رییس هیات تحقیق و تفحص از نظام بانکی با بیان اینکه «بدهی هیچ بانکی به بانک مرکزی صفر نشده»، گفت: در سال‌جاری عملکرد بانک‌ها زیر ذره‌بین مجلس قرار می‌گیرد؛ به طوری که ترازنامه‌های غیرواقعی نیز بررسی می‌شود. پیمان فروزش در گفت‌وگو با خبرگزاری موج با اعلام این خبر که «معوقات شرکت‌های دولتی بسیار بالا است»، اظهار داشت: برخی از بانک‌ها در وصول معوقات به خوبی عمل کرده‌اند؛ به طوری که روز به روز رقم معوقات آنها کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در سال جاری، هر بانکی به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت خروج از عرف بانکی، عملکرد آن بانک به دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌شود.

عملکرد بانک‌ها زیر ذره‌بین مجلس

رییس هیات تحقیق و تفحص از نظام بانکی با تاکید بر رعایت نسبت منابع به مصارف در بانک‌ها گفت: اگر بانکی بیش از منابع خود تسهیلات پرداخت کند و مشکوک‌الوصول آن بالا باشد، مورد پیگیری و نظارت بیشتری قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه به ضرورت افزایش سرمایه در بانک‌ها تاکید کرد و افزود: ما موافق افزایش سرمایه بانک‌ها هستیم تا بخش تولید کشور رونق بگیرد.

وی به مخالفت نمایندگان مجلس در اعطای تسهیلات به بخش غیر تولیدی کشور و مشکلات اجرایی این امر اشاره کرد.

فروزش تنها راه افزایش سرمایه بانک‌ها را از محل حساب ذخیره ارزی عنوان کرد و در خصوص افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی شده گفت: درصد سهم دولت در این بانک‌ها همچنان زیاد است و از لحاظ قانونی ابهاماتی دارد.

وی در خصوص دانه درشت های نظام بانکی، با بیان این که «تعداد این دانه درشت‌ها کم نیست»، اظهار داشت: از بدنه دولت و بعضا بخش‌خصوصی با نفوذ در سیستم بانکی، تسهیلات کلانی از بانک‌ها گرفته شده است.

این نماینده مجلس در ادامه به تلاش‌های بانک مرکزی و دستگاه قضایی برای وصول این مطالبات اشاره کرد.

بررسی ترازنامه‌های غیرواقعی

فروزش یکی دیگر از برنامه‌های هیات تحقیق و تفحص را بررسی ترازنامه بانک‌ها عنوان کرد و افزود: ترازنامه‌های غیرواقعی بانک‌ها بررسی می‌شود و بانک‌ها سعی نکنند، ترازنامه خود را سودده نشان دهند.

وی همچنین به رعایت نرخ سود بانکی از سوی بانک‌ها و تبلیغات نابه جای بانک‌ها در اعطای بیشترین سود به مشتریان اشاره کرد و گفت: بهترین بانک‌هایی که نرخ سود بانکی را رعایت کردند، بانک توسعه صادرات و صنعت و معدن بودند.

رییس هیات تحقیق و تفحص از نظام بانکی در ادامه گفت: دستور کار دوم هیات تحقیق و تفحص در سال جاری، دور زدن قانون از سوی سیستم بانکی است.

بسته نظام بانکی در بستر تحول

وی همچنین به بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی در سال ۸۹ اشاره کرد و ادامه داد: این بسته براساس رفتار کنونی بازار تنظیم شده و در صورتی که تغییراتی در رفتار بازار ایجاد شود، با سنجش شرایط اقتصادی، این امر به بانک مرکزی برای اعمال تغییرات لازم اعلام می‌شود.

با کسی شوخی نداریم

وی در ادامه اعلام کرد: در سال جاری با کسی شوخی نداریم، فاقد مجوزها راسا تعطیل می‌شوند. در ساماندهی موسسات و صندوق‌های قرض‌الحسنه حساس هستیم و این امر را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بدهی هیچ بانکی صفر نیست

فروزش همچنین با تاکید بر اصل رقابت‌پذیری نظام بانکی گفت: رقابت، اصل نظام بانکداری است و اگر بانک‌ها رقابت سالم نداشته باشند، می‌میرند.

وی در پایان اعلام کرد: بدهی هیچ یک از بانک‌ها به بانک مرکزی صفر نشده و تنها بدهی برخی از بانک‌ها کاهش پیدا کرده است.