رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برخی آمار و ارقام نشان می‌دهد که سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور به واسطه همین مسافرت‌ها خارج می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، ارسلان فتحی‌پور گفت: اگر بخواهیم از نگاه اقتصادی به این مقوله نگاه کنیم، لازم است به تعریف علم اقتصاد بازگردیم.

وی اضافه کرد: علم اقتصاد، علم اختصاص بهینه منابع است و در این شکی نیست که یکی از اصلی‌ترین منابع کشور ما منابع گردشگری است، اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا ما از این منابع به صورت بهینه استفاده کرده‌ایم. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مسلما همه بر این نکته اتفاق نظر دارند که می‌توان از این ظرفیت در حد بسیار بهتری استفاده کرد.

وی افزود: این پدیده که بخشی از مردم ما برای سفر تفریحی به جای استفاده از اماکن داخلی به خارج از کشور سفر می‌کنند نشان‌دهنده تقاضای بالای سفر در داخل کشور است، تقاضایی که از طرف داخل کشور تامین نشده و کشورهای همسایه دارند حداکثر بهره‌برداری را از این موضوع می‌کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برخی آمار و ارقام نشان می‌دهد که سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور به واسطه همین مسافرت‌ها خارج می‌شود.

نماینده کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که جاذبه‌های گردشگری ایران برای جذب توریست داخلی و خارجی قابل شمارش نیست، اماکن متبرکه و مذهبی متعدد، ابنیه تاریخی قدیمی، موزه‌ها و صنایع دستی متنوع و حتی مکان‌هایی از تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، نقاط سرشار از مواهب طبیعی و اکوتوریسم، امکان جذب مسافر برای درمان، امکان برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی در کشور و نظایر آن تنها بخشی از جاذبه‌های کشور ما است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اما از نظر اقتصادی اگر بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که ما مناطقی در کشور داریم که از مزایای ویژه‌ای برای جذب توریست برخوردارند، این مناطق همان مناطق آزاد هستند که ما باید بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کنیم.

این نماینده مجلس افزود: منطقه آزاد کیش دارای ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌ای است که می‌تواند به یکی از مراکز اصلی جذب توریست در منطقه تبدیل شود، منطقه آزاد قشم و چابهار نیز از ویژگی‌های نادری درباره منابع طبیعی برخوردار است که عمدتا بکر مانده و می‌توان از آنها استفاده بهینه‌ای کرد.

وی اظهار داشت: شرایط منطقه آزاد اروند گویای ظرفیت‌های فراوانی در جذب توریست بوده و منطقه آزاد انزلی و ارس (جلفا) نیز با طبیعتی منحصر به فرد و چشم‌اندازی زیبا یکی از مراکز مهم اکوتوریست به شمار می‌روند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: منطقه آزاد ماکو نیز که در حال شکل‌گیری است با برخورداری از ابنیه تاریخی و طبیعت بکر می‌تواند نقش پل ارتباطی میان تبادل توریست از اروپا به داخل کشور باشد، بنابراین می‌توان بیان کرد که تمام مناطق آزاد ما در موقعیت مکانی استراتژیکی از نظر جذب توریست قرار گرفته‌اند. وی تصریح کرد: همچنین این مناطق با توجه به قانون خاص خودشان دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند ورود و خروج مسافر را تسهیل کرده و موجب ارائه مشوق‌هایی برای این امر شوند، بنابراین لازم است از این ظرفیت به صورت حداکثری استفاده شود.