بانک سرمایه که از ۱۵ مرداد ۸۷ تقاضای پذیرش در بورس داده بود، به دلیل عدم همکاری مدیران این بانک برای پذیرش در بورس و تاکید مدیران فعلی مبنی بر تغییر اولویت‌ بانک از پذیرش سهام در بورس، از فهرست شرکت‌های در جریان پذیرش حذف شد.

به گزارش ایسنا، بانک سرمایه که از ۱۵ مرداد ۸۷ توسط کارگزاری بانک صادرات تقاضای پذیرش در بورس داده بود، پس از گذشت دو سال از تقاضای پذیرش و موافقت مدیران وقت با عرضه در بورس، ناگهان تغییر نظر داد و مدیران این بانک در جلسه ۳۱ شهریور ۸۹ اعلام کردند که اولویت بانک از پذیرش سهام در بورس به اصلاح ساختارها تغییر کرده است؛ لذا به دلیل عدم پیگیری موثر فرآیند پذیرش، این بانک از فهرست شرکت‌های در جریان پذیرش حذف شد.

عدم همکاری مدیران بانک سرمایه برای ورود به بورس در حالی صورت گرفته است که مدیرعامل وقت این بانک در سال گذشته اعلام کرد که بانک سرمایه آماده ورود به بورس است و تا پایان سال(۸۸) وارد بورس می‌شود.

اصغر ابوالحسنی هستیانی که به عنوان مدیرعامل وقت بانک سرمایه در سال گذشته فعالیت می‌کرد، ضمن موافقت با عرضه سهام این شرکت در بورس و ضمن بیان اینکه مراحل ورود به بورس طی شده است، اعلام کرد که این امر باعث به روز شدن وضعیت بانک خواهد شد و در صورت بروز کوچکترین انحراف علاوه بر بانک مرکزی و مشتریان، بورس نیز بر بانک نظارت خواهد کرد.

ولی رفتن ابوالحسنی به معاونت بانکی بانک مرکزی و جایگزینی حاجی زاده به عنوان مدیر عامل جدید باعث شد که سیاست عرضه سهام بانک سرمایه در بورس توسط مدیر عامل جدید و مدیران این شرکت تغییر کرده و عملا بانک سرمایه برنامه‌ای برای ورود به بورس نداشته باشد.

عدم همکاری مدیران بانک سرمایه برای ورود به بورس و تغییر اولویت این بانک خصوصی در حالی صورت گرفته است که این بانک بیش از ۳۰۵ هزار نفر سهامدار دارد و طبعا سهامداران آن علاقه‌مند به حضور در بورس هستند، ولی مدیران شرکت علائق سهامداران خرد را در نظر نگرفته و مایل به بورسی شدن شرکت نیستند.

این در حالی است که در حال حاضر ۸ بانک خصوصی و دولتی شامل بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، کارآفرین، سینا، پارسیان، اقتصاد نوین و پست بانک در بازار سرمایه حضور دارند و صنعت بانکداری ۵۳/۱۷ درصد و بیشترین سهم از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است و از استقبال خاصی در بین سهامداران برخوردار بوده و P/E این صنعت ۴۳/۶ مرتبه است. با خط خوردن نام بانک سرمایه از فهرست شرکت‌های متقاضی پذیرش در بورس و تاخیر در عرضه بیمه پارسیان در بورس، شرکت بورس عملا نتوانست در هشت ماهه سال ۸۹، سهام شرکت‌های خصوصی را در بورس عرضه کند. علاوه بر بانک سرمایه و بیمه پارسیان، شرکت بیمه معلم و بیمه سینا از دیگر شرکت‌های خصوصی هستند که همچنان در صف ورود به بورس قرار دارند و مانند سایر شرکت‌های متقاضی باید مدارک مورد نیاز بورس را ارائه کنند تا بتواند وارد تالار شیشه‌ای شوند.

لذا از آنجا که بازار سرمایه بازار شفافی است و صنعت بانکداری نیز از جایگاه ویژه بین سهامداران برخوردار است و سهام شرکت‌های بانکی از بازدهی مناسبی برخوردار است، این انتظار از مدیران شرکت‌های خصوصی از جمله بانک سرمایه که خود متقاضی پذیرش در بورس بود، می‌رود که استراتژی خود را تغییر داده و با عرضه سهام در بورس منافع سهامداران خود را تامین کنند.

به گزارش ایسنا، بانک سرمایه ششمین بانک غیردولتی و دومین بانک خصوصی از نظر سرمایه است که با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و بیش از ۳۰۵ هزار نفر سهامدار به استناد قانون اجازه تاسیس بانک‌های غیردولتی مصوب فروردین ماه ۱۳۷۹ و با هدف ارائه انواع خدمات مالی و بانکی در داخل و خارج از کشور فعالیت کاری خود را در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد. سود سهام متعلقه سال مالی ۱۳۸۸ براساس تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۸۹ به ازای هر سهم ۱۶۰ ریال تعیین شد.