دنیای اقتصاد- پس از چند روز التهاب در بازار ارز و طلا، بانک مرکزی نخستین واکنش نسبت به تحولات بازار را با صدور دستور حراج روزانه سکه در بانک کارگشایی نشان داد؛ در چند روز اخیر قیمت انواع سکه طلا و ارزهای معتبر به ویژه دلار آمریکا با افزایش کم‌سابقه مواجه شد؛ به طوری که هر قطعه سکه به قیمت ۳۶۵ هزار تومان نیز به فروش رسید. همچنین نرخ دلار دیروز تا رقم ۱۱۴۰ تومان نیز افزایش یافت.روز گذشته اما پس از چند روز سکوت بانک مرکزی در مورد تحولات بازار سکه، مدیرعامل بانک کارگشایی از دستور بانک مرکزی برای حراج روزانه سکه تا اطلاع ثانوی خبرداد.به گفته وی، بانک مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها در بازار این دستور را صادر کرده است. به گفته برخی از فعالان بازار، اعتراضات اخیر صنف طلا فروشان به مالیات ارزش افزوده همراه با افزایش قیمت جهانی طلا و نیز افزایش نرخ دلار در بازار داخلی از علل اصلی افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر بوده‌اند. به گفته فعالان بازار، بانک مرکزی دیروز به صورت محدود اقدام به عرضه دلار به بازار کرد که تا حدودی، از افزایش قیمت آن جلوگیری به عمل آمد. به نظر می‌رسد، بانک مرکزی قصد دارد با دخالت در بازار ارز و طلا، از افزایش بیش از حد قیمت این دو کالای مرجع جلوگیری نماید. در پی التهاب در بازار صورت گرفت

دستور حراج روزانه سکه طلا

در پی افزایش کاذب قیمت انواع سکه در بازار، بانک مرکزی دستور حراج روزانه سکه توسط بانک کارگشایی را صادر کرد.

مدیرعامل بانک کارگشایی در گفت‌وگو با «مهر» از تصمیم بانک مرکزی برای افزایش عرضه سکه در بازار خبر داد و گفت: براساس دستور بانک مرکزی به این بانک و در راستای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها در بازار، حراج سکه روزانه شد. پیش از این، بانک کارگشایی فقط در روزهای زوج اقدام به حراج سکه می‌کرد.

علی عادلی با بیان اینکه جلسات بانک کارگشایی درباره تصمیم‌گیری و بررسی وضعیت بازار سکه نیز تا اطلاع ثانوی روزانه شد، اظهار داشت: به تشخیص بانک مرکزی انواع سکه طلا در بسته‌های ۱۰۰ تایی عرضه می‌شود، ضمن اینکه حراج روزانه سکه تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

روز گذشته قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید بین ۳۳۸ تا ۳۶۵ هزار تومان فروخته می‌شد. همچنین صرافی‌ها در تابلوها قیمت خرید سکه طرح جدید را ۳۳۳ تا ۳۵۰ هزار تومان نیز اعلام کردند. سکه تمام طرح قدیم نیز به قیمت ۳۳۸ تا ۳۶۵ هزار تومان فروخته می‌شد که قیمت خرید آن نیز در تابلوی صرافی‌ها بین ۳۳۳ تا ۳۳۷ هزار تومان در نوسان درج شده است.

همچنین نیم سکه روز گذشته در بازار تهران بین ۱۶۸ تا ۱۷۰ هزار تومان فروخته و قیمت خرید آن نیز رقمی بین ۱۶۴ تا ۱۶۵ هزار تومان گزارش شد. ربع سکه نیز به قیمت ۸۶ هزار تومان فروخته می‌شد. قیمت خرید آن نیز در تابلوی صرافی‌ها ۸۳ هزار تومان اعلام شده است.

دلار ۱۱۳۰ تومان شد

صرافی‌های واقع در میدان فردوسی دیروز سه‌شنبه هر دلار آمریکا را بین ۱۱۱۰ تا ۱۱۱۵ تومان خریداری و بین ۱۱۳۰ تا ۱۱۴۰ تومان فروختند. گزارش مهر از قیمت انواع ارز در صرافی‌های واقع در میدان فردوسی نشان می‌دهد: قیمت دلار در بازار تهران در نوسان و رو به افزایش است به نحوی که هر دلار آمریکا در تابلوی صرافی‌ها بین ۱۱۱۰ تا ۱۱۱۵ تومان خریداری و بین ۱۱۳۰ تا ۱۱۴۰ تومان فروخته می‌شد. قیمت دلار آمریکا در پایان روز گذشته به ۱۱۱۰ تومان رسید. در همین حال، یورو نیز دیروز سه‌شنبه رقمی بین ۱۴۴۵ تا ۱۴۵۰ تومان خریداری و ۱۴۷۰ تا ۱۴۸۰ تومان نیز فروخته می‌شد. همچنین هر پوند انگلیس رقمی بین ۱۷۱۵ تا ۱۷۳۰ تومان خریداری و بین ۱۷۳۵ تا ۱۷۷۰ تومان نیز در تابلوی صرافی‌ها اعلام فروش شده است. دلار کانادا نیز رقمی بین ۱۰۶۵ تا ۱۰۷۰ تومان خریداری و بین ۱۰۸۰ تا ۱۱۱۰ تومان نیز فروخته می‌شود. فرانک سوئیس نیز در تابلوها ۱۰۹۰ تومان خریداری و ۱۱۱۰ تومان فروخته می‌شود.

برخی فعالان بازار ارز تهران در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سوال که قیمت‌های لحظه‌ای ارزهای مختلف به ویژه دلار از چه مرجعی پرسیده و به مشتریان اعلام می‌شود؟ مطرح کردند: در این زمینه مرجع خاصی وجود ندارد و صرافی‌ها از طریق ارتباط تلفنی قیمت‌های مختلف را جویا و به هر نحوی که بخواهند به مشتریان اعلام می‌کنند.

سکوت بانک مرکزی در برابر بازار متلاطم دلار و یورو

با وجود اینکه نظام شناور مدیریت شده نرخ ارز اجازه فراتر رفتن قیمت ارز از یک نرخ مشخص را نمی‌دهد، بانک مرکزی در برابر افزایش شدید و کاذب قیمت دلار و یورو از ابتدای هفته جاری سکوت کرده و اقدامی انجام نداده است.

به گزارش باشگاه خبری «توانا» ،در روزهای گذشته با آغاز مرحله دوم از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای ۱۲ صنف مختلف، بیشترین مقاومت و اعتراض از سوی صنف طلافروشان ابراز شد و همین امر موجب شد که قیمت طلا و انواع قطعات سکه در بازار کشور در این روزها با افزایش شدید و کاذب مواجه باشد.

بنابراین گزارش، صرافان نیز که در زمره صنف طلا و جواهر فعالیت دارند، به صورت غیرمنطقی قیمت دلار را افزایش داده‌اند که همین امر موجب ایجاد جوی نامطلوب در بین فعالان اقتصادی از جمله واردکنندگان شده است.

این در حالی است که براساس نظام ارزی شناور مدیریت شده که در اقتصاد ایران حاکم است، قیمت ارز در بازار داخلی تنها در محدوده‌ای قابلیت نوسان دارد و در صورت افزایش یا کاهش بیش از حد، بانک مرکزی موظف به ورود به بازار و کنترل نوسانات شدید ارزی است.

از ابتدای هفته گذشته تاکنون قیمت دلار در بازارهای غیررسمی داخلی ۱۰۶۰ تومان به تدریج افزایش یافت و به ۱۱۲۰ تومان رسید و برخی گزارش‌ها حاکی است روز گذشته یورو از مرز ۱۴۸۰ تومان فراتر رفته است.

این قیمت‌ها در حالی از سوی صرافان اعلام می‌شود که سایت رسمی بانک مرکزی نوسان قیمت دلار آمریکا از ابتدای هفته جاری تا کنون را کاملا برخلاف آنچه در واقع اتفاق افتاده، اعلام می‌کند.

به گزارش بانک مرکزی، قیمت هر دلار آمریکا در ابتدای هفته جاری معادل ۱۰۲۶ تومان بود که پس از کاهش تا مرز ۱۰۲۴ تومان، مجددا روز گذشته به سطح ۱۰۲۶ تومان رسیده است.

با این وجود به نظر می‌رسد در صورت تداوم روند فعلی و عدم ورود بانک مرکزی به منظور تنظیم بازار ارز، قیمت دلار در بازارهای واقعی کشور کماکان روند صعودی و کاذب در پیش داشته باشد.

پیگیری‌های خبرنگار فارس برای کسب اطلاع از نظرات و برنامه‌های بانک مرکزی در خصوص وضعیت فعلی بازار ارز تاکنون بی‌نتیجه مانده است.