توزیع ریسک در بازار سرمایه برای مقابله با تحریم‌ها

عکس: نگار متین‌نیا

رییس‌کل بیمه مرکزی توزیع ریسک در بازار سرمایه، افزایش ظرفیت اتکایی شرکت‌های بیمه داخلی، ضمانت دولت در مورد بیمه‌نامه‌های سنگین و حمایت از تشکیل کنسرسیوم‌ها و صندوق‌های ویژه را از جمله اقدامات این نهاد برای مقابله با تحریم‌های بیمه‌ای عنوان کرد. جواد فرشباف‌ماهریان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به قطعنامه چهارم شورای امنیت و نام بردن مشخص از صنعت بیمه و فعالیت‌های بیمه‌ای به خصوص بیمه‌های اتکایی در این قطعنامه اظهار کرد: پیش از این موسسات پولی هدف تحریم‌ها بودند، اما این بار نام فعالیت‌های بیمه‌ای هم عنوان شده است که البته قابل پیش‌بینی بود؛ روند این قطعنامه‌ها به گونه‌ای بود که کم‌کم وارد امور جزئی‌تر ‌شوند.

وی همچنین از بی تاثیری تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: موارد جدید برای شرکت‌های بیمه‌‌ای تفاوتی با تحریم‌های گذشته ندارد و با سیاست‌گذاری‌های انجام شده مشکلی در برخورد با این تحریم‌ها نداریم.

جدا از اقداماتی که در دو سال اخیر برای تقویت بیمه‌های داخل و بخصوص بیمه‌های اتکایی انجام داده‌ایم، توانسته‌ایم توزیع ریسک درون کشور را به ظرفیت مناسبی برسانیم که این ظرفیت در تاریخ صنعت بیمه در کشور ما بی‌نظیر بوده است و حداکثر رقمی که می‌توانیم برای جلوگیری از ریسک‌های خطرآفرین که برای صنعت بیمه کشور مضر نباشد درون کشور نگه داریم را به‌کار گرفته‌ایم.

تضمین یک میلیارد دلاری دولت

رییس‌کل بیمه مرکزی ادامه داد: مازاد بر این ریسک‌ها که از توان شرکت‌های بیمه خارج است یا ممکن است بیمه‌های اتکایی خارج از کشور قبول نکنند و برگردانند، از محل یک میلیارد دلاری که بانک مرکزی از محل منابع ارزی کشور (حساب ذخیره ارزی یا موجودی بانک مرکزی) به‌عنوان تضمین دولت مسدود کرده است، پوشش داده می‌شوند. این در واقع به ‌نوعی ضمانت‌نامه دولت است و در عمل خرجی هم انجام نمی‌شود.

فرشباف ‌ماهریان گفت: از محل این ضمانت‌نامه، شرکت‌ها با اطمینان بیشتری فعالیت می‌کنند و خدشه‌ای هم در فعالیت‌های اتکایی آنها به‌وجود نمی‌آید و زمانی که اتفاقی افتاد و قرار شد خسارتی پرداخت شود، در بودجه سالانه قابل پیش‌بینی است. این موضوع در برنامه پنجم توسعه هم دیده شده تا این ظرفیت برای صنعت بیمه کشور ایجاد شود.

کارگروهی از معاونت اتکایی بیمه‌ها

او با اشاره به لزوم تقویت قبولی اتکایی در داخل کشور افزود: کارگروهی هم با معاون اتکایی شرکت‌های بیمه تشکیل شده تا پیش‌بینی‌های لازم برای عملکرد شرکت‌های بیمه در زمینه بیمه‌های اتکایی را مدیریت کنند.

وی گفت: برنامه‌هایی هم در حال طراحی و کار کارشناسی هستیم که احتمالا منجر به ایجاد کنسرسیوم‌ها و صندوق‌های ویژه‌ای می‌شود که به دولت پیشنهاد می‌دهیم تا ظرفیت ویژه‌ای برای این صندوق‌ها ایجاد شود تا علاوه بر شرکت‌های بیمه، قسمتی از قبول ریسک را به بانک‌ها و موسسات پولی و حتی بورس واگذار کنیم که آنها هم در پوشش مشارکت کنند.

ظرفیت‌سازی لازم انجام شده است

رییس‌ کل بیمه مرکزی گفت: آنچه برای ما قابل پیش‌بینی بوده است، با ظرفیت‌سازی مناسب در دو سال اخیر از پیش فراهم کرده‌ایم تا اجازه ندهیم خللی در فعالیت‌ها وارد شود؛ اما پیش‌بینی عملیات به‌صورت مطلق بستگی به نوع عملکرد شرکت‌های بیمه دارد که در حال رصد آن هستیم. اگر مشکلی به‌وجود بیاید مجموعه مربوط به عملکرد صنعت بیمه نیست، مگر اینکه برخی بیمه‌نامه‌های ما را در کشورهای خارجی قبول نکنند، مثل مورد کشتیرانی که آن بحث جدایی است و موضوعی سیاسی است و ربطی به قسمت بیمه ندارد.

وی گفت: طبیعی است نهادهای تصمیم‌گیر در این زمینه اقداماتی انجام می‌دهند و تاکید هم شده که اگر بازبینی و کنترلی خارج از عرف بین‌المللی برای محموله‌های ایرانی انجام شود، مقابله به مثل خواهد شد.

تبدیل تهدید به فرصت فرشباف‌ماهریان تاکید کرد: با مدیریت صحیح می‌توان این گونه تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و صنعت بیمه کشورمان با توجه به تدابیر اندیشیده شده آماده مواجهه با این تحریم‌ها و کاهش آثار احتمالی آن است.