فاطمه بهادری

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: عمده مطالبات معوق بانک توسعه تعاون متاثر از خشکسالی در بخش کشاورزی افزایش یافته و حدود ۵/۱۱درصد است. ماشاءا... عظیمی در یک نشست خبری بابیان اینکه ۸۰ درصد مطالبات معوقمان کمتر از ۲۰ میلیون تومان است، اظهار داشت: مطالبات بانک نیز به علت خرد بودن دارای ریسک کمتری است که با طی شدن مدت زمانی پرداخت خواهد شد. عظیمی با بیان اینکه ۳۱۳شعبه بانک توسعه تعاون در نیمه شعبان به شبکه الکترونیکی پیوست، اظهار داشت: سایر شعب بانک نیز به مناسبت عید فطر به شبکه الکترونیکی خواهند پیوست.

وی افزود: سرمایه بانک توسعه تعاون ۵۰۰ میلیارد تومان است؛ در حالی که فرآیند فعالیت این بانک‌های توسعه‌ای مستلزم تحقق شیب مناسب بانکی به سمت اشتغال پایدار است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر رعایت قانون بانک‌های توسعه‌ای خاطرنشان کرد: در ۵ ماه نخست سال جاری یک هزار و۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبارات مصوب برای سال ۸۹ به تعاونگران پرداخت شده است، ضمن اینکه برای همه طرح‌های تایید شده نیز حدود یک هزار و یکصد میلیارد ریال تصویب شده که در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد.

تاسیس نخستین شرکت تامین سرمایه تعاونی

مدیر عامل بانک توسعه تعاون اعلام کرد: اقدامات اولیه برای تاسیس نخستین شرکت تامین سرمایه تعاونی در کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز تعاونی‌ها به شرکت تامین سرمایه یا بانک سرمایه‌ای برای تامین سرمایه مورد نیاز، با یاری تعاونی‌ها و اتحادیه‌های سراسر کشور اقدامات لازم برای تاسیس شرکت تامین سرمایه تعاون انجام شد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به سرمایه یک هزار میلیارد ریالی این شرکت سرمایه‌ای اظهار داشت: امید است با حمایت بانک مرکزی مجوز تاسیس این شرکت هرچه سریع‌تر صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه تعاون یک بانک توسعه‌ای و تخصصی است ، اظهار داشت: این بانک با ارائه تسهیلات حمایتی، ورود در حوزه مشارکت و سرمایه‌گذاری تمامی تدابیر توسعه‌ای را نیز دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به دخالت این بانک به عنوان یکی از متولیان تشکیل و راه‌اندازی بیمه تعاونی و ارائه خدمات الکترونیکی سیستم بانکداری اشاره کرد.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون به تصویب ۷۵ درصد از کل تسهیلات این بانک در شعب و شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: بخش‌های کشاورزی، صنعت و مسکن بیشترین میزان تسهیلات دریافتی از بانک را به خود اختصاص داده‌اند.

راه‌اندازی اولین سامانه پاسخگویی به شبهات بانکداری اسلامی

به گفته عظیمی، به زودی اولین سامانه پاسخگویی به شبهات مردم در خصوص بانکداری اسلامی و قرض‌الحسنه در بانک توسعه تعاون راه‌اندازی می‌شود تا مردم بتوانند با ارسال پیامک پرسش‌ها و شبهات احتمالی خود را مطرح و از بانک نیز پاسخ لازم را دریافت کنند.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون، در خصوص ورود این بانک به بازارهای مالی گفت: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی این بانک مجاز به حضور در طرح‌های با مالکیت صد در صد نیست، اما سعی شده تا بتوان مشارکت حداکثری تعاونگران را در طرح‌های مختلف جلب کرد از این رو بانک توسعه تعاون در اجرای طرح‌ها مشارکت مستقیم کمی دارد. وی با اشاره به حمایت رییس‌جمهور از بانک توسعه تعاون و افزایش سرمایه این بانک بیان داشت: رییس‌جمهور اعلام کرد که به زودی بخش‌های زیرمجموعه دولت در بانک توسعه تعاون سپرده‌گذاری خواهند کرد.

عظیمی به واگذاری ۳۰ درصد عواید حاصل از فروش شرکت‌های دولتی به بخش تعاون اشاره کرد و گفت: از آنجایی که بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل این کار انتخاب شده است، همه دستگاه‌ها موظفند تا در زمینه دستیابی بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی همکاری کنند.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در پاسخ به این سوال که نظرتان در خصوص اعلام اسامی مدیران عامل مورد تایید بانک مرکزی چیست؟ افزود: همه اعضای هیات مدیره بانک از مدیران با سابقه بانکی هستند. وی با تاکید بر اولویت‌بندی تسهیلات دهی در بانک توسعه تعاون افزود: شرکت‌های دارای کمترین سرانه ایجاد اشتغال، طرح‌های با محوریت بانوان و به ویژه زنان سرپرست خانوار، طرح‌های اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان بیکار، اشتغال خانگی در قالب تعاونی، ایجاد اشتغال برای مددجویان و ایثارگران، رسیدگی به طرح‌های اشتغالزایی در مناطق محروم، طرح‌های دارای مزیت‌های صادراتی و تعاونی‌های ملی استانی از حمایت بانک توسعه تعاون برخوردار خواهد بود.

وی گفت: بانک توسعه تعاون در پرداخت تسهیلات به عقود مبادله‌ای بیش از عقود مشارکتی توجه دارد، از این رو ۷۰ درصد تسهیلات این بانک پایدار و دوره بازپرداخت آن نیز طولانی است.