پذیره‌نویسی موسسه توسعه از هفته آینده

فاطمه بهادری

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه گفت: هفته آینده آگهی پذیره‌نویسی موسسه در روزنامه‌ها منتشر می‌شود که به عنوان قدم نهایی برای تبدیل موسسه به بانک خواهد بود. حیدر مستخدمین حسینی با تاکید براینکه موسسه با نام بانک قصد ورود به بورس را دارد، افزود: مقدمات برای اجرای این هدف فراهم شده است.

وی افزود: مقرر شده تا سرمایه موسسه با افزایش ۴۰ برابری از ۵۰ میلیارد ریال به دو هزار میلیارد ریال افزایش یابد. این میزان در سال ۹۰ به ۵هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه سود هر سهم ‌موسسه در سال ۸۸ را یک هزار و۵۶۰ ریال اعلام کرد که تماما به سهامداران به صورت آنی پرداخت شده است.

به گفته وی، یک هزار و یکصد سهامدار خصوصی، سهام موسسه را در اختیار دارند که ۹۴ درصد از این سهامداران حقیقی و ۶ درصد حقوقی هستند. وی افزود: در پذیره‌نویسی هم به دنبال جذب سهامداران خصوصی هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ توافقی برای فروش سهام موسسه قبل از عرضه آن با ارگان یا نهاد خاصی نشده است. ما تمایل داریم که مردم سهام این موسسه را خریداری کنند.

وی افزود: در حال حاضر بحث ذی نفع واحد در موسسه رعایت شده است.

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه اظهار داشت: کارکنان موسسه توسعه نیز جزو سهامداران موسسه قرار خواهند گرفت.

مستخدمین حسینی افزود: اساسنامه تبدیل موسسه به بانک در نوبت تصویب شورای پول و اعتبار است. وی تصریح کرد: منابع موسسه نسبت به سال قبل یکصد درصد و نسبت به ابتدای سال ۵۰ درصد افزایش یافته و این در شرایطی است که نرخ سود سپرده‌ها در همه بانک‌ها در قالب بسته سیاستی بانک مرکزی یکسان تعریف شده است.

وی در خصوص تسهیلات موسسه اظهار داشت: موسسه به همه صادرکنندگان یا تولیدکنندگانی که مواد اولیه برای تولید وارد می‌کنند، تسهیلات ارائه می‌دهد.

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه افزود: موسسه علاقه‌مند به توسعه فیزیکی شعب نیست و فقط به حضور در شهرهای بزرگ بسنده می‌کند.

به گفته وی، شعب موسسه در ماه‌های آتی به ۵۰ شعبه افزایش می‌یابد.

لیزینگ توسعه

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه گفت: موافقت اولیه را برای راه‌اندازی شرکت لیزینگ از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم و این شرکت در همه زمینه‌ها اعم از نیازی که یک دانشجو دارد یا یک خانواده برای تهیه لوازم مصرفی یا تامین مسکن، پروژه‌های بزرگ و حمل‌ونقل، خدمات لیزینگ ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌هایی که بانک‌ها انجام می‌دهند می‌تواند در فعالیت شرکت‌های لیزینگ تعریف شود.

مستخدمین حسینی افزود: ترکیه دو هزار شرکت لیزینگی دارد وبه این لحاظ بانک‌ها درگیر ارائه خدمات خرده بانکداری نیستند.

پیشنهاد تقسیم بانک مرکزی به دو بخش

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه با بیان اینکه مخالفتی با افزایش بانک‌های خصوصی جدید ندارم، افزود: اما برای نظارت بهتر بانک مرکزی بر بانک‌ها، پیشنهاد می‌کنم بانک مرکزی به دو بخش تقسیم شود.

وی ادامه داد: بخشی مربوط به انجام وظایفی همچون کنترل تورم، چاپ و نشر اسکناس و بخشی دیگر نظارت بر موسسات پولی و بانکی را بر عهده داشته باشد.

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه، دو محور اصلی را برای موسسه برشمرد و گفت: با توجه به نیازهای حوزه ارزی، عمده فعالیت موسسه برروی مباحث ارزی متمرکز است. وی توسعه بانکداری الکترونیک را نیز دومین محور اصلی فعالیت موسسه دانست. مستخدمین حسینی همچنین از درجه‌بندی شعب از ابتدای مهر ماه سال جاری خبر داد.

به گفته وی، توسکا کارت ارزی، کارتی است که از طریق آن تبدیل ارز به ریال در کشور وخرید اینترنتی نیز امکان‌پذیر است. این کارت قابلیت ارائه خدمات در ۵ قاره را دارد که این خدمت در نوع خود بی‌نظیر است و برای اولین بار است که در کشور اجرا می‌شود. این کارت برای دانشجویان و مسافران خارج از کشور بسیار کاربردی است.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت خدمات ارزی و صرافی توسعه آغاز شده و شرکت کارگزاری توسعه فردا از اسفند ماه شروع به فعالیت کرده است.

حیدر مستخدمین حسینی افزود: پیوستن به سوئیفت و اخذ مجوز فعالیت ارزی در کیش، زمینه‌های فعالیت موسسه در بخش ارزی را فراهم کرده است.

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه پیوستن به طرح شتاب و پایا و تشکیل کمیته‌های ریسک و اعتبار سنجی و مبارزه با پولشویی را از دیگر فعالیت‌های موسسه در سال گذشته اعلام کرد. وی ادامه داد: موسسه برای اعتبارسنجی مشتریان در مرحله آزمایش است که در سال‌های آینده اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: موسسه راهنمایی‌های لازم را در امور سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

مطالبات معوق

وی تصریح کرد: کمیته‌ای برای پیگیری مطالبات معوق در موسسه تشکیل شده که موجب کاهش مطالبات به پایین‌تر از ۱۵ درصد شده است.

وی در خصوص سیاست‌ها در خصوص بخش مسکن اظهار داشت: نقطه تحرک اقتصاد کشور مسکن است. اگر سود در بخش مسکن کمتراز سایر حوزه‌ها همچون پول یا سرمایه باشد، تحرک در اقتصاد کشور وجود نخواهد داشت.