نامه رییس‌کل بیمه مرکزی به خودرو‌سازان کشور درباره آزاد بودن خریداران خودروهای تولیدی داخل کشور در مورد انتخاب شرکت‌های بیمه دقیقا نقطه‌ ضعفی در صنعت بیمه کشور را هدف می‌گیرد که به عنوان یکی از محورهای طرح تحول صنعت بیمه کشور دنبال می‌شود؛ جلوگیری از انحصار.

به گزارش ایسنا، در نامه جواد فرشباف ‌ماهریان به خودروسازان کشور تاکید شده است که در هنگام انعقاد قرارداد فروش خودرو، خریداران را در انتخاب شرکتی که قرار است خدمات بیمه شخص ثالث را در اختیار آنها بگذارد آزاد بگذارند یا حداقل نظر مشتریان را در این باره استعلام کنند. این توصیه به این دلیل انجام شده است که بسیاری از خودروسازان به خاطر قراردادهایی که با برخی شرکت‌های بیمه دارند بدون نظر مشتری، بیمه شخص ثالث مشتری را در هنگام فروش به یک شرکت بیمه خاص واگذار می‌کنند و مشتری مجبور است که حداقل یک سال حق بیمه را به آن شرکت بیمه خاص واگذار کند.

این امر در برخی موارد نارضایتی مشتریان را به همراه داشته است، چون برخی از این شرکت‌های خاص بیمه در برخی موارد خدمات مناسبی در قبال تعهداتشان ارائه نمی‌کنند.

این امر یک انحصار برای برخی شرکت‌های بیمه به وجود آورده که به دلیل قراردادهایشان با خودروسازان مشتری را مجبور به استفاده از بیمه‌نامه آنها می‌کند.

در نامه رییس‌کل بیمه مرکزی به خودروسازان کشور آمده است: «عملکرد شرکت‌های خودروسازی در زمینه ارائه اجباری بیمه‌های شخص ثالث یک شرکت بیمه‌ای خاص به خریداران خودروهای صفر کیلومتر علاوه بر مغایرت با قوانین و مقررات مربوطه، موجب سلب اختیار، تضییع حقوق قانونی و نارضایتی برخی خریداران خودروهای مذکور شده و مسائل و مشکلاتی را برای آنان و زیان‌دیدگان حوادث رانندگی ایجاد کرده است.»

این شیوه‌ که در چند سال اخیر در بیمه کردن خودروها اتفاق افتاده شاید در ابتدا به دلیل جا انداختن فرهنگ بیمه و اینکه به اجبار به گردن بیمه‌گذار گذاشته می‌شد مثبت بوده، اما حالا با توجه به تنوع خدمات شرکت‌های بیمه و آگاهی مردم از تعهدات شرکت‌ها نوعی تحمیل به نظر برسد.

در توضیحاتی کامل‌تر جواد فرشباف ماهریان، رییس‌کل بیمه مرکزی ایران به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «طبق آیین‌نامه‌ها و مقررات تاسیس بیمه مرکزی، سلب اختیار از کسی که بیمه‌گذار است به عنوان مانع کاری تلقی می‌شود، چون بیمه‌گذار (مشتری) باید آزادی عمل داشته باشد تا در یک بازار رقابتی بیمه‌گر (شرکت بیمه) خود را انتخاب کند. بنابراین شرکت‌های خودرو‌ساز باید شرایطی به وجود بیاورند که صدور بیمه‌نامه به هنگام خرید با حضور تمام شرکت‌ها در محل فروش انجام شود یا این امر را به خود مشتری واگذار کنند تا شرکت خود را در بیرون انتخاب کند.»

با این حال بنا به اظهار برخی خودروسازان و شرکت‌های بیمه طرف قرارداد با آنها، این امر از وجهه قانونی چندانی برخوردار نیست.

اما فرشباف‌ماهریان درباره مستندات قانونی این توصیه به خودروسازان، اظهار می‌کند: «بیمه مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار دولتی، این امر را خلاف اصول بازار رقابتی تشخیص داده است، بنابراین باید شیوه‌ای اتخاذ شود که بیمه‌گذار، بیمه‌گر خود را خودش انتخاب کند و به خودروسازان توصیه کرده‌ایم مسیر را طوری بروند تا آزادی عمل مشتری را فراهم کنند. »

به نظر می‌رسد انجام یک نظرسنجی در این باره ضروری باشد تا مشخص شود چه تعدادی از مشتریان خودروسازان در صورت انتخاب، تا چه حد گرایش‌شان به سمت شرکت‌های فعلی طرف قرارداد با خودروسازان است و در صورت ملزم نبودن از سوی خودروساز، آیا بیمه‌نامه‌هایشان را از این شرکت‌ها می‌خریدند یا خیر؟

رییس‌کل بیمه مرکزی درباره دلایل این تصمیم به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «شکایت‌هایی به ما رسیده که تعدادی از مشتریان علاقه‌مند هستند بیمه‌گر را خودشان انتخاب کنند و این حقوق قانونی بیمه‌گذار است که باید رعایت شود.»

حال باید دید واکنش خودروسازان و آن شرکت‌های بیمه که دارای قرارداد با این خودروسازان هستند به این توصیه‌ یا بخشنامه بیمه مرکزی چگونه خواهد بود و آیا خودروسازان و شرکت‌های بیمه از این انحصار دست می‌کشند یا خیر؟!