پایان شهریور ماه امسال آخرین مهلت دولت برای تسویه حساب بدهی با چهار بانک بود. به گزارش خبرگزاری موج، قانون بودجه ۸۹، دولت را موظف کرده است که تا پایان شهریورماه، بدهی خود را به بانک‌های واگذار شده، پرداخت کند. براساس ضوابط اجرایی بودجه ۸۹، بانک‌هایی که حداقل ۵۰ درصد از سهام آنها به اشکال مختلف واگذار شده، مکلفند تا پایان تیرماه میزان وجوه اداره شده به تفکیک مبالغ دریافتی پرداختی و مانده وجوه و تسهیلات پرداخت از محل حساب ذخیره ارزی و جداول باز پرداخت اقساط و نیز مستندات طلب خود از دولت را به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ارسال کنند. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور نیز با تعیین میزان قطعی طلب و بدهی دولت به هر بانک زمینه را برای تسویه بدهی و مطالبات فراهم خواهد نمود.

براساس گفته‌های وزیر اقتصاد، مشمولین اجرای این قانون چهار بانک صادرات، تجارت، ملت و رفاه کارگران است.

حسینی، تشکیل کارگروهی با محوریت وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، بانک‌های عامل، معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست ‌جمهوری، سازمان خصوصی‌سازی و خزانه‌داری را به منظور شناسایی میزان بدهی دولت به هر بانک مورد تاکید قرار داده بود، اما هیچ زمان میزان دقیق بدهی حسابرسی شده دولت به این چهار بانک را اعلام نکرد و تنها به این جمله اکتفا ورزید: میزان بدهی و طلب دولت از این چهار بانک متفاوت است.

با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد به‌رغم پایان مهلت دولت برای پرداخت بدهی خود به این چهار بانک، گویا اقدام خاصی از سوی دولت به منظور تسویه حساب با این چهار بانک صورت نگرفته است. جالب آنکه، مسوولان ذی‌ربط سکوت خبری را در ارتباط با اطلاع‌رسانی پیرامون پرداخت بدهی دولت به این چهار بانک جایز می‌دانند و به ارائه هیچ‌گونه گزارشی پیرامون این مساله نمی‌پردازند.