دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران با اشاره به مشکلات آزادسازی تعرفه‌ها برای بیمه درمان، از تشکیل کمیته‌ای سه‌جانبه با حضور سندیکای بیمه، نظام پزشکی و وزارت بهداشت به منظور بررسی و جلوگیری از افزایش این مشکلات خبر داد. غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس(توانا)، ضمن اشاره به نقش موثر همکاری سندیکای بیمه‌گران ایران و بیمه مرکزی در برنامه آزاد‌سازی‌ تعرفه‌ها اظهار داشت: عمدتا بیمه‌های درمان جزو بیمه‌های تکمیلی محسوب می‌شود و تاثیر شرکت‌های بیمه در تعیین نرخ آنها اندک است؛ چراکه شرکت‌ها در انجام وظایف خود با دو بخش سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان نیز روبه‌رو هستند.

وی ضمن تاکید بر اینکه تعرفه‌های اصلی خدمات درمانی را دو رکن مذکور تعیین می‌کنند، گفت: از امسال وزارت رفاه و تامین اجتماعی نیز به این رکن‌ها اضافه شده است؛ البته بزرگ‌ترین فاکتوری که تاثیر عمیقی بر نرخ حق بیمه درمان تکمیلی می‌گذارد، تعرفه خدماتی است که در این بخش وجود دارد به این ترتیب که اگر این نرخ‌ها افزایش پیدا کند، متناسب با آن قیمت تعرفه بیمه‌های درمان نیز افزایش و متقاضیان آنها کم خواهد شد.

تاجگردون وجود مکانیزم‌های مفید را در میان سه رکن عنوان شده موثر دانست و افزود: وجود تفاهم‌نامه‌ای منطقی میان شرکت‌های بیمه، نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان می‌توانند تا حد قابل توجهی مشکلاتی را که به هر دلیلی در روند آزاد سازی اتفاق می‌افتد، تسهیل کند.

دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران برای تبیین هرچه بهتر مشکلات آزاد‌سازی‌ها، بیمه‌های شخص ثالث را مثال زد و خاطرنشان‌کرد: نرخ بیمه‌های شخص ثالث به نرخ دیه که قوه قضائیه و دولت مشخص می‌کند وابسته است؛ به نحوی که این دو ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند؛ اما مردم با عدم توجه به این موضوع فقط افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث را مدنظر قرار می‌دهند.

وی در ادامه افزود: در بیمه‌های درمان نیز موضوع به همین شکل است و اگر تعرفه‌ها به هر دلیلی افزایش پیدا کند، اولین اثر خود را در نرخ بیمه‌های تکمیلی درمان می‌گذارد.

تاجگردون اضافه کرد: با افزایش نرخ بیمه‌های تکمیلی درمان افرادی که دارای ریسک بالا بوده و سالانه بیمه‌نامه خود را تمدید می‌کنند به دلیل استفاده زیاد از این بیمه‌ها در مواجهه با نرخ‌های بالا نه تنها از خرید ممانعت نکرده، بلکه به کار خود نیز ادامه می‌دهند.