دنیای اقتصاد- در روزهای اخیر که بازار ارز پس از ۱۰ سال آرامش رو به سوی افزایش نهاده، این سوال مطرح شده است که آیا سیاست پولی «ارز تک‌نرخی» که طی ۱۰ سال گذشته بر بازار ارز حاکم بوده همچنان ادامه خواهد یافت یا اینکه این بازار به نظام دو نرخی عقب‌نشینی خواهد کرد؟تداوم نظام تک‌نرخی، دنباله‌روی نرخ رسمی از نرخ بازار آزاد را ایجاب می‌کند که طی چند روز گذشته رعایت نشده و به‌رغم عبور نرخ دلار از ۱۲۱۰ تومان، بانک مرکزی نرخ رسمی را در همان حد ۱۰۰۰ تومان یا حداکثر دو یا سه تومان بالاتر اعلام کرده است.به نظر می‌رسد باید منتظر آغاز تزریق دولتی به بازار ارز از امروز ماند تا معلوم شود بانک مرکزی با چه نرخی قصد دارد بازار را به تعادل برساند. به اعتقاد صاحبنظران بعید است اصراری بر بازگشت به نرخ ۱۰۰۰ تومان باشد، اگرچه رییس‌کل بانک مرکزی گفته است که دلار با نرخی بسیار پایین‌تر عرضه خواهد شد. خبر

آغاز عرضه بدون محدودیت ارز و سکه طلا

رییس کل بانک مرکزی از آغاز عرضه بدون محدودیت ارز سکه طلا به بازار خبر داد و اعلام کرد: این کار تا بازگشت قیمت‌ها به روند عادی ادامه خواهد داشت.

محمود بهمنی عصر دیروز در حاشیه مراسم راه‌اندازی پرداخت الکترونیکی بهای سوخت در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش کاذب قیمت‌ها در بازار سکه و ارز گفت: بخشی از افزایش قیمت‌ها در این بازارها ناشی از افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی است.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: فرضا اگر نسبت برابری دلار و یورو نسبت به سایر ارزها بالا یا پایین می‌رود یا قیمت طلا از نظر جهانی مقداری افزایش می‌یابد، امری طبیعی است.

بهمنی با بیان اینکه ما نیز تابع افزایش قیمت‌های جهانی هستیم، افزود: اما بعضا اطلاعاتی مبنی بر اینکه قیمت‌ها بیش از قیمت در بازار جهانی است، به بانک مرکزی ارسال شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل بانک مرکزی از چهارشنبه به هر میزان که نیاز بازار ارز و سکه باشد، سکه و ارز وارد بازار کرده است و این روند تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه این دستور به بانک کارگشایی اعلام شده است، از تعیین تعدادی از واحدهای بانک برای ورود به این موضوع خبر داد و گفت: به هر میزان که اشخاص تمایل به خرید سکه داشته باشند از طریق بانک کارگشایی به آنها سکه فروخته می شود.

وی با بیان اینکه با این روند قیمت‌های داخلی متعادل و مطابق قیمت‌های جهانی می‌شود، اظهار کرد: برخی افراد طلا را به عنوان وسیله تجاری مدنظر قرار می دهند که قطعا این افراد متضرر می‌شوند؛ چرا که اگر قیمت‌ها کاهش یابد این افراد مابه‌التفاوت را از دست می‌دهند.بهمنی با تاکید بر اینکه درباره ارز نیز هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است که طی یک، دو یا سه روز قیمت‌ها به این نحوه (افزایش قیمت دلار به ۱۲۲۰ تومان و یورو به ۱۶۰۰ تومان) تغییر کند، افزود: به این دلیل بانک مرکزی به همکاران خود در این بخش‌ها اعلام کرده است که هر میزان نیاز صرافی‌ها به ارز از هر نوع را پاسخگو باشند و ارز در اختیار آنها قرار دهند تا آنها هم به مردمی که نیاز دارند، ارائه کنند.رییس کل بانک مرکزی گفت: البته ممکن است برخی از افراد قصد داشته باشند که ارز خریداری شده را در سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار دهند که این امر باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: این افراد نیز اگر بدون توجه به قیمت‌های واقعی نسبت به این گونه خریدها اقدام کنند قطعا متضرر خواهند شد، زیرا بانک مرکزی پیش‌بینی‌ها را از دو سال گذشته در بخش طلا انجام داده و هنوز هم این روند ادامه دارد.

بهمنی با بیان اینکه ذخایر کشور در دو سال اخیر بیش از مدت‌زمان ۵۰ سال اخیر افزایش یافته است، عنوان کرد: در هیچ دورانی به اندازه امروز ذخایر ارزی کشور افزایش نداشته است.

به گفته وی، اگر میانگین افزایش قیمت‌های جهانی ۶۰۰ دلار در هر اونس باشد، ذخایر کشور با این حرکت دو برابر شده است و این کار پشتوانه کشور محسوب می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه مشکلی برای عرضه سکه به بازار نداریم، گفت: مشکلی برای تبدیل این ذخایر به سکه و ورود آن به بازار نداریم.

بهمنی خاطرنشان کرد: هنوز ۵ میلیون قطعه سکه‌ای که بانک مرکزی پیش از این ضرب آنها را برای ورود در شرایط خاص به بازار اعلام کرده بود، به قوت خود باقی است.

وی افزود: در گذشته که قیمت سکه به صورت کاذب افزایش یافته بود حدود ۱۳ هزار قطعه از سکه‌های مذکور توسط بانک مرکزی وارد بازار شد و تعدادی نیز توسط مردم به بازار روانه که این امر منجر به کاهش قیمت‌های سکه در بازار شد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در بخش ارز نیز از امروز هر فردی که به بانک‌ها و صرافی‌ها مراجعه کند ارز مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد.

بهمنی در خصوص شرایط نابسامان بازار سکه طی روزهای جاری گفت: البته تا زمانی که سکه‌های بانک مرکزی در صرافی‌ها توزیع شود چند ساعت به طول خواهد انجامید، زیرا بانک مرکزی امروز تصمیم به عرضه سکه به میزان نامحدود در بازار گرفت.

وی اضافه کرد: اگر مشاهده کنیم که بانک‌ها و صرافی‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند، بانک مرکزی راسا وارد عمل می‌شود. از ۵ میلیون قطعه سکه مذکور، یک میلیون قطعه سکه از طریق بانک‌ها عرضه خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی در مورد کمبود ارز مسافری نیز گفت: یکسری تقاضای غیراستاندارد در بازار به‌وجود آمد، به نحوی که همواره هجوم نسبت به آنچه که ممکن است با کاهش مواجه شود، اتفاق می‌افتد؛ حتی در صورت نیاز هم ممکن است این عمل رخ دهد.بهمنی تقاضای بازار طی روزهای اخیر را کاذب عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت دلار به ۱۱۰۰ تومان رقمی نیست که مطرح می‌شود، قیمت افزایش یافته است.

وی در پاسخ این مطلب از سوی خبرنگاران که امروز قیمت دلار در بازار رقمی بیش از ۱۲۲۰ تومان فروخته می‌شود؟ اظهار داشت: بانک مرکزی دلار را با قیمت بسیار پایین در اختیار مردم قرار می دهد.رییس کل بانک مرکزی در مورد تاثیر تعطیلی بازار طلافروشان بر قیمت‌های انواع سکه گفت: وقتی سکه عرضه نشود قطعا قیمت‌ها افزایش می‌یابد. برهمین اساس، اگر بانک کارگشایی و صرافی‌ها پاسخگوی نیازها نباشند بانک‌ها وارد عمل خواهند شد.بهمنی گفت: نرخ‌ها هنوز بر اساس نرخ‌های بورس لندن محاسبه می‌شود، قیمت تمام شده نیز به اضافه هزینه‌های تمام‌شده قیمت روز را مشخص می‌کند.وی در پاسخ به این مطلب خبرنگاران که امروز قیمت طلای جهانی کاهش یافته است، اما این اتفاق در بازار داخلی رخ نداد، اظهار داشت: کاهش ۲۶ سنتی قیمت طلا تاثیری بر بازار ندارد، به علاوه اینکه تاثیر این کاهش ۴۸ ساعت دیگر اتفاق می‌افتد.

وی گفت: اگر سکه و ارز کمتر از قیمت‌ها در بازار جهانی عرضه شود، قطعا متضرر خواهیم شد، ضمنا اگر قیمت‌ها بیش از قیمت بازار جهانی نیز افزایش یابد، حبابی خواهد بود.

بهمنی در پاسخ به این مطلب که آیا جلوگیری از افزایش قیمت‌های ارز برای جبران کسری بودجه است؟ گفت: چنین موضوعی صحت ندارد؛ گرچه اگر قیمت ارز افزایش یابد به نفع دولت است، اما در عین حال از افزایش کاذب قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.وی گفت: البته دولت از افزایش قیمت‌های ارز درآمد خواهد داشت، زیرا حاصل فروش نفت است، اما برای تعادل قیمت‌ها وارد این عرصه می‌شود.رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نمی‌خواهیم مردم به جای کارهای تولیدی به کارهای سفته‌بازی و بازارهای صوری روی آورند.

بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت حواله‌جات بانک‌های صادرات و ملی از سوی امارات صحت دارد و کمبود ارز در بازارهای داخلی ناشی از این امر است؟ گفت: هر یک از این مسائل نیز می تواند تاثیر داشته باشد، اما به محض اینکه عوامل شناسایی شوند؛ برای رفع آنها اقدام می‌شود.