ترکیه از معدود کشورهایی است که به محض ورود فناوری‌های نوین به بازار پولی آن را سریع در صنعت بانکداری به کار گرفت؛ به طوری‌که در حال حاضر خدمات بانکداری اینترنتی در این کشور بسیار گسترده شده و به سیستم بانکداری بین‌المللی پیوند خورده است. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانکداری از دیرباز صنعتی متکی بر ارائه خدمات به مشتریان فردی یا گروهی بوده است. در دنیای پر رقابت امروز بانک‌ها باید این خدمات را افزایش دهند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. به همین دلیل خدماتی نوین مانند درخواست نامه‌های اینترنتی، دستگاه‌های خودپرداز، تلفنبانک و موبایل بانک، کارت‌های اعتباری و دبیت و... به یکی از میدان‌های اصلی رقابت در بانکداری تبدیل شده‌اند.

برگر یکی از کارشناسان بانکداری اینترنتی معتقد است که برای گسترش این صنعت در کشورهای رو به توسعه باید به درک عمیقی از نیازهای مشتری دست یافت. به همین دلیل تمامی‌اطلاعات مربوط به مشتری را باید به دقت بررسی کرده و براساس آن یک استراتژی مشتری مدار برای بانکداری در کشورهای روبه توسعه طراحی کرد.

دیگر کارشناسان معتقدند در این کشورها دسترسی آسان و سریع به خدمات و بهای ارزان آنها عوامل انگیزش مشتری برای استفاده از این خدمات هستند. اکنون با توجه به آنچه که گفته شد به بررسی صنعت بانکداری اینترنتی در ترکیه می‌پردازیم.

سیستم مالی ترکیه

برخلاف آنچه تصور می‌شود سیستم بانکداری ترکیه با وجود یکسری نقایص بسیار پیشرفته است و این کشور توانسته است خدماتی هم سطح بانک‌های اروپایی به مشتریانش ارائه دهد و اکنون سیستم بانکداری این کشور یکی از پرسودترین سیستم‌های مالی اروپا محسوب می‌شود.

سیستم مالی این کشور عملا در دستان بانک‌هایی قراردارد که نقل و انتقال پول را به صورت نقد و سرمایه انجام می‌دهند. برخلاف بانک‌های دیگر که در سایه رکود اقتصادی با بحران روبه‌رو شدند، بانکداری ترکیه در سال ۲۰۰۸ رشد چشمگیری داشت و حتی سرمایه‌گذاری در بخش خارجی آن نیز افزایش یافت. همین تغییرات سبب شده بسیاری از بانک‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در ترکیه تمایل نشان دهند.

بانک‌های ترکیه را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد بانک‌هایی که حساب سپرده قبول می‌کنند ( بانک‌های تجاری یا سپرده حساب)، بانک‌هایی که حساب سپرده باز نمی‌کنند ( بانک‌های سرمایه‌گذاری) و بانک‌های مشارکتی که فعالیت اصلی آنان بانکداری بدون سود است. در پایان سال ۲۰۰۸ کل دارایی صنعت بانکداری ترکیه به ۵/۴۸۱ میلیارد دلار رسید.

رشد بانکداری اینترنتی در ترکیه

از زمان ظهور این بازار هر روز بر مشتریان این بخش افزوده می‌شود، زیرا ترکیه از معدود کشورهایی است که به محض ورود این فناوری‌ها به بازار آن را سریع در صنعت بانکداری به کار گرفت. رشد استفاده از اینترنت در این کشور با رشد استفاده از کامپیوتر یکسان بوده است.

براساس آماری که بنیاد آمار ترکیه منتشر کرده است استفاده از خدمات اینترنتی در سال ۲۰۰۸ به نسبت سال‌های میانی دهه جاری ۲/۱۳۱ درصد رشد کرده است و براساس گزارش آماری عملکرد بانک‌های ترکیه در حال حاضر ۲۵ بانک این کشور خدمات الکترونیک را به مشتریان خود ارائه می‌کنند و توانسته‌اند بیش از ۴ میلیون مشتری جدید را فقط در سال ۲۰۰۸ میلادی به مشتریان اینترنتی خود بیفزایند.

از سوی دیگر نقل و انتقالات اینترنتی مالی در این کشور (به غیر از انتقال سرمایه) در سال ۲۰۰۸، به ۲۲۳,۱۳۰ میلیون عملیات انتقال در سال می‌رسید. میزان کل سفارشات مالی، عملیات EFT و انتقال ارز از طریق اینترنت نیز مشتمل بر ۱۲۰,۰۹۲ میلیون عملیات بود. حجم مالی این مبادلات در سال ۲۰۰۸ به ۵۶۹,۸۷۱ میلیون TRY رسید.

البته آمار ارائه شده فقط نمایانگر حجم مبادلات در داخل ترکیه هستند و حجم مبادلات اینترنتی این کشور در سطح بین‌المللی نیز پیشرفت‌های وسیعی داشته است. هم‌اکنون بسیاری از بانک‌های اروپایی مشغول سرمایه‌گذاری در بانک‌های ترکیه هستند.

خدمات اینترنتی

در حال حاضر خدمات بانکداری اینترنتی در این کشور بسیار گسترده شده است و به سیستم بانکداری بین‌المللی پیوند خورده است. اکنون توریست‌ها و افراد خارجی نیز می‌توانند از طریق اینترنت در بانک‌های این کشور حساب باز کرده یا سرمایه‌گذاری کنند. یکی از بانک‌های پیشتاز در این زمینه بانک Ziraat Bankasi است.