گویا کشمکش میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به نفع نهاد ناظر بر شبکه بانکی در حال اتمام است.

بیش از یک‌ماه است بانک مرکزی اقدام به انتشار فهرست مدیران عامل تایید شده توسط این نهاد کرده است که به جنجالی در شبکه بانکی تبدیل شد. در این فهرست، اکثر مدیران عامل بانک‌های دولتی دارای تایید صلاحیت از سوی بانک مرکزی نبودند. برخی از مدیران عاملی که تایید صلاحیت از این نهاد ناظر در حوزه بانکی را نداشتند در مقابل بانک مرکزی جبهه‌گیری کردند حتی برخی از روابط‌عمومی‌ها نیز به انتشار توضیح در این خصوص پرداختند. وزارت اقتصاد نیز به عنوان سهامدار بانک‌های دولتی وارد میدان شد و به جانبداری از روسایی پرداخت که خود، آنها را به مدیرعاملی این بانک‌ها منصوب کرده بود. حتی نامه‌ای نیز از وزارت اقتصاد به بانک مرکزی در این خصوص ارسال شد.

در این نامه شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد از مدیران عامل تایید نشده توسط بانک مرکزی دفاع کرد و اقدام بانک مرکزی را نادرست خواند. با این حال، روسای تایید نشده بانک‌های دولتی و بانک‌های دولتی خصوصی شده، برای دریافت تاییدیه بانک مرکزی اقدام کردند. اما نام دو مدیرعامل هنوز در میان فهرست مدیران عامل بانکی تایید شده مشاهده نمی‌شود.

یکی از آنها، محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی، بزرگ‌ترین بانک کشور است. نه‌تنها مدیرعامل بلکه هیچ‌یک از اعضای هیات‌مدیره این بانک نیز جزو تایید شده‌های بانک مرکزی نیستند. دیگری، جعفر جمالی، سرپرست بانک دی است. پس از رفتن رسول‌اف، مدیرعامل این بانک، جعفر جمالی به عنوان سرپرست عهده‌دار وظایف مدیرعاملی است و گویا هنوز وی به عنوان مدیر عامل بانک دی انتخاب نشده است تا بتواند از بانک مرکزی تاییدیه دریافت کند. با این حال نام وی در فهرست تایید شده‌های اعضای هیات مدیره این بانک هم نیست.

بانک رفاه کارگران نیز تنها چند روز است که دارای مدیرعامل شده است. ایمانی، مدیرعامل جدید این بانک است که تا طی مراحل دریافت تاییدیه هنوز زمان دارد. بنابراین تنها مدیرعاملی که نام وی جزو فهرست تایید شده‌های بانک مرکزی نیست، محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی است.

هنوز مشخص نیست که چرا نام این مدیر بانکی و اعضای هیات مدیره آن در فهرست مدیران تایید شده بانک مرکزی نیست؛ اما آنچه که در این بین مسلم است، بانک مرکزی براساس قانون تنها نهاد ناظر بر شبکه بانکی کشور است و تایید صلاحیت حرفه‌ای و اخلاقی مدیران عامل بانکی و هیات‌مدیره آنها برعهده این بانک است.

شاهین شایان‌آرانی، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با «ایلنا» معتقد است: نداشتن تاییدیه از سوی نهاد ناظر منجر به ایجاد شبهه در اذهان افرادی می‌شود که می‌خواهند این بانک‌ها را برای سپرده‌گذاری برگزینند. حتی وی بر این باور است که نداشتن تاییدیه موجب کاهش اعتماد به ‌نفس مدیرانی می‌شود که از سوی بانک مرکزی تایید نشده‌اند. این امر به طور حتم بر عملکرد این مدیران اثرات منفی خواهد داشت.

در این بین آنچه که در مورد همه بانک‌ها به طور یکسان مشاهده می‌شود، این است که هنوز بسیاری از اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها مورد تایید بانک مرکزی نیستند و نام آنها در فهرست منتشر شده بر تارنمای این بانک مشاهده نمی‌شود.