بانک‌ها توزیع بخشی تسهیلات را رعایت کنند

عکس: حمید جانی‌پور

رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌هایی که در توزیع مانده تسهیلات بانکی در بخش‌های مختلف اقتصادی انحراف داشته باشند در پایان سال مجازات خواهند شد.

«محمود بهمنی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: براساس بسته سیاستی -نظارتی بانک مرکزی تسهیلات تعیین شده برای بخش کشاورزی و آب ۲۵ درصد، صنعت و معدن ۳۷ درصد، ساختمان و مسکن ۲۰ درصد، ‌خدمات و بازرگانی ۱۰ درصد و صادرات ۸ درصد تعیین شده است.

به گفته وی، بانک‌ها باید منابع خود را براساس این تقسیم‌بندی به بخش‌های مختلف ارائه کنند در غیر این صورت باید پاسخگو باشند.

وی با بیان آنکه ‌براساس بررسی‌ها بانک‌ها تمایل زیادی به ارائه تسهیلات به بخش‌های خدمات و تجارت دارند،‌ افزود: باید توجه کرد که توزیع بخشی تسهیلات براساس برآورد نیاز کشور صورت گیرد، ضمن آنکه بر ضرورت رعایت آن تاکید می‌شود.

قرض‌الحسنه

بهمنی با بیان آنکه در سال‌های گذشته تنها حدود ۳۹ درصد از منابع قرض‌الحسنه به این بخش تخصیص داده شده بود و با تدابیر اتخاذ شده این میزان به بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است، ‌گفت: بر این اساس منابع قرض‌الحسنه به بخش قرض‌الحسنه تخصیص می‌یابد.

وی اظهار داشت: دیگر بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه فقط مجاز به دریافت و پرداخت قرض‌الحسنه هستند.

نقدینگی و تورم

رییس کل بانک مرکزی گفت: هر نقدینگی اثر تورمی ‌یکسانی بر اقتصاد کشور ندارد به نحوی که اگر نقدینگی به واحدهای تولیدی تزریق شود تورم آن به مراتب کمتر خواهد بود.

به گفته وی ‌در سیستم‌های ربوی هر نقدینگی افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد، اما از آنجا که سیستم بانکی کشور بانکداری بدون ربا است ورود نقدینگی هدایت شده تاثیرات متفاوتی دارد.

وی گفت: مشکل اصلی امروز نرخ ۱۲ یا ۱۴ درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی نیست، بلکه تامین نقدینگی است که باید از طریق افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی تامین کرد.

بهمنی یکی از مشکلات امروز بانک‌ها را معوقات بانکی ذکر کرد و گفت: این معوقات مربوط به یک یا دو سال اخیر نیست، بلکه طی ۱۰ تا ۱۵ سال ایجاد شده است و تمهیدات لازم برای وصول آنها به‌عمل آمده است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: لیزینگ‌ها، صندوق‌های قرض‌الحسنه، موسسات مالی، بانک‌ها و غیره تنها باید مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کنند.

وی ادامه داد: صندوق‌های قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای می‌توانند بدون مجوز به فعالیت خود ادامه دهند، اما صندوق‌هایی که می‌خواهند شعب جدید تاسیس کنند، باید مجوز بانک مرکزی را اخذ کنند. علاوه بر آن این‌گونه صندوق‌ها تنها حق دریافت سپرده قرض‌الحسنه و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه را دارند، در غیر این صورت در معرض تعطیلی قرار می‌گیرند.

نرخ تورم به ۴ تا ۵ درصد کاهش می‌یابد

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: برنامه بانک مرکزی این است که نرخ تورم به چهار تا پنج درصد درچند ماه آینده کاهش یابد.

رییس کل بانک مرکزی در ساوجبلاغ گفت: نرخ تورم از ۹/۹ درصد در پایان اردیبهشت ماه سال جاری به ۴/۹ درصد در پایان خرداد کاهش یافت.

بنابراین گزارش، بهمنی افزود: برنامه بانک مرکزی این است، نرخ تورم به چهار تا پنج درصد ظرف چند ماه آینده کاهش یابد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در صورت کاهش تورم به این میزان، می‌توان ادعا کرد، فعالیت نظام بانکی کشور به صورت قرض‌الحسنه انجام می‌شود.

بهمنی در ادامه با اشاره به اینکه قدرت وام‌دهی بانک‌ها افزایش می‌یابد، تاکید کرد: این کار با تسویه بدهی بخش‌های دولتی به نظام بانکی کشور قابل اجرا است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: دولت تصمیم گرفته است کل بدهی بخش دولتی را به بانک‌ها در یک برنامه زمان‌بندی شده، تسویه کند.

بهمنی خاطرنشان کرد: مبلغ این بدهی در مقایسه با ۳ تا ۴ سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

در گزارش اخیر بانک مرکزی، میزان بدهی بخش دولتی به نظام بانکی کشور در بهمن ماه سال گذشته ۳۴ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.