بانک مرکزی محاسبه نرخ تورم را متوقف نخواهد کرد

معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره اختلاف‌نظرهای موجود بر سر محاسبه نرخ تورم توسط این بانک یا مرکز آمار ایران گفت: در صورتی‌که تصمیم‌گیری درباره انتشار برخی آمار توسط نهاد دیگری به قطعیت برسد، بانک مرکزی اصراری به موازی کاری ندارد، در عین حال که محاسبه نرخ تورم را متوقف نخواهد کرد. حسین قضاوی در گفت‌وگو با «فارس» در مورد مرجع اصلی و رسمی اعلام و محاسبه نرخ تورم اظهار داشت: تمرکز آماری، اصلی مطلوب است که باید دنبال شود؛ به این معنی که مرکزی بتواند آمار اقتصادی، اجتماعی، تولیدی، پولی و مالی کشور را جمع‌آوری نماید و در مقاطع زمانی مناسب و بهنگام آنها را به نحو مطلوب به اطلاع عموم و دست‌اندرکاران ذی‌ربط برساند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص اعلام آمارهایی مانند نرخ تورم افزود: آمارها باید به نحوی اعلام شود که فضای مناسبی را برای فعالان اقتصادی و محققان فراهم نماید تا آنها بتوانند برنامه‌ریزی‌های خود را در فضای کار و کسب، اجتماع یا تحقیق داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص، بین سیاست‌گذاران اتفاق نظر وجود دارد، تصریح کرد: رسیدن به اهداف مورد نظر در گذر زمان امکان‌پذیر است؛ باید استراتژی جامعی در این راستا داشت که آن را در قالب چارچوب زمانی میان‌مدت اجرایی کرد.

قضاوی گفت: بانک مرکزی از گذشته برخی از آمارهای اقتصادی را که برای خود مورد نیاز بوده و برای اینکه بتواند بر اساس آن آمارها تحلیل‌های مناسبی از وضعیت اقتصاد کشور داشته باشد، سیاست پولی را هدایت کند و مشاوره خوبی را به دولت ارائه دهد، تهیه کرده است.

به گفته وی، این آمارها مورد استفاده دستگاه‌های اجرایی دیگر و محل اتکای اهل تحقیق، کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ نیز هست.

این مقام مسوول بانک مرکزی ادامه داد: تجربه‌ای که در طول دهه‌های گذشته فراهم شده، به لحاظ سرمایه انسانی، متدهای علمی‌ و سری‌های زمانی که تولید شده ارزشمند است.

به گفته وی، هدف «انسجام آماری و تمرکز آماری»، هدفی است که نباید دستاوردهای گذشته را مخدوش کند و نباید یکسری زمانی دچار شکست شود.

قضاوی با تاکید بر اینکه نباید متدهای علمی محل اتکا بی‌دلیل تغییر یابد، تصریح کرد: بنا به این دلایل و ملاحظات ظریف، لازم است هدف استراتژیک مذکور در بلند‌مدت تحقق پیدا کند.

بانک مرکزی هر زمان که نیازی نباشد آمار خود را منتشر نمی‌کند

قضاوی ادامه داد: مادامی که دستگاه‌های اجرایی گوناگون و محافل رسمی و دانشگاهی و علمی به آمارهایی که بانک مرکزی تولید می‌کند، احساس نیاز نمایند، طبیعی است که این بانک خدمت خود را در اختیار قرار می‌دهد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: در صورتی که روزی فرا برسد که این تصمیم‌گیری به قطعیت برسد که نهاد دیگری متولی رسمی انتشار نوع خاصی از آمار شود، بانک مرکزی اصراری به موازی کاری در انتشار آمار ندارد.

وی گفت: در آن صورت چنانچه بانک مرکزی احساس نیاز کند، می‌تواند آمارهای خود را در سررسید‌های کوتاه مدتی که به آن نیاز دارد، کماکان تولید کند و حداکثر آنکه به انتشار آن مبادرت نورزد.

قضاوی در مورد جدید‌ترین تصمیمات پیرامون مرجع رسمی اعلام نرخ تورم گفت: در حال حاضر، کماکان روال قبلی تداوم دارد.

مقتدایی: آمارهای بانک مرکزی مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی است

مقتدایی، مدیر اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی نیز در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی و دستگاه‌های سیاست‌گذار، تصمیم گیر، اجرایی و قانون‌گذاری در کشور است، اظهار کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از زمان تاسیس و بانک ملی ایران از سال ۱۳۱۵ تاکنون شاخص‌های قیمت و نرخ تورم را محاسبه و به مراکز تصمیم‌گیر، قانون‌گذار، علمی و تحقیقاتی و سایر درخواست‌کنندگان داخلی، همچنین سازمان‌های بین‌المللی ارائه کرده است.

وی ادامه داد: این امر یک سرمایه اجتماعی ۷۵ ساله برای نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و مورد تایید نهادهای داخلی و بین‌المللی است.

گزارش خبرنگار فارس حاکی‌است، تعیین و اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی و مرکز آمار از جمله مباحثی است که مورد اختلاف برخی از مسوولان این دو دستگاه قرار گرفته است. آذر، رییس مرکز آمار در اظهارات خود بارها از توافق با دولت مبنی بر اعلام نرخ تورم توسط این مرکز خبر داده است؛ اما تا کنون هیچ یک از این دستگاه‌ها اعلام نکرده‌اند که به صورت رسمی و کدام یک از این دستگاه‌ها باید مرجع تعیین و اعلام نرخ تورم باشند.