برنامه‌ویژه‌ای برای دوره آزادسازی قیمت‌ها داریم
عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی
بهمنی: برنامه‌ای که بانک مرکزی تدوین کرده براساس محاسبات اولیه آثار آزادسازی قیمت‌ها است، اما بعد از اجرا شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام می‌کنم که چه برنامه‌ای دارم، زیرا برخی از این برنامه‌ها را نمی‌توان همزمان اجرا کرد.
درست است که قوس نزولی از سه چهار ماه قبل 5/1 درصد کاهش یافته، اما این به معنای افزایش نرخ تورم نیست؛ زیرا ما با دو عامل (آزادسازی قیمت‌ها و انتظارات تورمی)روبه‌رو هستیم که ممکن است شیب منحنی کاهش تورم را به سوی قوس ببرد

رییس کل بانک مرکزی خبر داد
برنامه مهار تورم پس از آزادسازی قیمت‌ها
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: میانگین نرخ تورم تا پایان فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴/۱۰ درصد رسید که در سی سال گذشته برای دومین بار است که این نرخ در اقتصاد ایران به‌دست می‌آید.
محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با تشریح آخرین آمارهای منتشرشده بانک مرکزی تا پایان فروردین ماه سال جاری گفت: میانگین شاخص 12 ماه در فروردین به 4/10 در پایان فروردین رسید که در 30 سال گذشته تنها در سال 82 به دست آمده است.
وی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه نیز ۳/۱۰ حاصل شده است، تصریح کرد: نقدینگی کشور در پایان ۸۸ به ۲ هزار و ۹۷/۳۳۳ هزار میلیارد ریال رسیده که رشدی معادل ۴۴۶ هزار میلیارد ریال داشته است، در حالی که در سال ۸۷ حدود ۱۸۸۷.۱۱۶ هزار میلیارد ریال نقدینگی به ثبت رسید که رشدی معادل ۹/۱۵ داشته است.
بهمنی علت افزایش رشد نقدینگی سال 88 نسبت به 87 را جلوگیری از رکود توصیف کرد و گفت: با تصمیم بانک مرکزی در سال 88 رشد نقدینگی در پایان 88 به 6/23 درصد رسید.
وی با اشاره به انتقاداتی که از کنترل شدید نقدینگی در کشور مطرح می‌شود، گفت: گفته‌اند بانک مرکزی با کنترل شدید نقدینگی رکود ایجاد می‌کند، در حالی که سال گذشته نقدینگی تا حدودی افزایش یافت. کسی نمی‌تواند بگوید علت رکود کمبود نقدینگی است، نقدینگی جدیدی که وارد اقتصاد کردیم را رها شده و کنترل نشده تزریق نکردیم که موجب افزایش تورم و تهدید محسوب شود.
بهمنی یادآورشد: سال گذشته اولین سالی بود که همزمان با کنترل و نظارت به مفهوم واقعی نقدینگی تزریق شد، به طوری که گاهی بانک‌های ما بیش از توانشان هم تسهیلات پرداخت کردند.
رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد: در مقابل این نقدینگی‌ها، سپرده‌های مستقیم و غیرمستقیم بانک‌ها در پایان سال ۸۸ به ۲ هزار و ۱۶۳ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است؛ یعنی بانک‌ها رشد ۴۲۸ هزار میلیارد را در منابع تجربه کرده‌اند.
او با تاکید بر اینکه بانک‌ها می‌توانند بعد از کسر سپرده قانونی، مابقی را تسهیلات بدهند، خاطرنشان کرد: هرچه جذب منابع بیشتر باشد، توان تسهیلات‌دهی ما بیشتر می‌شود. با میزان تسهیلات جذب شده بانک‌ها امسال400 هزار میلیارد ریال توان تسهیلات‌دهی دارند.
بهمنی تصریح کرد: دادن تسهیلات بیشتر از سوی بانک‌ها به معنای چاپ پول که نتیجه آن تورم است، خواهد بود، بنابراین یا باید افزایش سرمایه بانک‌ها صورت گیرد یا منابع خارجی جذب شود.
وی درباره تسهیلات پرداختی بانک‌ها به طرح‌های زودبازده نیز گفت: تسهیلات پرداختی بانک‌ها به طرح‌های زودبازده در پایان بهمن 88 به 254 هزار و 211 هزار میلیارد ریال رسید که این تسهیلات مربوط به مصوبات سال‌های 84 تا 87 است که بانک‌ها مکلف به پرداخت آنها هستند.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طرح‌های زودبازده مثبت است، تصریح کرد: اما معتقدیم که زودبازده یا هر نوع تسهیلاتی که بر آن کنترل نباشد، موجب انحراف و افزایش تقاضا در بازار می‌شود.
بهمنی در پاسخ به این سوال که تحرکات بازار نشان از بازگشت تورم دارد و راهکار بانک مرکزی برای مقابله با این اتفاق چیست، گفت: درست است که قوس نزولی از سه چهار ماه قبل 5/1 درصد کاهش یافته، اما این به معنای افزایش نرخ تورم نیست؛ زیرا ما با دو عامل روبه‌رو هستیم که ممکن است شیب منحنی کاهش تورم را به سوی قوس ببرد.
او دو عامل آزادسازی قیمت‌ها و انتظارات تورمی را موجب افزایش نرخ تورم در ماه‌های آتی اعلام کرد و گفت: باید قیمت‌ها آزاد شود تا برنامه کاهش تورمی را اجرا کنیم. بانک مرکزی با برنامه‌ریزی که انجام داده اثرات آزادسازی را بررسی می‌کند و سپس نسبت به کاهش نرخ تورم اقدام خواهد کرد.
بهمنی با تاکید بر این نکته که این برنامه آماده شده است، خاطرنشان کرد: ظرف یکسال با یک برنامه‌ریزی بهتر از شرایط فعلی کار خواهیم کرد که نرخ تورم را کاهش دهیم.
او ادامه داد: البته برنامه‌ای که بانک مرکزی تدوین کرده براساس محاسبات اولیه آثار آزادسازی قیمت‌ها است، اما بعد از اجرا شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام می‌کنم که چه برنامه‌ای دارم، زیرا برخی از این برنامه‌ها را نمی‌توان همزمان اجرا کرد.
رییس کل بانک مرکزی درباره کنترل انتظارات تورمی بعد از آزادسازی قیمت‌ها نیز گفت: باید ابتدا این موضوع نهادینه شود که کسی که متخصص اقتصاد نیست درباره اقتصاد و آثار تورمی آن اظهارنظر نکند.
او ادامه داد: عکس این هم باید اتفاق بیفتد که کسی که مثلا رشته اقتصاد خوانده، راجع به ترافیک سخن نگوید!
بهمنی با بیان اینکه یکی از دلایلی که بر نرخ تورم تاثیر می‌گذارد، انتظارات تورمی است، گفت: متاسفانه دیده می‌شود برخی اقتصاد نخوانده‌اند، اما در مسائل اقتصادی بیشتر از سایر بخش‌ها اظهارنظر می‌کنند و ذهن مردم را خراب می‌کنند. مثلا می‌گویند نقدینگی جامعه سه برابر شد، اما به کاهش نرخ تورم در ظرف 5/1 سال گذشته توجهی ندارند.
عکس:‌حمید جانی‌پور