یک کارشناس بانکی گفت: نرخ‌های سود عقود مبادله‌ای فقط کاغذی هستند، به دلیل اینکه بانک‌ها زمان مراجعه مردم به آنها یا می‌گویند هنوز به ما ابلاغ نشده یا اینکه تسهیلات این بخش تمام شده است. محمد حسن صرافی‌زاده در گفت‌وگو با فارس در باره تعیین نرخ سود ۱۴ درصدی برای عقود مبادله‌ای بالاتر از دو سال در سال جاری، اظهار داشت: نرخ سود فعلی وجود خارجی برای سطح تقاضا ندارد و شبکه بازار سیاه زیرزمینی سطح تقاضا را در جامعه می‌پوشاند.

وی افزود: نرخ سود ۱۲ درصدی در سال گذشته نیز چندان نمایان نبود، به دلیل اینکه کسانی که این تسهیلات را دریافت کردند یا از آشنایی با سیستم بانکی بهره بردند یا از زمان پرداخت وام‌های مذکور اطلاع داشتند.

به گفته این کارشناس بانکی، سرعت اجرای برنامه‌ها در کشور مناسب نیست، به خاطر اینکه زمانی که فردی تسهیلاتی را دریافت می‌کند باید تمام شرایط بازپرداخت وام برای وی فراهم باشد.

صرافی‌زاده تصریح کرد: بانک‌ها باید در شرایطی قرار گیرند که با یکدیگر رقابت کنند و اصلا نرخ‌های سود مصوب این امکان را ایجاد نمی‌کند. وی اضافه کرد: نرخ‌های سود عقود مبادله‌ای فقط کاغذی هستند، به دلیل اینکه بانک‌ها زمان مراجعه مردم به آنها یا می‌گویند هنوز به ما ابلاغ نشده و یا اینکه تسهیلات این بخش تمام شده است. این کارشناس بانکی گفت: اگر تسهیلات مبادله‌ای واقعا در اختیار متقاضیان و نیازمندان قرار می‌گرفت، دیگر تورم بالا در جامعه مشاهده نمی‌شد.

صرافی‌زاده افزود: هزینه قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها خیلی بیشتر از نرخ سود مصوب بسته سیاستی _ نظارتی است.

وی با بیان اینکه سود بانک‌ها از محل عملیات‌ بانکی تامین نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بانک‌ها معمولا از محل درآمد‌هایی که از طریق صرافی‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود سود به دست می‌‌آورند.

وی فعالیت‌های مذکور را مالی ولی غیرمرتبط با عملیات بانکی دانست و ادامه داد: شرکت‌های بیمه سودآورترین شرکت‌ها در دنیا هستند، بنابراین فعالیت‌های شبه بانکی و جانبی مانع از زیان‌دهی بانک‌ها شده است. به گفته این کارشناس بانکی، خرید دین پیش از این نیز وجود داشت و در بسته سیاستی امسال این ابزار حالت رسمی به خود گرفته است.