یک کارشناس بانکی ضمن تاکید براینکه سیستم بانکی فعلی باید برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اصلاح شود، گفت: بانک‌ها در حال حاضر توانایی جذب و پخش نقدینگی حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها را ندارند.

فرزاد رحیم‌زاده در گفت‌وگو با فارس، در مورد آمادگی سیستم بانکی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: در شرایط فعلی نظام بانکی، باید بتواند حجم عظیمی از نقدینگی را که دولت از محل درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به دست می‌آورد، بدون بوروکراسی و در کمترین زمان ممکن به مردم منتقل کند.

وی به اهمیت نقش سیستم بانکی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با توجه به تورم ناشی از این قانون اشاره و تصریح کرد: به دلیل اینکه هر سال بودجه دولت انبساطی بسته می‌شود و در عین حال اجرای قانون هدفمندی نیز آثار تورمی به دنبال دارد، باید سیاست‌های پولی طبق شرایط روز اعمال شود.

به گفته این کارشناس بانکی، تورم ناشی از اجرای قانون موجب خروج سپرده‌گذاری‌ها در نظام بانکی و کاهش منابع بانک‌ها‌ خواهد شد.

رحیم‌زاده با بیان اینکه تورم بالا بازدهی سپرده‌گذاری‌ها را کم می‌کند، اضافه کرد: در شرایط فعلی و با اجرای قانون هدفمندی میل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها کم می‌شود.

وی افزود: بانک‌ها برای جلوگیری از حالت مذکور مجبور هستند با افزایش نرخ تورم، نرخ‌های سود بانکی خود را بالا ببرند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: البته بانک‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای بالا بردن سودهای سپرده‌گذاری ندارند، بنابراین راهکار فوق چندان عملی نخواهد بود.

رحیم‌زاده تاکید کرد: بانک‌ها توانایی جذب و توزیع نقدینگی حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها را ندارند و برای اجرای قانون مذکور اول باید سیستم بانکی اصلاح شود.

این کارشناس بانکی ضمن تاکید بر لازم‌الاجرا بودن قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: نحوه، زمان و انواع ابزارهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در میزان تورم بعد از اجرای قانون مهم است.

وی با تاکید براینکه بانک‌ها باید توانایی جذب سپرده‌ها را در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داشته باشند، افزود: تصحیح نظام بانکی در اجرای این قانون مهم است و بعد از این امر باید قانون هدفمندی اجرا شود.