علت اصلی ناراضی بودن مردم از خدمات بیمه‌ای خارج از این صنعت است

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، علت اصلی عدم رضایتمندی مردم از خدمات بیمه‌ای را عوامل خارج از صنعت بیمه توصیف کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه، «جواد فرشباف ماهریان» افزود: علت اصلی نارضایتی‌ها، عدم کاهش تصادفات و مصدومان است؛ زیرا حمایت از حقوق بیمه‌گذاران و جلب نظر آنها یکی از وظایف اصلی بیمه مرکزی است که با دقت و به‌طور مداوم انجام می‌شود؛ اما میزان خسارت‌ها پایین نیامده است.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بیمه برای جبران خسارت منبعی جز حق بیمه دریافتی از مردم ندارند و با این وصف، عوارض خاصی را به وزارت بهداشت و درمان و نیروی انتظامی پرداخت می‌کنند تا حوادث و تصادفات و خسارت‌های ناشی از آن کاهش یابد.

فرشباف یادآور شد: در بحث بیمه شخص ثالث که دولت تعرفه‌ها را تعیین می‌کند، تعرفه‌ها براساس مصالح اجتماعی تعیین می‌شود و به بازار اقتصادی توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به زیان ده بودن رشته شخص ثالث، یادآور شد: آمار سالانه تصادفات کشور حاکی از ۲۳ هزار کشته و ۲۸۰ هزار مصدوم است و با وجود تمام تلاش‌ها در ۲ سال گذشته این آمار تغییر قابل توجهی نداشته است.

رییس شورای عالی بیمه تاکید کرد: خسارات ناشی از تصادفات، هفت درصد تولید ناخالص داخل کشور را از بین می‌برد و خسارت‌ها به حدی است که می‌توان آن را با آثار ناشی از جنگ مقایسه کرد.

فرشباف با اشاره به ضعف‌های موجود در فرهنگ بیمه، اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۵ درصد خودروهای سواری و بیش از ۵۰ درصد موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه‌نامه هستند و این در حالی است که برای تشویق مردم، حق بیمه موتورسیکلت ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در کشور ژاپن ۸۵ درصد مردم فعالیت‌های اقتصادی و مسوولیت‌های خود را بیمه کرده‌اند، افزود: سرانه حق بیمه در ایران ۶۰ دلار، در کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی ۱۲۰ دلار و در کشورهای پیشرفته و میانگین جهانی ۶۰۰ دلار است.

رییس کل بیمه مرکزی یادآور شد: با وجود ۲ برابر شدن سرانه حق بیمه در ۶ سال اخیر، باز هم ما در نقطه‌ای بسیار پایین قرار داریم؛ بنابر این توجه همگانی به این مقوله امری ضروری است.