سرانه حق بیمه در ایران، 5/63 دلار

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سرانه بیمه در سال گذشته با رشد مطلوب به ۱۴ درصد افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بیش از پیش صنعت بیمه باشیم. «سیدشمس‌الدین حسینی» در حاشیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بیمه مرکزی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان آنکه صنعت بیمه کشور در سال‌های اخیر به توفیقات مناسبی دست یافته،‌ تصریح کرد با ثبت و ایجاد شرکت‌های بیمه خصوصی تعداد آنها اکنون در کشور به ۲۲ شرکت رسیده است.

وزیر اقتصاد گفت: بیمه‌گران داخلی به سهولت جای خالی این شرکت‌ها را پر کردند و پیش بینی می‌شود که بیمه‌گران داخلی نسبت به گذشته با ظرفیت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه برنامه تحول صنعت بیمه در دستور کار قرار دارد این صنعت با راهبردی مشخص در حال حرکت است.

حسینی اظهار داشت: بیمه‌های کشور در بخش‌های مختلف و در حوزه بیمه‌های تکمیلی در حال فعالیت هستند و با هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌ای اجتماعی بخشی از پوشش‌های بیمه‌ای را که در قالب بیمه‌های اجتماعی پوشش داده نمی‌شود بیمه‌های تکمیلی برعهده گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از طریق صندوق تامین خسارات بدنی و از ناحیه کمک دولت بیش از ۱۳۰۰ نفر از افرادی که به‌دلیل فقدان بیمه‌نامه در زندان بودند آزاد شده‌اند و با توجه به تعداد پرونده‌های تشکیل شده و تلاشی که بیمه مرکزی، ‌وزارت اقتصاد و وزارت دادگستری انجام می‌دهند این میزان نیز افزایش خواهد یافت.

مالیات تکلیفی بیمه‌های اتکایی حذف می‌شود

رییس کل بیمه مرکزی گفت: هرچند براساس برنامه پنجم توسعه، مالیاتی به پوشش‌های اتکایی تعلق نمی‌گیرد، اما برای دو سال ۸۹ و ۸۸ که این مورد قانونی را نداریم باید با سازمان امور مالیاتی به تفاهم برسیم که این امر در حال نهایی شدن است.

«‌جواد فرشباف ماهریان» نیز در حاشیه این مجمع گفت: عملکرد بیمه مرکزی به‌عنوان گزارشی مطلوب توسط سازمان حسابرسی انتخاب شد و بندهای مربوط به مالیات یا مالیات‌های تکلیفی که روی بیمه‌نامه‌های اتکایی قرار دارد، مورد تاکید قرار گرفت.

به گفته وی، ‌برهمین اساس قرار شد هرچه سریع‌تر با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی) این مشکل حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: به استثنای هزینه‌های کارمزدی، ‌اداری و مالی که باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند مابقی امور بیمه‌ای شامل مالیات نمی‌شود و به نوعی این تفاهم حاصل‌شده که صورتجلسه نهایی آن توسط معاونت وزارت اقتصاد پیگیری خواهد

شد.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان آنکه بند دیگر مورد بحث در این مجمع در خصوص بیمه‌نامه شخص ثالث و هزار میلیارد ریالی که به نیروهای انتظامی ارائه می‌شود، بوده است، گفت: پرونده این امر با شکایت بخش خصوصی در دیوان عدالت اداری گشوده شد و در حال رسیدگی است که رای اولیه را به نفع ما صادر کرده و برهمین اساس، شرکت‌های بیمه باید ۱۰ درصد را برای ارتقای توانمندی‌های بحث ترافیکی در اختیار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی قرار دهد.

مجمع عمومی عادی سالانه بیمه مرکزی برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالانه بیمه مرکزی دوشنبه گذشته با حضور «سیدشمس‌الدین حسینی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسوولانی از وزارتخانه‌های بازرگانی، ‌کار و امور اجتماعی و رییس کل بیمه مرکزی در محل بیمه مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه گزارش عملکرد صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۸۸ ارائه و صورت‌های مالی بیمه مرکزی بررسی و تصویب شد.

در گزارش عملکرد سال ۱۳۸۸ صنعت بیمه،‌ جایگاه جهانی این صنعت در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) بررسی شده است.

حق بیمه تولیدی

میزان تولید حق بیمه‌های بازار بیمه کشور از ۳/۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۷ به ۷/۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۸( ۲۰۰۹) رسید که حاکی از افزایش حدود ۸/۸ درصدی بر مبنای دلار است. این در حالی است که حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور نسبت به پنج سال گذشته ۲ برابر شده است.

براساس آمارهای سال گذشته، صنعت بیمه کشور حدود ۱۲/۰ درصد از بازار بیمه جهان سهم داشته و در جایگاه چهل و ششم ایستاده است.

حق بیمه سرانه

سرانه حق‌بیمه تولیدی در بازار بیمه کشور در سال مورد بررسی حدود ۵/۶۳ دلار (۶۳۱ هزار ریال) است. به این ترتیب شاخص مذکور نسبت به سال گذشته (با مقدار ۵۹ دلار یا ۵۵۷ هزار ریال) در حدود ۵/۷ درصد (بر پایه دلار) افزایش یافته است.

میزان حق بیمه سرانه در کشور طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و از حدود ۳۴ دلار در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) به ۵/۶۳ دلار در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) رسیده است. کشور از نظر شاخص حق بیمه سرانه در جایگاه هفتاد و سوم دنیا قرار دارد.

ضریب نفوذ بیمه

ضریب‌ نفوذ بیمه که حاصل تقسیم حق‌ بیمه تولیدی به تولید ‌ناخالص‌ داخلی کشور است، در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) حدود ۴/۱ درصد پیش‌بینی و به این ترتیب ایران از نظر شاخص ضریب نفوذ بیمه نیز ۷۴ امین کشور دنیا محسوب می‌شود.

بررسی عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۳۸۸

- افزایش سهم بخش خصوصی از حق بیمه تولیدی:

در سال ۱۳۸۸ با واگذاری دو شرکت بیمه دولتی البرز و آسیا به بخش خصوصی، شاهد فعالیت تنها دو شرکت بیمه دولتی ایران و دانا و ۱۴ شرکت بیمه غیردولتی آسیا، البرز، معلم، پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد و میهن در سرزمین اصلی و چهارشرکت بیمه غیردولتی حافظ، امید، ایران معین و شرکت بیمه اتکایی امین در مناطق آزاد بودیم. به این ترتیب سهم بخش غیردولتی از بازار بیمه مستقیم از ۲۵ درصد در سال ۱۳۸۷ به حدود ۴۸ درصد در سال ۱۳۸۸ رسید.

- شبکه فروش و خدمت‌رسانی:

در پایان سال ۱۳۸۸ تعداد ۱۵ هزار و ۲۲۱ نمایندگی و ۲۸۸ کارگزار بیمه (اعم از حقیقی و حقوقی) در بازار بیمه کشور فعالیت داشتند که در مقایسه با سال ۱۳۸۷ به ترتیب ۳۲ و ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تعداد شعب شرکت‌های بیمه با حدود ۱۳ درصد رشد به ۷۳۱ شعبه در این سال رسید که در سراسر کشور پراکنده شده‌اند.

- حق بیمه تولیدی:

مقدار حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه مستقیم در سال ۱۳۸۸ حدود ۵/۴۶ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با سال قبل ۵/۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد. به لحاظ نقش شرکت‌های بیمه در تولید حق بیمه‌های بازار، سهم و وزن اصلی همچنان بر دوش شرکت‌های بیمه‌ایران و آسیا است که در مجموع حدود ۵۸ درصد از حق بیمه بازار را تولید کرده‌اند.

- خسارت پرداختی:

میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال ۱۳۸۸ حدود ۸/۳۰ هزارمیلیارد ریال است که در مقایسه با سال قبل ۲/۲۴ درصد افزایش دارد.

از نظر سهم شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت‌های بازار بیمه، شرکت‌ بیمه‌ایران با ۴/۵۱ درصد مقام اول را دارد و پس از آن به ترتیب شرکت‌های بیمه آسیا (با ۸/۱۳ درصد)، دانا (با ۴/۶ درصد)، پارسیان (با ۲/۶ درصد)، البرز (با ۶ درصد) و ملت (با ۲/۴ درصد) قرار دارند. در این سال، بخش غیردولتی (با احتساب دو شرکت بیمه البرز و آسیا) در مجموع ۴۲ درصد از خسارت‌های بازار بیمه را پرداخت کرده است که این رقم در سال گذشته حدود ۱۹ درصد بوده است.

- ضریب خسارت:

ضریب خسارت بازار بیمه کشور در سال ۱۳۸۸ معادل ۷/۷۴ درصد است که در مقایسه با سال ۱۳۸۷ تغییر نامحسوسی داشته است.

مقایسه ضریب خسارت شرکت‌های بیمه نشان می‌ دهد که شرکت‌های بیمه ملت (با ۸/۸۴ درصد)، آسیا (با ۸/۸۳ درصد)، سینا (با ۱/۸۱ درصد)، ایران (با ۵/۷۸ درصد)، دانا (با ۳/۷۶ درصد) و معلم (با ۹/۷۴ درصد) ضریب خسارتی بیش از متوسط بازار بیمه را تجربه کردند.