چه کسی از تحریم بانکی با 60 سال تجربه سود می‌برد؟

گروه بازار پول- دکترسید محمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار مجله میدل ایست مبنی بر اینکه «تاثیر تحریم‌ها، به ویژه دور تازه آن که از ژوئن ۲۰۱۰ در شورای امنیت تصویب شد بر اقتصاد ایران به خصوص نظام بانکی آن چیست؟» گفت: راه‌هایی برای جلوگیری از تاثیر تحریم‌ها وجود دارد. اقتصاد خود انطباق‌های طبیعی‌اش را برای جایگزین کردن مشکلات تحمیل شده بر آن انجام می‌دهد و به لحاظ تاریخی نیز می‌بینید که تحریم‌ها روی بسیاری از کشورهای درحال توسعه اثرات مثبت داشته و کشورهای تحریم شده ناچار بودند با این مشکلات مبارزه کنند. اوبا بیان اینکه کشورهای تحت تحریم پیشرفت‌های شگفت انگیزی به دست می‌آورند و این موضوع درمورد ایران هم صدق می‌کند، افزود: ژاک شیراک، رییس‌جمهور سابق فرانسه، گفته بود که «مالیات‌های زیاد، مالیات را می‌کشد» و من می‌خواهم بگویم «تحریم‌های زیاد، تحریم را می‌کشد».

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات غربی‌ها، توان ایران در مقابله و انطباق با شرایط و وضعیت‌های دشوار بالاتر از حد معمول است، بنابراین به جای تحمیل مجازات‌ها بر ایران، تلاش کنند با همکاری ایران در شرایط برد- برد به توافق برسند.

مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه «آیا ابطال قراردادهای تجاری غرب با ایران موجب زیان‌آوری کشور شما می‌شود؟» توضیح داد: هر تحریمی می‌تواند تاثیرهای گوناگونی روی دو طرف داشته باشد، اما روشن است که کدام طرف در بلندمدت زیان بیشتری می‌بیند؛ برای مثال پیشرفت‌های شگفت آور ما در زمینه صنعت نفت و گاز ایران، به یمن هوش و استعداد مهندسان و دانشمندان ایرانی حاصل شده است. جهرمی ادامه داد: تحریم باعث شد ایران گام‌های بزرگی به سوی جلو بردارد، تحریم اقتصادی برای کشوری همچون ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی و نفوذ در منطقه، تاثیرات اندکی دارد و بدون تردید در بلندمدت ایران کشور بازنده نخواهد بود.

او با اشاره به سختی‌های ایران در دوران تحریم نیز خاطرنشان کرد: هرچند ایران هم ناگزیر متحمل سختی‌هایی می‌شود، اما همان‌هایی که ما را زیر بار تحریم‌ها قرار می‌دهند خود نیز از بحران‌های اقتصادی در رنج و عذابند.

جهرمی با تاکید بر اینکه وقتی کسی سهم خود را از بازار رها می‌کند دیگران به سرعت جای او را می‌گیرند، اظهار داشت: ایران ۳۰ سال است زیر بار تحریم‌ها قرار دارد، آیا نتیجه‌ای از این تحریم‌ها حاصل کشوری شده است؟ اروپایی‌ها ضرر کردند و کشورهایی چون چین، کره، روسیه و ژاپن از این قضیه به سود خود رسیدند.

مدیرعامل بانک صادرات همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا تحریم‌ها مشکلات مالی و هزینه‌های مازاد تجاری ایران را افزایش دادند؟» یادآورشد: هرچند هزینه‌های مقابله با تحریم‌ها بالا است؛ اما از آنجا که منابع معدنی، نفت و گاز ایران از اهمیت حیاتی در دنیا برخوردار است، نفع کشورم و حاشیه‌های آن به قدری خوب است که ایران کاملا حاضر است دوبرابر این را بپردازد؛ اما در شرایط سکون نباشد.

جهرمی در خصوص آثار تحریم‌ها بر نظام بانکی ایران نیز متذکر شد: به لحاظ تاریخی شهرت و اعتماد بانک‌های ایرانی در جهان همیشه در سطح ممتازی بوده و امروز که پول‌های بانک‌های ایرانی نزد بانک‌های غربی توقیف شده است، به نظر شما چه کسی از این موضوع ضرر می‌کند؟

او با اشاره به اینکه ایران کاملا برای ادای تعهدات خود آماده است و همیشه به آن عمل کرده، گفت: یکی دیگر از نتایج بی‌سابقه تحریم‌ها که شما را شگفت‌زده خواهد کرد، این است که از یک سو غرب می‌گوید که می‌خواهد با پولشویی و بهشت‌های مالیاتی مبارزه کند، ولی از همان زمان بازار سیاه اقتصادی شکوفا شده است.

جهرمی گفت: نقل و انتقال‌های مالی سوئیفت توسط بانک‌های ایرانی بسیار شفاف است و معلوم می‌شود که پول از کجا می‌آید و به کجا می‌رود؛ بنابراین چه کسی از تحریم کردن بانکی با ۶۰ سال تجربه که شعبه‌هایش در سراسر جهان وجود دارد، سود می‌برد؟

وی درپاسخ این پرسش «که آیا شما از تحریم‌ها استقبال می‌کنید؟» خاطرنشان کرد: خیر، ما فقط آن را برای انجام امور تغییر می‌دهیم و در بلندمدت این غرب است که بازنده خواهد بود.

جهرمی در ادامه با بیان تاریخچه کوتاهی از بانک صادرات ایران یادآور شد: بانک صادرات ایران ۵۸ سال پیش از سوی بخش خصوصی ایران تاسیس و پس از ملی شدن درزمان پیروزی انقلاب بار دیگر در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذارشد که همواره از آغاز تاکنون نقش اساسی در اقتصاد ایران داشته است. او ادامه داد: در آخرین مجمع عمومی صاحبان سهام، سهامداران بانک صادرات موافقت کردند تا سرمایه آن با ۵۰ درصد افزایش از ۶/۱ میلیارد دلار به ۶/۲ میلیارد دلار افزایش یابد. جهرمی گفت: افزایش سرمایه، بانک صادرات را در پرداختن به مشتریان و پرداخت تسهیلات تا ۷۰۰ میلیون یورو توانمندتر می‌کند.

مدیرعامل بانک صادرات درخصوص تاثیر خصوصی‌سازی بر سیاست‌های این بانک توضیح داد: پس از واگذاری سهام این بانک به بخش خصوصی، راهبرد تازه‌ای تعیین، گروه مدیریتی جدیدی برای اشتغال به کارجذب و راهکارهای مناسبی برای حضوردرعرصه جهانی تدوین شد.

جهرمی با تاکید براینکه برای حفظ منافع مشتریان خود، باید فعالیت‌های بین‌المللی خود را توسعه دهیم، ادامه داد: هم‌اکنون ۱۴درصد از بازار ایران در اختیار بانک صادرات است و افزایش آن به ۲۰درصد تا سال ۱۳۹۰ هدف ما است؛ ضمن آنکه تجارت خارجی بانک صادرات حدود ۳ میلیارد یورو افزایش یافته و به عنوان یک مجموعه خصوصی، سال گذشته تا ۷ میلیارد یورو رشد داشته است. مدیرعامل بانک صادرات ایران خاطرنشان کرد: به خاطر تحریم‌ها، بانک صادرات ناگزیراست تلاش بیشتری کند و یک مدیر کارآمد کسی است که به دنبال فرصت‌ها باشد تا آنها را به تجارت‌های قابل اعتماد تبدیل کند.

جهرمی ادامه داد: به همین دلیل به کمیسیون اروپا و بانک های مرکزی انگلیس، فرانسه و آلمان نامه نوشتم و یاد آورشدم؛ غرب می‌گوید قصد ندارد که تحریم‌ها بر مردم ایران اثر بگذارد و بانک صادرات اینک توسط بخش خصوصی ایران اداره می‌شود.

او درپاسخ به این پرسش که «ایران در ماه آگوست گذشته اعلام کرد می‌خواهد دلار و یورو را در روابط تجاری خود کنار بگذارد؛ شما به عنوان یک بانکدار چه نظری دارید؟» تصریح کرد: به عنوان یک فرد و نه به عنوان یک بانکدار، اطمینان دارم که زمان حاکمیت یک ارز خاص همچون دلار یا یورو بر جهان تمام شده است و ارزهای دیگری هم ظهور کرده اند که دیر یا زود نقش بزرگ‌تری را در بازار ایفا خواهند کرد.

وی افزود: ایران، ۵ سال پیش مقادیر زیادی از ارز خود را به طلا تبدیل کرد که الان قیمت آن از ارزش افزوده بالایی برخورداراست.

جهرمی با بیان اینکه نظام بانکی ایران از شریعت اسلامی پیروی می‌کند گفت: در ایران این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذاری اولیه به اضافه یک حداقل سود از همان ابتدای شروع کار تضمین شده باشد.

مدیرعامل بانک صادرات درخصوص برنامه‌های این بانک برای آینده گفت : به عنوان یک بانک خصوصی، قصد داریم در بعد بین‌المللی توسعه پیدا کنیم و در زمینه‌های زیرساختاری در جهان سرمایه‌گذاری داشته باشیم؛ زیرا بیشتر مشتریان ما سرمایه‌گذاران ایرانی‌اند. جهرمی با تاکید براینکه در آمریکای لاتین و آفریقا هم طرح‌هایی داریم و با برخی از این کشورها برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک توافق شده است، یادآور شد: بانک صادرات دارای کارخانه‌های سیمان در آمریکای‌لاتین و آفریقا است و همچنین در زمینه ساخت سدهای برق آبی فعال شده است. به گفته او ایران در چارچوب طرح‌های پنج‌ساله‌اش برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون یورویی در سال، در طرح‌های زیربنایی و بانکداری خود دارد و بانک صادرات در حال برنامه‌ریزی است تا سهم خود از بازار را به ۳۰ درصد افزایش دهد. مجله میدل ایست در پایان این گفت‌وگو یادآور شده است که: سید محمد جهرمی ۵۱ ساله است و دکترای مدیریت استراتژیک دارد. او در مشاغل مختلف سیاسی و اقتصادی و دانشگاهی فعالیت داشته است.

وی در ۲۳ سالگی استاندار زنجان در غرب ایران بوده و از آن زمان به بعد به عنوان استاندار فارس و دیگر مناطق ایران کار کرده است.

دکتر جهرمی مدتی نیز رییس دانشکده بازرگانی دانشگاه آزاد تهران و همچنین عهده‌دار برنامه «چشم‌انداز برنامه اقتصادی» بوده است. این برنامه، چشم‌انداز برنامه بیست ساله ایران را ترسیم می‌کند و در حال حاضر در حال اجرا است. پیش از انتصاب به عنوان مدیرعامل بانک صادرات ایران، دکتر جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی بود و از آن زمان به بعد همه مسوولیت‌های سیاسی را کنار گذاشت. همچنین بانک صادرات ایران اولین بانک خصوصی ایران است که در میان ۱۰۰ بانک خاورمیانه رتبه هفدهم را از آن خود کرده است. این بانک صاحب دو بانک مستقل دیگر و دارای ۲۲ شعبه خارجی نیز می‌باشد و از ۴۰ سال پیش تاکنون در کشورهای فرانسه و آلمان نیز فعال بوده است.

بانک صادرات در داخل ایران ۳ هزار شعبه، ۳۴ میلیون حساب بانکی در داخل و خارج از ایران و ۳۸ هزار کارمند داخلی و خارجی دارد.