عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح جزئیاتی از گزارش محرمانه حساب ذخیره ارزی توسط ۳ دستگاه به سه نوع برداشت از این حساب از جمله با مجوز شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و با اظهار بی‌اطلاعی مجلس از میزان برداشت‌ها، عمده برداشت‌ها را برای جبران ما‌به‌التفاوت‌ یارانه‌‌ها دانست.

جعفر قادری در گفت‌وگو با «فارس» راجع به گزارشی که چندی پیش در مورد حساب ذخیره ارزی به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه شده است، تصریح کرد: این گزارش حدود دو الی سه ماه پیش به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شد، اما کمیسیون هم‌اکنون مشغول تصویب مفاد برنامه پنجم است که پس از اتمام بررسی برنامه پنجم و آغاز بررسی‌های بیشتر این گزارش، نتیجه در آینده نزدیک به هیات رییسه مجلس ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این گزارش محرمانه را سازمان بازرسی و دیوان محاسبات برای رییس مجلس فرستاده بودند که وی نیز به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده بود. قادری ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه نیز ‌گزارشی در این‌باره از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست که مجموعا سه گزارش در پنج جلسه جمع‌بندی و به کمیسیون ارائه شد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: کمیسیون برنامه و بودجه پس از بررسی برنامه پنجم باید نتیجه این گزارش را به رییس مجلس اعلام کند. وی ادامه داد: اختلاف نظری که بین دولت و مجلس در این‌باره وجود دارد، میزان برداشت‌های دولت از حساب ذخیره ارزی است.‌

انواع برداشت‌های دولت از حساب ذخیره ارزی ‌

وی با بیان اینکه برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی به سه گروه تقسیم می‌شود، تصریح کرد: دسته اول شامل برداشت‌هایی است که طبق عدد و رقم در حوزه سالانه یا در قالب جداول سنواتی برنامه چهارم یا برنامه‌های قبلی انجام شده است. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: دسته دوم شامل ‌برداشت از حساب ذخیره ارزی طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی است؛ طبق قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای همه لازم‌الاجرا است.

قادری با بیان اینکه نوع سوم برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی شامل برداشت‌هایی است که دولت با تصویب مجلس شورای اسلامی انجام داده است، تصریح کرد: این در حالی است که مجلس چندان نسبت به آمار و ارقام برداشت شده از حساب توسط دولت اشراف و تسلطی نداشته است، بدین ترتیب که مجلس حکم برداشت از حساب را صادر کرده، اما اطلاع نداشته است که با این حکم مجلس، چه میزان از صندوق برداشت می‌شود.

عدم ارائه تسهیلات کافی به بخش خصوصی از محل منابع حساب ذخیره ارزی

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: مواردی که در قانون بودجه درباره برداشت دولت از حساب ذخیره ‌ارزی اشاره شده این است که دولت می‌تواند ما‌به‌‌التفاوت قیمت یارانه‌ای و قیمت واقعی فرآورده‌های نفتی و برق را از طریق حساب ذخیره ارزی تسویه حساب کند و این بدان مفهوم است که اگر قیمت تمام شده هر کیلو وات برق ۸۰۰ ریال است، اما به قیمت ۱۱۰ ریال در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، دولت می‌تواند ما‌به‌التفاوت این رقم را از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌تصور ‌‌می‌کردند که در حساب ذخیره ارزی موجودی زیادی وجود دارد، تصریح کرد: واقعیت این است که اگر برداشت‌های مذکور را از موجودی حساب‌ ذخیره ارزی کسر کنیم، مبلغ چندانی در این حساب باقی نمی‌ماند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: از طرف دیگر هم دولت مکلف بود‌ ۵۰ درصد از منابع حساب ذخیره ارزی را به عنوان تسهیلات در اختیار بخش‌های غیردولتی قرار دهد که این مصوبه به طور کامل اجرا نشده است.

وی تاکید کرد: تسهیلاتی که برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در بخش خصوصی و تعاونی یا نهادهای عمومی غیردولتی، از سوی دولت ارائه شده است کمتر از سهم ۵۰ درصدی منابع حساب ذخیره ارزی بوده است و طبیعتا در این زمینه دولت به خوبی به قرارداد خود عمل نکرده است.

قادری ادامه داد: مجلس متوجه میزان هزینه‌ای که صدور مجوز‌های برداشت بر دوش حساب ذخیره ارزی قرار می‌دهد، نبود و این مورد نیز یکی از ریشه‌های اختلاف مجلس و دولت ‌است.

برداشت‌های حاصل از ما‌به‌التفاوت‌های یارانه‌ها بخش عمده برداشت‌های دولت‌ است

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه برداشت‌های حساب ذخیره ارزی براساس مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی از زمان تاسیس حساب ذخیره ارزی تاکنون بیش از دو میلیارد دلار نبوده است که این مبلغ هم چندان قابل‌توجه نیست، افزود: بخش عمده برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی به ما‌به‌التفاوت‌های یارانه‌ای برمی‌گردد که به شرکت نفت، شرکت توزیع برق یا آب یا شرکت‌های دیگری که کالاهای آنها مشمول یارانه از حساب ذخیره ارزی می‌شدند، مربوط است.

آخرین واریزها به حساب ذخیره ارزی سال گذشته انجام شد

قادری ‌با بیان اینکه میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی و موجودی آن مشخص است و آخرین واریزها به حساب ذخیره ارزی سال گذشته انجام شد، خاطرنشان کرد: در سال‌جاری نیز باید عملا مبلغ مازاد بر ۶۵ دلار در هر بشکه نفت، به حساب ذخیره ارزی وارد شود و بدان دلیل که قیمت نفت در حال حاضر بالای ۶۵ دلار در هر بشکه است، قطعا امسال هم واریز به حساب ذخیره ارزی داریم.