توفیق اجباری صنعت بیمه

لیلا اکبرپور- معاون اتکایی بیمه مرکزی ایران در نشست با بیمه گران اتکایی روسیه میزان حق بیمه‌های واگذاری اتکایی بازار ایران به خارج را ۵/۲درصد اعلام کرد. هرچند سهم ۵/۲درصدی واگذاری‌های اتکایی بازار بیمه کشورمان تاثیرات منفی تحریم‌ها را خنثی می‌کند؛ اما این توفیق اجباری مدیون سهم ۶۱ درصدی بیمه‌های اتومبیل به ویژه سهم ۴۵ درصدی بیمه اجباری شخص ثالث است که واگذاری اتکایی ندارد.

در عین حال سقف تعهدات بیمه‌های آتش‌سوزی به شدت کاهش یافته و تنها بیمه‌های مازاد خسارت به صورت اتکایی توزیع می‌شود؛ بیمه‌های باربری نیزبا کلوز c صادر می‌شود؛ ضمن آنکه بیمه‌های حمل و نقل داخلی ارقام قابل توجهی نیست و واگذاری اتکایی نمی‌خواهد؛ همچنین در بیمه‌های زندگی با واگذاری‌های ۵۰درصدی اتکایی اجباری به بیمه مرکزی ایران کفایت می‌کند.

بنابراین واگذاری اتکایی مربوط به قراردادهای سنگین مهندسی، بیمه‌های انرژی، هواپیما و کشتی است که سهم آنان در کل پرتفوی صنعت بیمه کشورمان کمتر از ۲درصد (۱۲۰میلیون دلار) است.

این درحالی است که نشست بیمه گران اتکایی روسیه و بازار بیمه اتکایی ایران با حضور مسوولان و کارشناسان بیمه و بیمه اتکایی ایران و روسیه از سه‌شنبه گذشته به مدت دو روز در بیمه مرکزی ایران در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه بیمه‌ای دو کشور در بیمه مرکزی ایران برگزارشد.

وضعیت بیمه‌گران روسی

آمار و ارقام جامعی از عملکرد صنعت بیمه روسیه در دست نیست؛ اما آرشیو خبری خبرگزاری‌های معتبر نشان می‌دهد که صنعت بیمه در روسیه از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

براساس پیش بینی‌های شبکه تلویزیونی راشا تودی- شمار شرکت‌های بیمه در روسیه کاهش چشمگیری خواهد داشت، به دنبال بحران مالی در جهان و کاهش توان مالی شرکت‌ها در روسیه شمار شرکت‌های بیمه در این کشور به میزان دو سوم کاهش پیدا خواهد کرد؛ این امر ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های بیمه را در روسیه به دنبال داشته است.

۸۰ درصد از شرکت‌های بیمه در روسیه به دلیل رکود اقتصادی در انتظار ورشکستگی می‌باشند. صنعت بیمه در روسیه به دلیل عدم پرداخت اقساط حق بیمه در انتظار بحران ورشکستگی قریب‌الوقوع می‌باشد. صنعت بیمه در روسیه ۷۲۲ نهاد فعال دارد که اکثر آنها کوچک هستند و بنا به گفته مدیر اجرایی یکی از شرکت‌های بیمه‌ای در روسیه، در این رکود اقتصادی هیچ‌کس ایمن نیست حتی شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای نیز با مشکلات جاری مواجه هستند.

در روسیه ۷۰۰ شرکت بیمه‌ای وجود دارد که عملیات بیمه‌گری آنها کمتر از یک درصد می‌باشد و بنا به گفته ناظر بازار شرکت‌های بیمه ورشکسته به دنبال اظهار دلایلی برای رهایی از این شرایط هستند و تعداد افراد شاکی از شرکت‌های بیمه‌ای به دو برابر رسیده است. این شرایط موجب شده تا مسوولان روسی به استقبال عملکرد بیمه‌ای مبتنی بر شریعت اسلامی‌رفته و اولین شرکت بیمه اسلامی ‌در اوایل سال ۲۰۱۰ در مسکو افتتاح شود.

چند سوال؟

با نگاهی اجمالی به عملکرد صنعت بیمه در ایران و روس باید به چند سوال پاسخ داد:

- آیا ریسک اقتصادی روسیه تحت پوشش بیمه گران خارجی است؟

- آیا روس‌ها به دنبال بازاری جدید برای انتقال زیان بیمه‌گران خود هستند؟

- آیا صنعت بیمه ایران با توجه به شرایطی که دارد، نیازمند پل ارتباطی برای دسترسی به بازار جهانی است؟