کوروش آقاخانی*

پرداخت یارانه‌ها و مسائل مربوط به آنها در حال حاضر از جمله موضوعات روز کشور می‌باشد. موافقان و مخالفان این طرح هرکدام به نوعی در اصل یا چگونگی پرداخت و تبعات آن در ایجاد تورم در جامعه اظهارنظر کرده‌اند و در این رابطه مباحثات مفصلی در رسانه‌ها و محافل رسمی و غیررسمی ارائه شده است. در این راستا، هرکدام از بانک‌ها به نوعی خود را کارگزار مردم در ارائه این یارانه‌ها معرفی‌ کرده‌اند و تبلیغات وسیعی در جذب مردم و افتتاح حساب در بانک متبوعه به راه انداخته‌اند. بانک‌ها در این طرح نقشی واسطه‌ای ایفا کرده و هر کدام به نوعی از انتقال این وجوه به مردم و نشست پول در حساب بانک مقداری نفع می‌برند که سود حاصل از آن نصیب سهامداران آنها می‌شود.

به نظر می‌رسد ارائه این یارانه‌ها به صورت نقدی تاثیر چندانی بر وضع معیشتی مردم و کم کردن فاصله طبقاتی ندارد و اگر تبعات تورم‌زایی حاصل از تزریق این حجم پول به جامعه و اقتصاد کشور را در نظر بگیریم (که قطعا به آن پرداخته شده است) شیوه‌های مناسب‌تری نیز برای اجرای این طرح وجود دارد که لزومی به پاک کردن صورت مساله در آینده نخواهد بود.

تجمیع این یارانه‌ها در یک سیستم بانکی خصوصی و مستقل می‌تواند به این طرح عظیم ملی و نیات خیر و مردم محور دولت و نظام جمهوری اسلام جهت و غنای بیشتری ببخشد و آن را به یک فرآیند محرومیت‌زدایی پایدار و مستقل تبدیل نماید. مضافا اینکه این تشکیلات مستقل مالی می‌تواند در سایر حوزه‌های حمایتی مانند سهام عدالت و امثالهم مداخله کرده و در مجموع می‌تواند کارگزار ملی بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه در صحنه‌های اقتصادی باشد.

ما طرح تاسیس بانک ملی یارانه‌ها را پیشنهاد می‌کنیم که با سرمایه اولیه یارانه‌های پرداختی تاسیس و مانند تمام بانک‌های موجود به تدریج در چرخه اقتصادی کشور حضور می‌یابد. این بانک با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و ارائه تسهیلات و خدمات بانکی، تولید سرمایه نموده و سود آن نهایتا به سهامداران آن (اقشار آسیب‌پذیر جامعه) بازگردانده می‌شود.

این اقدام باعث توقف تزریق سریع حجم معتنابهی پول به بازار و کاهش اثر تورم‌زایی آن می‌گردد. مضافا اینکه به روند مشارکت مردم در صحنه‌های اقتصادی جهت بخشیده و آنها را به افزایش حضور و سهم خود در این سیستم بانکی ترغیب می‌نماید.

از همه مهم‌تر این که فرآیند پرداخت نقدی یارانه‌ها از یک کمک مستقیم به یک فرآیند پایدار حمایتی و فعال تبدیل می‌گردد که توجه اقشار مختلف جامعه را به حضور بیشتر و فعال‌تر در دینامیسم اقتصادی کشور دعوت می‌نماید.

با تشکیل این بانک و طرح‌های ابتکاری پیش‌بینی شده در رابطه با سرویس‌های خدماتی بانک یاد شده مدعی هستیم که عمده مشتریان بانک‌های فعلی ترجیح خواهند داد تا خدمات بانکی موردنظر خود را از این بانک دریافت کنند که همین امر باعث سودآوری قابل ملاحظه آن می‌گردد.

ما ایده‌ها و ابتکارات بدیعی برای تاسیس و راه‌اندازی این بانک در نظر داریم که با اجرای آنها می‌توانیم بانک یاد شده را به بزرگ‌ترین مکانیسم‌ مالی حال حاضر کشور تبدیل نماییم که برای محفوظ ماندن ایده‌ها و ابتکارات مورد نظر ترجیح می‌دهیم بعد از طرح‌ موضوع و کسب موافقت‌های اولیه به آنها پرداخته شود.

*مدیر عامل شرکت پرتونیک و توسعه