دنیای اقتصاد- نرخ تورم که از شهریورماه برخلاف روند نزولی پنج‌ماه اول سال در یک روند صعودی قرار گرفته است، براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی در آبان‌ماه هم به حرکت صعودی خود ادامه داد و به 7/9 درصد رسید؛ این در حالی است که در مردادماه به 8/8 درصد کاهش یافته بود. محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درخصوص علل صعودی شدن تورم که برخلاف پیش‌بینی بانک مرکزی است، بخشی از این صعود را ناشی از تاثیر روانی اجرای قریب‌الوقوع هدفمندسازی دانسته است.

تورم دوازده ماه منتهی به آبان ماه به ۷/۹ درصد رسید
نرخ تورم در آستانه دو رقمی
گروه بازار پول- پس از یک رقمی شدن نرخ تورم در اردیبهشت ماه امسال، این نرخ در پایان آبان ماه به ۷/۹ درصد افزایش یافت و در آستانه دو رقمی شدن قرار گرفت.
رییس کل بانک مرکزی در این خصوص گفت: نرخ تورم از 2/9 درصد در مهر به 7/9 درصد در آبان‌ماه رسید.
محمود بهمنی در حاشیه همایش ارتقای سلامت نظام اداری دلیل افزایش نیم درصدی نرخ تورم را جو روانی دانست و گفت: با وجود اینکه بسیاری از قیمت‌‌های تولیدی با نظارت و مدیریت دولت به قیمت‌های قبلی بازگشته است؛ اما باید ماه‌های بعد انتظار کاهش نرخ تورم را داشته باشیم.
وی افزود: همه تلاش دولت و بانک مرکزی این است که نرخ تورم یک رقمی باقی بماند.در عین حال وی در گفت‌وگو با رادیوپیام پیش‌بینی کرد که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تورم دو رقمی شود.
پیش از تحقق وعده بهمنی مبنی بر تک رقمی کردن نرخ تورم، ایران از معدود کشورهای دنیا بود که سال‌ها با پدیده تورم دو رقمی مواجه بود. این در حالی است که به جز پنج ماه اردیبهشت تا شهریورماه که نرخ تورم روند کاهشی داشته است و به‌رغم وعده بهمنی مبنی بر کاهش این نرخ به هفت‌درصد در صورت اجرایی نشدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا پایان شهریورماه، اما این نرخ از شهریور ماه رو به افزایش گذاشت.
نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان ماه امسال 7/9 درصد اعلام شد که نسبت به مدت مشابه در مهرماه 5/0 درصد افزایش نشان می‌دهد.
شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان ماه ۱۳۸۹ نسبت به ماه قبل ۱/۱ درصد افزایش یافت و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ۵/۱۲ درصد رشد داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۸۹ نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۸۸ معادل ۷/۹ درصد است، این درحالی است که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه ۴/۹، تیرماه ۱/۹، مرداد ماه ۸/۸، شهریورماه ۹/۸، مهرماه ۲/۹، بوده است.
در عین حال، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 4/10 درصد، در اردیبهشت‌ماه 9/9 و در خردادماه 4/9 درصد گزارش شده است. نرخ تورم در تاریخ سی سال گذشته دو بار تجربه کاهش به میزان بالا را داشت که در سال گذشته با تجربه یک کاهش 6/15 درصدی از رقم 4/25 درصد در فروردین ماه به 8/10 درصد در پایان اسفند ماه رسید.
این در حالی است که محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی تورم ناشی از آزادسازی قیمت‌ها را خارج از اراده بانک مرکزی و تا ۱۵ درصد عنوان کرده است.
کاهش نرخ تورم در اردیبهشت ماه امسال که ناشی از رکود اقتصاد جهانی و سیاست‌های انقباضی، رکود حاکم بر بخش مسکن، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، کاهش نیافتن نرخ سود و کاهش وام دهی و گردش پول در گذشته بود، در حال حاضر تحت تاثیر افزایش نرخ رشد نقدینگی و افزایش نرخ کالاهای جهانی و به تبع آن کالاهای وارداتی به کشور در آبان ماه افزایش یافت.
رشد نقدینگی که اثر مستقیمی بر نرخ تورم دارد از نرخ ۹/۱۵ درصد در پایان سال ۸۷ به ۹/۲۳درصد در پایان سال ۸۸ افزایش یافت. براساس اظهارات قضاوی، معاون اقتصادی بانک مرکزی حجم نقدینگی در حال حاضر ۲۵۸ هزار میلیارد تومان است که در ابتدای امسال ۲۳۳هزار میلیارد تومان بوده است.