تصویب آیین‌نامه خاص برای فروشندگان بیمه عمر

مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی از تدوین آیین‌نامه خاص برای فروشندگان بیمه عمر خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه، «حبیب میرزایی» ضمن دسته بندی عوامل موثر در توسعه بیمه‌های عمر، افزود: در کشورهای در حال توسعه عوامل اصلی توسعه بیمه‌های عمر به عوامل متعددی بستگی دارد که نکته اول توسعه زیرساخت‌ها نظیر بهداشت و درمان و برخی موارد دیگر است و نکته بعدی نگاه مساعد دولت به بیمه که مهم‌ترین ابزار آن مالیات است.

میرزایی افزود: در این رابطه بحث تقاضای موثر مطرح می‌شود، بحث تقاضای موثر به این معنی است که برای خرید بیمه عمر، تمایل و توان مالی وجود داشته باشد.

وی مهم‌ترین عامل در این عرصه را عرضه بیمه‌نامه متناسب با نیاز جامعه دانست و گفت: عرضه بیمه‌نامه عمر باید متناسب با نیاز جامعه باشد و مهم‌ترین نکته در این خصوص بحث اراده شرکت‌ها برای فروش بیمه‌نامه‌های عمر است.

مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی ادامه داد: برخی شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا بیمه عمر را به بهترین شکل ممکن به جامعه معرفی کنند و در این میان شبکه فروش اصلی‌ترین نقش ممکن را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌های خاص فروشندگان بیمه عمر در بیمه مرکزی، تصریح کرد: نکته‌ای که در بیمه عمر مغفول مانده، بحث شبکه اجتماعی است؛ به طوری که بسیاری از مشتریان بیمه عمر از طریق معرفی دوستان و آشنایان اقدام به خرید این بیمه‌نامه می‌کنند و این نشان‌دهنده عامل اعتماد در این میان است که در تبلیغات چهره به چهره ایجاد می‌شود و سایر تبلیغات اثرگذاری این نوع تبلیغ را ندارد.

بیمه‌های عمر نیازمند اعتمادسازی و توجه به نیازهای مصرف‌کننده

کارشناس صنعت بیمه درباره راهکارهای توسعه بیمه عمر گفت: اگر بیمه‌های عمر و همچنین سایر رشته‌های بیمه‌ای با هدف پاسخگویی به نیاز مصرف‌کننده ارائه شود، به طور قطع رشد خواهد کرد.

«ابوالحسن صدریه» ادامه داد: هر خدماتی که با ارائه آن نیاز واقعی مصرف‌کننده برطرف می‌شود، مورد استقبال جامعه قرار می‌گیرد، در نتیجه می‌توان گفت اگر بیمه عمر در ایران رشد نکرده به این دلیل است که به نیاز مصرف‌کننده توجه نشده و این مشکل یکباره و به سرعت حل نخواهد شد و باید برای حل این معضل در این رشته بیمه‌ای تمرکز بیشتری شود.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین عوامل رشد این رشته بیمه‌ای اعتمادسازی است، در صورتی که عملکرد شرکت‌های بیمه در ارائه خدمات درست باشد اعتماد در بین مردم برای استفاده از خدمات بیمه‌ای شرکت‌ها به وجود می‌آید و این مهم‌ترین کلید موفقیت است.

براساس این گزارش، صدریه محدودیت‌های دولتی را از دیگر موانع رشد بیمه‌های عمر دانست و افزود: شرکت‌های بیمه به انجام اصلاحات در آیین‌نامه سرمایه‌گذاری بیمه‌های عمر در بیمه مرکزی تاکید دارند.

مدیرعامل بیمه توسعه سقف بیمه‌های عمر را بسیار اندک دانست و گفت: سقف بیمه‌های عمر برای سرمایه‌گذاری جذابیت ندارد و در همه دنیا رقم سرمایه‌گذاری بیمه‌های عمر سقف ندارد و محدود نیست.

وی ادامه داد: این رقم برای بیمه‌های عمر کشور ما نیز باید اصلاح شود و شرکت‌های بیمه‌ای درخواست اصلاح رقم سرمایه‌گذاری بیمه‌های عمر را به بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه ارائه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه رشد سقف بیمه‌های عمر و فاصله معنی دار این رقم با سودهای بانکی می‌تواند انگیزه‌ای برای خرید بیمه‌نامه‌های عمر باشد، گفت: در ایران بیمه تمام عمر وجود ندارد که در صورتی که این شاخه از رشته بیمه عمر نیز در بازار ارائه شود به رشد اعتماد مردم و استقبال از بیمه‌های عمر کمک می‌کند.

ضریب نفوذ یک‌دهم درصدی بیمه عمر در ایران

یک کارشناس صنعت بیمه ضریب نفوذ بیمه عمر در ایران را ۱/۰ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در دنیا حدود ۴ درصد است، همچنین متوسط سرانه حق بیمه عمر در دنیا ۳۷۰ دلار و در ایران کمتر از ۴ دلار است.

به گزارش مهر، غدیرمهدوی با اشاره به رابطه مستقیم توسعه اقتصادی با توسعه بیمه عمر گفت: بیمه‌های عمر ویژگی‌های خاصی دارد که بارزترین آن فاصله زمانی قابل توجه بین زمانی که حق بیمه پرداخت می‌شود و زمان پرداخت خسارت است که معمولا طولانی است.

عضو هیات علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی و دانشکده بیمه با اشاره به تحقیق میدانی درباره میزان تمایل عموم مردم به بیمه‌های عمر با پخش بیش از هزار پرسشنامه اظهار کرد: ذخایر بیمه‌های عمر در شرکت‌های بیمه معمولا قابل توجه است.

وی ادامه داد: سرمایه شرکت‌های بیمه عمر تخصصی و بزرگ در دنیا معمولا برابر با بانک‌های بزرگ است و این سرمایه برای اقتصاد کشورها مهم است، زیرا باعث افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال می‌شود.

این کارشناس صنعت بیمه از ویژگی دیگر این بیمه به تخفیف‌های مالیاتی اشاره کرد و گفت: مالیات بر ارث، رقم قابل توجهی است که با استفاده از بیمه عمر مشمول معافیت‌های مالیاتی خواهد شد.

مهدوی آرامش فکری را دیگر ویژگی بیمه عمر دانست و افزود: در بیش از ۲۰ تا ۳۰ تحقیق، رابطه مستقیم توسعه اقتصادی با توسعه بیمه عمر مشخص شده است.

وی در توضیح وضعیت بیمه عمر در ایران گفت: ضریب نفوذ بیمه کشور ما ۳/۱ درصد است، اما این رقم در دنیا ۱/۷ درصد است که از این میزان ۵/۶ درصد متعلق به بیمه عمر است. به این ترتیب ضریب نفوذ بیمه عمر در ایران ۱/۰ درصد است؛ در حالی که در دنیا این رقم حدود ۴ درصد و سرانه متوسط حق بیمه عمر در دنیا ۳۷۰ دلار و در ایران کمتر از ۴ دلار است.

مهدوی در ادامه تصریح کرد: این کار تحقیقی شامل ۱۲۰۰ پرسشنامه بود که در استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی به عنوان نمونه توزیع شد و تاثیر عوامل اقتصادی- اجتماعی و روان شناختی بر تقاضای بیمه عمر بررسی شد.

وی در تشریح برخی نتایج جالب این تحقیقات ادامه داد: عواملی مثل اعتقاد بر این که فرد تا ۶۵ سالگی دچار بیماری حاد شود بیشترین تاثیر را بر تقاضای بیمه عمر داشت و سن فرد دومین عامل موثر بر انتخاب این بیمه بود. همچنین پیش‌بینی فرد از سلامتی خود رابطه منفی معنا داری با تقاضای بیمه عمر داشت.

وی ادامه داد: تقاضای بیمه عمر عمدتا در ایران به این صورت مدیریت شده که از طریق دوستان و آشنایان بوده و تبلیغ شرکت‌های بیمه تاثیرگذار نبوده است.

این مدرس دانشگاه درباره نکته جدی بازار بیمه عمر در ایران گفت: ریسک گریزی فرد بر مبنای ارزیابی فرد، تاثیر منفی بر احتمال خرید بیمه عمر دارد و در ایران افرادی که ریسک‌گریزترند کمتر بیمه عمر را انتخاب می‌کنند، زیرا نوع قراردادهای بیمه عمر در ایران در درون خود ریسک دارد که باعث گریز مردم از آن می‌شود. این تحقیق در ژاپن هم انجام شد و در این کشور افراد ریسک گریز بیمه عمر را بیشتر انتخاب می‌کنند.