کنترل مطالبات معوق وظیفه مدیران شعب بانک‌ها است

قائم مقام بانک مرکزی گفت: نظارت مناسب بر هزینه‌کرد منابع ناشی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در محل‌های واقعی و کنترل دقیق مطالبات معوق و سررسید گذشته از وظایف مهم مدیران شعب شبکه بانکی قلمداد می‌شود. به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک توسعه تعاون؛ طی مراسمی با حضور پورمحمدی، قائم‌‌مقام بانک مرکزی، الله‌داد، رییس موسسه عالی بانکداری و خادم عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون، برخی مدیران و روسای شعب این بانک با دریافت تندیس و لوح یادبود مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم که برای اولین بار با حضور مدیران عامل بانک‌ها، اساتید علوم بانکی و ده‌ها مدیر موفق در سطح شعب بانک‌های دولتی و خصوصی در محل موسسه عالی بانکداری ایران برگزار شد، برخی مدیران و روسای شعب بانک توسعه تعاون به لحاظ عملکرد مثبت بانک توسعه تعاون در شهرهای سمنان، هشتگرد، کرج، کرمان، بندر ماهشهر، آمادگاه اصفهان، نی‌ریز و بهشهر با اهدای تندیس و لوح یادبود مورد تقدیر قرار گرفتند.

این گزارش حاکی است، حمید پور‌محمدی، «قائم مقام رییس کل بانک مرکزی» با حضور در همایش تخصصی مورد اشاره ضمن تاکید بر نقش مدیریت تاثیرگذار شعب بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در کارآمدی سیاست‌های پولی و بانکی کشور، اظهار داشت: اولین حلقه اتصال نظام و حاکمیت با مردم، شعب بانکی فعال در سطح بانک‌های دولتی و خصوصی هستند، بر این اساس معتقدم مدیران شعب بانک‌ها از جایگاه رفیعی در قیاس با سایر بخش‌ها برخوردار هستند.

وی افزود: احاطه مدیران شبکه بانکی به علوم مختلف از جمله فقه و حقوق، حسابداری، IT و فناوری اطلاعات، مدیریت نقدینگی، جذب منابع، کنترل ریسک‌ها و تکریم ارباب رجوع جزو مهمترین دانش‌های مرتبط با فعالیت‌های بانکی است که حکایت از جایگاه حائز تامل این قشر در مناسبات اجتماعی و فضای کار دارد.

وی با اشاره به اهمیت بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی در این خصوص، گفت: نظارت مناسب بر هزینه‌کرد منابع ناشی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در محل‌های واقعی مورد نظر، توجه به فرآیند تخصیص منابع متناسب با حجم پروژه‌ها، کنترل دقیق مطالبات معوق و سر رسید گذشته و شفافیت صورت‌های مالی از دیگر وظایف مهم مدیران شعب شبکه بانکی قلمداد می‌شود که توجه به این امور لازمه موفقیت در عرصه بانکداری کشور است.

قائم مقام رییس کل بانک مرکزی گفت: استمرار دوره‌های آموزشی ویژه مدیران عالی، میانی و کارکنان بانک‌ها، ایجاد ساز و کارهای لازم جهت بازار بین بانکی، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان، راه‌اندازی نهادهایی در قالب گروه‌های مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری از شاخص‌ترین مولفه‌های ارتقای جایگاه مدیران شعب شبکه بانکی تلقی می‌شود.

این گزارش حاکی است،‌ در همایش مزبور محمود‌رضا خاوری، «مدیر عامل بانک ملی ایران»، نقش آفرینی مناسب مدیران شعب در فرآیند خدمات‌دهی به مردم را ضامن تحقق اهداف بانکی برشمرد و در این باره خاطرنشان کرد: برقراری تعادل در زندگی اقتصادی مردم در گرو اعمال مدیریت سنجیده، علمی و آینده‌نگر در فعالیت‌های بانکی تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجا که اقتصاد هر کشور بر اساس بازارهای مالی شکل گرفته و تعاملات و مبادلات در این بازارها به رونق اقتصادی می‌انجامد، معتقدم بازارهای پولی، بانکی و سرمایه را می‌توان به عنوان بخش‌های مهمی در بازارهای مالی قلمداد کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران اظهار داشت: اقتصاد ایران بر پایه بازارهای مالی مبتنی است. بر این اساس از آنجا که بانک‌ها امانتدار سپرده‌های اقشار مختلف اجتماعی محسوب می‌شوند؛ بنابراین می‌توان چنین تحلیل کرد که تدارک نقدینگی برای سایر بخش‌ها به منظور برقراری تعادل اقتصادی، از مهم‌ترین تکالیف نظام بانکی محسوب می‌شود.

خاوری جلب رضایت مردم را هدف غایی شبکه بانکی دانست و در این خصوص ادامه داد: سازماندهی، رهبری، کنترل و برنامه‌ریزی، ضامن خلق ثروت و ارزش آفرینی در عرصه فعالیت‌های بانکی تلقی می‌شود.

وی مدیریت بر منابع، مصارف و تلاش برای وصول مطالبات معوق و سررسید گذشته‌، ارزیابی عملکرد کارکنان با هدف برطرف کردن نقاط ضعف و کشف استعدادها، مدیریت ارتباط با مشتریان، ارائه برنامه‌های تشویقی برای جذب مشتریان جدید‌، برقراری ارتباط با مدیران میانی و تیم بازاریابی‌، تکریم ارباب رجوع‌، رسیدگی به شکایات‌، مدیریت بحران‌، اجرای دستورالعمل‌ها و پیروی از خط‌مشی‌های تعیین شده را از مهم‌ترین وظایف مدیران شعب نظام بانکی دانست.

این گزارش اضافه می‌کند، در ادامه همایش مزبور جلال رسول‌اف «کارشناس با سابقه نظام بانکی» ضمن تاکید بر اهمیت منابع انسانی گفت: رشد و سود‌آوری، وفاداری و رضایت مشتریان، کارکنان بهره‌ور، ارزش خدمات تامین شده و خط مشی‌های حمایتی در چارچوب زنجیره‌ سود و خدمات بانکی تلقی می‌شود.

این کارشناس نظام بانکی تاکید کرد: توجه به محیط، نیازهای بازار، الزامات کسب و کار، رفتار و چارچوب ذهنی رهبران و کارکنان و الزامات سازمان، سرعت ارائه خدمات، نوآوری توانایی بومی‌سازی، سطح و کیفیت خدمات، اهداف و استراتژی‌ها، برندینگ، فن‌آوری، فرهنگ کار تیمی و سود‌آوری از جمله عوامل موثر در ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات و توسعه سطح فعالیت شعب نظام بانکی قلمداد می‌شود.