بانک مرکزی با ارائه گزارشی از کاهش ۱/۳۰ درصدی قیمت طلا در هفته گذشته خبر داد و با اشاره به بهبود وضعیت کشورهای عضو منطقه یورو یکی از دلایل کاهش سیر صعودی طلا در سال جاری را پایان بحران بدهی‌های کشورهای این منطقه اعلام کرد. بانک مرکزی در آخرین گزارش خود در مورد نوسانات بهای جهانی طلا در هفته گذشته اعلام کرد: متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۱/۳۰ درصد کاهش داشت.

این گزارش اضافه می‌کند: به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۴۰/۱۱۹۵-۳۵/۱۱۸۱ دلار در نوسان بود.

عمده‌ترین دلایل نوسانات طلا

بر اساس این گزارش، در هفته گذشته نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر ارقام اقتصادی منتشره در آمریکا، اظهارات رییس بانک مرکزی این کشور، نتایج آزمون سلامت بانک‌های اتحادیه اروپا و برخی موارد دیگر قرار داشت.

در روز دوشنبه خوش‌بینی نسبت به دورنمای اقتصادی منطقه یورو و فقدان نگرانی تورمی، موجب کاهش قیمت طلا شد. در این روز خبر مربوط به کاهش رتبه اعتباری دولت ایرلند توسط موسسه رتبه‌بندی Moody's تاثیری بر قیمت طلا نداشت.

در روز سه‌شنبه ارقام منتشره حکایت از کاهش خانه‌های شروع به ساخت ماه ژوئن آمریکا به پایین‌ترین سطح هشت ماهه گذشته خود داشت. انتشار این ارقام موجب افزایش نگرانی نسبت به دورنمای اقتصادی آمریکا شد.

همچنین برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از پیامدهای نامطلوب احتمالی آزمون سلامت بانک‌ها در اروپا، سرمایه‌های خود را به سوی طلا سوق دادند. موارد مذکور موجب تقویت قیمت طلا در روز سه‌شنبه شد.

در روز چهارشنبه رییس کل بانک مرکزی آمریکا گفت که وضعیت اقتصادی کشور به‌طور غیرمعمول مبهم است.

طبق گزارش بانک مرکزی، این اظهارات سبب بدبینی نسبت به دورنمای اقتصادی آمریکا، کاهش شاخص‌های قیمت سهام این کشور و ریسک گریزی سرمایه‌گذاران شد.

از سوی دیگر در این روز دولت پرتغال ۲۵/۱ میلیارد یورو از اوراق قرضه دولتی ۱۲ ماهه را به مزایده گذاشت؛ اما متوسط بازده این مزایده تقریبا دو برابر متوسط بازده مزایده قبلی بوده است. به عبارت دیگر استقبال سردی از این مزایده به عمل آمد. تداوم چنین وضعیتی می‌تواند تامین مالی این کشور در ماه‌های آینده را با مشکلات جدیدی مواجه کند.

همچنین در این روز SPDR GOLD TRUST بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در طلا اعلام کرد که موجودی طلای خود را در ۲۰ ژوئن ۱/۶ تن کاهش داد و به ۱۳۰۸،۱۲۸ تن رساند. این بالاترین کاهش یک روزه در موجودی طلای موسسه مذکور از ماه دسامبر به بعد است.

انتشار این ارقام به اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به دورنمای قیمت طلا لطمه وارد کرد. موارد مذکور سبب شد تا قیمت طلا در روز چهارشنبه کاهش یابد. در روز پنج‌شنبه انتشار عملکرد مطلوب شرکت‌های آمریکایی، سبب تقویت شاخص‌های قیمت سهام این کشور شد. این امر ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را افزایش داد و به تبع آن قیمت طلا به موازات افزایش شاخص‌های قیمت سهام آمریکا افزایش یافت. حتی در مقطعی از این روز قیمت هر اونس طلا به بالاتر از ۱۲۰۰ دلار نیز رسید.

در روز جمعه نتایج آزمون سلامت بانک‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام شد. نتایج این آزمون نشان می‌داد که کشورهای عضو منطقه یورو راحت‌تر از گذشته می‌توانند مشکلات مربوط به بدهی‌های دولتی را مدیریت کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسید یکی از عوامل اصلی ترقی قیمت طلا در سال جاری میلادی (یعنی بحران بدهی‌های کشورهای عضو منطقه یورو) به پایان خود نزدیک می‌شود. همین امر سبب ضعف قیمت طلا در روز جمعه شد.

تقویت ۷۶/۰ درصدی ارزش یورو

بر اساس این گزارش، متوسط ارزش یورو در برابر دلار در هفته قبل نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۷۶/۰ درصد افزایش یافت.

در گزارش بانک مرکزی با اشاره به تقویت بهای یورو در هفته گذشته آمده است: طی هفته گذشته، یورو در برابر تمام ارزهای عمده مورد بررسی به استثنای ین ژاپن تقویت شد.

متوسط ارزش یورو در برابر دلار در هفته قبل نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۷۶/۰ درصد افزایش یافت. به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور، در هفته گذشته هر یورو درمحدوده ۲۹۵۲/۱ تا ۲۷۶۸/۱ دلار معامله شد.

دلایل نوسانات یورو

این گزارش حاکی‌است در اوایل روز دوشنبه به وقت بازار لندن موسسه رتبه‌بندی Moody's رتبه اوراق قرضه دولتی ایرلند را به Aa۲ تنزل داد.

همچنین مذاکرات میان صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا به عنوان وام‌دهندگان مجارستان در مورد برنامه تامین مالی این کشور به دلیل پاره‌ای اختلافات به حالت تعلیق درآمد.

براساس این گزارش، مجموع این موارد بر یورو فشار نزولی وارد کرد؛ اما در ادامه معاملات این روز، تصحیحات تکنیکی صورت گرفت که نهایتا به ترقی یورو در برابر دلار منجر شد.

در روز سه‌شنبه، برآورد تحلیلگران این بود که ترقی اخیر یورو بیش از اندازه بوده است. در روز جمعه هفته ماقبل (۱۶ ژوئیه) ارزش هر یورو به ۳۰۰۸/۱ دلار؛ یعنی بالاترین آن در دو ماه گذشته رسیده بود؛ به همین دلیل و در آستانه انتشار نتایج گزارش بانک مرکزی اروپا از وضعیت بانک‌های عمده این منطقه ـ موسوم به Stress Test ـ فروش‌های یورویی در دستور کار معامله‌گران قرار گرفت.

استقبال ضعیف خریداران از عرضه اوراق خزانه مجارستان نیز این فروش‌ها را تشویق نمود. از سوی دیگر انتشار اخبار ناامیدکننده اقتصادی در آمریکا به خصوص خبر مربوط به کاهش شاخص اعتماد سازندگان مسکن این کشور در ماه ژوئیه، سوداگران بازار ارز لندن را بر آن داشت تا به ارزهای مامن نظیر دلار روی آورند.

این گزارش اضافه می‌کند:‌ افت بازار سهام اروپا در این روز، به جریان ریسک‌گریزی در بازار دامن می‌زد. در روز چهارشنبه خبر منتشر شده‌ای حاکی از آن بود که فروش اوراق قرضه دولتی پرتغال نیز با استقبال ضعیف بازار مواجه شده است. به تعبیر تحلیلگران این موضوع نشانگر شکنندگی و ضعف بخش بانکی منطقه یورو است، البته ترقی ۶/۱ درصدی شاخص سهام اروپایی در این روز تا حدی فروش‌های یورویی را محدود کرد؛ ضمن آنکه نه تنها احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال آینده بسیار ضعیف شده، بلکه امکان اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی‌تر نیز وجود دارد.