افرادی که تسهیلات یورویی دریافت کرده‌ا‌ند همواره به دلیل افزایش نرخ یورو از پرداخت تسهیلات خود سر باز

زده‌اند. رکابدار، مدیرکل سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در همایش تهدیدهای صادرات و سرمایه‌گذاری و بازتاب مناسب به آنها با اشاره به مطلب فوق از عدم بازپرداخت تسهیلات دریافت شده از حساب ذخیره ارزی انتقاد کرد: کالاها یا خدماتی که به کشور وارد یا صادر شده‌اند اغلب با تسهیلات یورویی بوده و شاید ۱۰۰ مورد واردات یا صادرات با دلار انجام نشده است.

گیرندگان تسهیلات با این بهانه که نرخ یورو افزایش می‌یابد، همیشه از بازپرداخت تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی سرباز زده‌اند.

او همچنین ادامه داد: گیرندگان تسهیلات به ندرت اقدام به بازپرداخت اقساط خود کرده‌اند. به نظر می‌رسد نوسانات نرخ یورو چه افزایشی باشد و چه کاهشی گیرندگان تسهیلات از بازپرداخت اقساط خود طفره می‌روند.

به گفته وی اساسنامه صندوق توسعه ملی می‌تواند متفاوت از حساب ذخیره ارزی باشد.

رکابدار در ادامه به نحوه تامین منابع مالی بخش صادرات اشاره کرد: در تامین مالی صادرات دستگاهی که همواره جلودار بوده بانک مرکزی است. در ماه‌های پایانی سال گذشته بانک مرکزی ۱/۱ میلیارد منابع را در اختیار چند بانک گذاشت تا به بخش‌های صادرات و تولید پرداخت شود. زمان بازپرداخت این خطوط اعتباری یک‌سال است. بانک مرکزی برای افزایش این مبالغ و حتی مدت زمان بازپرداخت آنها هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

تاسیس شعب اختصاصی برای صادرات

مدیرکل سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خرید دین در خصوص اسناد و مدارک و حتی صورت وضعیت پیمانکاران هم قابل اجرا است.

به گفته وی ما به دنبال ایجاد شعب اختصاصی برای صادرات هستیم.

رکابدار به نحوه حمایت از صندوق ضمانت صادرات اشاره کرد: مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی برای ضمانت‌های پیش‌پرداخت بر حسن انجام کار در اختیار صندوق ضمانت صادرات قرار گرفت.

او افزود: در تمامی سفرهای خارجی مقامات ارشد کشور، توسعه روابط بانکی در دستور کار بوده است.

سه موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار

رکابدار در ادامه به سه موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار اشاره کرد: افتتاح اسناد اعتباری به ریال، نحوه نظارت بر فعالیت برون مرزی صرافی‌ها و بسته سیاستی مناطق آزاد در دستور شورای پول و اعتبار است.

او در واکنش به انتقاد یکی از صادرکنندگان مبنی بر اینکه چرا بانک مرکزی ذخایر خود را با نرخ سود دو درصد در بانک‌های خارجی سپرده می‌کند، اما آن را در اختیار بخش‌های تولید و صادرات قرار نمی‌دهد، چنین پاسخ داد: ابزارهای سودآوری وجود دارد که بانک‌مرکزی می‌تواند از آنها استفاده کند با این سه ویژگی، نخست نقدشوندگی بالا، اهمیت آن و سودآوری. ذخایر بانک مرکزی با نرخ کم سپرده‌گذاری می‌شود. در صورتی که ذخایر بانک مرکزی باشند دیگر سپرده نخواهند بود.