تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که موفقیت ژاپن در ساختن اقتصادی که می‌تواند به جهان همه چیز از خودرو تا انواع وسایل الکترونیکی عرضه کند، اکنون با شکست کوشش‌های این کشور برای جلوگیری از افزایش ارزش ین در حال تضعیف است. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، در شرایطی که سایر اقتصادهای قدرتمند جهان نمی‌خواهند واحد پولی‌شان در مقابل سایر ارزها افزایش یابد و بانک مرکزی ژاپن و وزارت دارایی این کشور نیز معتقدند که برای افزایش صادرات و بهبود اوضاع اقتصادی، این کشور به ین ضعیف‌تر نیاز دارد، کوشش ژاپن برای جلوگیری از افزایش ارزش «ین» بی‌نتیجه مانده است.

از آغاز سال ۱۹۸۶ تاکنون «ین» ۸۴ درصد در برابر مجموعه ارزهایی که بیشترین دادوستد در بازارهای جهانی بر روی آنها انجام می‌شود، افزایش یافته است.

ارزش ین در برابر این ارزها در سال ۲۰۱۰ نیز ۱۲ درصد افزایش داشت.

پیش‌بینی‌های امسال همه حاکی از آن بود که «ین» قوی‌تر می‌شود، حتی پس از آنکه بانک مرکزی ژاپن ماه گذشته برای اولین بار از سال ۲۰۰۴ تاکنون دو تریلیون «ین» (۶/۲۴ بیلیون دلار) فروخت.

«نیوتو کان» نخست‌وزیر ژاپن از افزایش ارزش «ین» در بازار ارز خارجی ابراز نگرانی کرد و «یوشی هیکو نودا» وزیر دارایی این کشور گفت که وی برای یک اقدام جسورانه (مداخله در بازار ارز) آماده است.

۱۵ سپتامبر ۲۰۱۰ بانک مرکزی ژاپن اقدام به مداخله در بازار ارز کرد و از سوی دیگر نرخ بهره اصلی خود را به حدود صفر کاهش داد.

همچنین این بانک برای خرید دارایی‌هایی نظیر اوراق قرضه دولتی تعیین اعتبار کرد، اما هیچ‌یک از این اقدام‌ها باعث بهبود وضعیت نشد و «ین» به افزایش خود ادامه داد.

نشست هفته پیش صندوق جهانی پول در واشنگتن نیز در ایجاد یک توافق برای هماهنگ‌سازی ارزی شکست خورد.

واحد پولی ژاپن هفته گذشته ۶/۰ درصد افزایش یافت و در مقابل دلار به ۸۸/۸۰ رسید، روند افزایشی که ۱۵ سال است، ادامه دارد.

نرخ بهره اصلی بانک مرکزی ژاپن اکنون مانند بانک مرکزی آمریکا به حداقل رسیده است.

درآمد اوراق خزانه و اوراق بهادار با سررسید مشابه نیز از ۹۹/۰ درصد در پنج آوریل به ۲۲/۰ درصد کاهش یافت. همزمان با افزایش ارزش «ین» و کاهش بازده اوراق بهادار در این کشور، سرمایه‌گذاران ژاپنی نیز هرچه بیشتر پول را در خانه‌ها نگهداری می‌کنند و این خود عاملی برای بدتر شدن اوضاع اقتصادی در این کشور است.