گروه بازار پول- یک مقام مسوول در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ریسک و حق بیمه کشتی‌ها در محدوده ۱۲ کیلومتری آب‌های جنوبی ایران تاکنون بسیار کمتر از برخی دیگر از بنادر کشورهای منطقه بوده است و بعید است با وجود تحریم نیز، ریسک و حق بیمه برای کشتی‌های عازم بنادر ایران بیشتر از کشورهایی مانند عربستان، بحرین و قطر شود. به گزارش بیمه مرکزی ایران معاون رییس کل بیمه مرکزی ایران در امور بیمه‌های اتکایی، اعلامیه «کمیته بیمه خطر جنگ انجمن بیمه‌گران بازار لویدز» که در اواخر اسفند ماه نام ایران را از نظر ریسک دریایی در کنار نام برخی دیگر از کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس قرار داد، کم‌اهمیت خواند و به «پیک بیمه» گفت: «این موضوع جدیدی برای ایران نیست و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش اعلامیه‌هایی از این نوع دریافت می‌کرده است».

خانم مینا صدیق نوحی معاون اتکایی بیمه مرکزی گفت: اعلامیه کمیته بیمه خطر جنگ انجمن بیمه‌گران بازار لویدز، همواره نام کشورهایی را که تصور می‌کند در شرایط مخاطره ناشی از جنگ، اعتصاب، عملیات تروریستی و مخاطرات مشابه قرار دارند در فهرستی وارد ‌کرده و پس از آنکه احساس می‌شود که این شرایط در مورد کشوری مصداق ندارد یا شرایط تغییر کرده نام کشور را از فهرست یاد شده حذف می‌کرده است. در این فهرست، نام کشورهایی از منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس، همچون بحرین، یمن، فلسطین اشغالی، لبنان، عراق، قطر و عربستان به عنوان کشورهایی که ممکن است با خطر ناشی از جنگ، اعتصاب، عملیات تروریستی و مخاطرات مشابه مواجه شوند قرار دارد؛ اما پیش از این نام ایران در این فهرست قرار نداشت. وی افزود کاری که اعلامیه اخیر کمیته ذی‌ربط لویدز انجام داده این است که نام ایران را نیز در کنار نام‌های یاد شده در منطقه خاورمیانه قرار داده است و همزمان، نام تایلند را از فهرست مناطق پرمخاطره در منطقه آسیا حذف کرده است؛ بنابراین وارد شدن موقت نام ایران در این لیست چندان مهم نیست.

معاون اتکایی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: افزوده شدن آب‌های دریایی واقع در ۱۲ کیلومتری سواحل جنوب کشور ما به فهرست آب‌های کشورهای پرخطر در خاورمیانه به این معنا است که اگر شناوری پوشش بیمه‌ای در مقابل خطر جنگ از بیمه‌گران عضو انجمن بیمه‌گران لویدز خریده باشد، آن بیمه‌گران در صورتی که تمایل داشته باشند، می‌توانند از کشتی‌های عازم این مناطق حق بیمه اضافی درخواست کنند. وی افزود: اصولا بیمه‌گران اجباری به تبعیت از این تصمیم لویدز ندارند.

در جواب به این سوال که پاسخ بیمه مرکزی به عنوان هدایت‌گر صنعت بیمه کشور به تصمیم لویدز چیست؟ معاون اتکایی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما به عنوان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تصمیم کمیته بیمه خطر جنگ را تایید نمی‌کنیم؛ در آب‌های ساحلی ایران امنیت کامل وجود دارد و خطرات مورد نظر کمیته خطر جنگ لویدز در اینجا وجود ندارد.»

وی تاکید کرد: درصورت درخواست کشتی‌ها برای دریافت پوشش بیمه خطر جنگ، ما می‌توانیم طرح ارائه دهیم و بیمه‌نامه‌هایی با نرخ ارزان و متناسب با خطر مربوط به شرایط عادی برای آنها صادر کنیم.

خانم صدیق نوحی تاکید کرد که صنعت بیمه کشور در نرخ بیمه شناورهای دریایی هیچ تغییری نداده است و در صورت نیاز بیمه‌گذاران، بیمه مربوط به کشتی‌ها با نرخ‌های ترجیحی ارائه خواهد شد.

معاون اتکایی بیمه مرکزی اعلام کرد که تاکنون گزارشی مبنی بر اخذ حق بیمه اضافی خطر جنگ کشتی به بیمه مرکزی اعلام نشده است. وی افزود: تصمیم کمیته بیمه‌های دریایی مربوط به لویدز در مورد بیمه کشتی‌های عازم ایران بیشتر از بعد سیاسی مطرح شده و هیچ تاثیر عملی بر ایران نداشته است.