است، افزود:‌ امسال باید این قانون اجرا و اصلاح یا آزادسازی نرخ ارز به سال آینده موکول شود.

خبرنگار از مدیرعامل بانک تات پرسید: آیا همزمانی اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز با قانون هدفمندی یارانه‌ها تاثیری در نوسانات تورم خواهد داشت یا خیر؟

وی پاسخ داد: تثبیت نرخ ارز در زمان هدفمندی یارانه‌ها تورم را تشدید می‌کند؛ باید از طریق اخذ سیاست‌های مناسب ایران از رکود خارج شود و راهکار این مساله هم در «تورم» است.