افشین ایرجی- با رشد روزافزون رسانه‌های ارتباط جمعی و IT و نیز تغییرات سریع در نحوه اطلاع‌رسانی، کسب و کارهای مختلف با استفاده از شیوه های به روز، در توسعه آگاهی مشتریان در مورد خدمت یا محصول خود می‌کوشند، شرکت‌های بیمه نیز نباید از این قاعده مستثنی باشند، ولی همان‌گونه که مشاهده می‌گردد، شرکت‌های بیمه متناسب با سایر کسب و کارها از شیوه‌های نوین اطلاع رسانی بهره‌مند نبوده و حتی نسبت به نزدیک‌ترین کسب و کار خود، یعنی بانک‌ها نیز بهنگام نیستند.

چندسالی است سیستم بانکی با بهره‌مندی از روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی از جمله پیامک برای اعلام مانده، پست الکترونیک برای ارسال صورتحساب و حتی از تلفن ثابت و همراه و اینترنت برای دریافت مانده و انجام امور بانکی وارد میدان شده است و با همین روش‌ها بخش اعظمی‌ از مراجعات مستقیم مشتریان به بانک را کاسته ‌است.

البته از این امر نباید غافل شد که مردم به خوبی با سیستم بانکی و خدمات آن آشنا بوده و با اکثر خدمات بیمه‌ای بیگانه هستند که این امر مانع از مراجعه مستقیم به پایگاه اینترنتی بیمه‌ها و دریافت اطلاعات یا حتی تهیه بیمه‌نامه آنلاین می‌گردد.

با توجه به عدم آشنایی جمع کثیری از مخاطبان صنعت بیمه با خدمات این صنعت، نیاز بیشتری برای اطلاع‌رسانی به روش‌های جدید احساس می‌گردد، زیرا بیمه حجم انبوهی از اطلاعات است که در صورت انتقال به مخاطب می‌توان او را به بیمه گذار مبدل نمود.

این امر به طرق مختلف می‌تواند در صنعت بیمه اتفاق افتد:

-ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی انواع رشته‌های بیمه ای بنا به در خواست مخاطب با سیستم ارسال پیامک خودکار.

-اطلاع‌رسانی خودکار زمان تمدید بیمه‌نامه‌های مختلف به وسیله پیامک و تایید آنان از همین طریق برای صدور.

-اطلاع رسانی مختلف برای مناسبت‌های گوناگون در امتداد مشتری‌مداری‌های دیگر، برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی توسط شرکت‌های بیمه با ایجاد یک مرکز پیامک.

- اطلاع‌رسانی شرایط بیمه‌نامه‌های گروهی به اعضا و صدور کارت بیمه به صورت آنلاین و نحوه استفاده از آن، این امر موجبات رضایت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه بیمه‌گر و بیمه‌گذار را فراهم خواهد نمود.

- تشکیل پرونده خسارت به صورت آنلاین از طریق پایگاه اینترنتی بیمه‌گر و بررسی اولیه و جلوگیری از مراجعات پی در پی خسارت دیده به اداره خسارت.

لازم به ذکر است که سایت‌ها و وبلاگ‌های متعددی در مورد بیمه علاوه بر سایت اصلی شرکت‌های بیمه فعالیت دارند، ولی اغلب آنها غیر از متون بیمه‌ای خدمات دیگری ارائه نمی‌کنند.

یکی از دلایل عدم گسترش روش‌های نوین فن‌آوری اطلاعات در صنعت بیمه به ضریب نفوذ پایین بیمه مربوط می‌شود‌، مردم ما با بیمه بیگانه بوده و اعتماد ندارند که با مراجعه به یک سایت اینترنتی و مطالعه شرایط آن نسبت به تهیه آنلاین بیمه‌نامه اقدام نمایند و این مهم نیازمند تلاش دست‌اندرکاران این صنعت و ایجاد فرهنگ مربوط به خود می‌باشد.

معرفی سایت: به عنوان مثال یک سایت جدید را که در این زمینه شروع به کار نموده و می‌توان گفت تا حدی نیازهای اطلاع‌رسانی شرکت‌های بیمه و شبکه فروش آنها را پوشش می‌دهد، سایتی است به نام پرتال بیمه، به آدرسwww.portalbime.com این سایت دارای بخش‌های مختلف شامل اخبار بیمه، پیوندهای بیمه‌ای، مقالات، کتب، همایش‌ها و مدیریت اطلاع رسانی پیامکی بسیار جامع و کامل و نیز بخش صدور کارت بیمه در رشته‌های گروهی می‌باشد، امید است شرکت‌های بیمه و شبکه فروش با ارتقای اطلاع‌رسانی خود، بیگانگی مخاطبین را با صنعت بیمه، مرتفع نموده و شاهد رقابت سالم و ارتقای ضریب نفوذ بیمه باشیم و با اطلاع‌رسانی دقیق، مشتریان خود را به مشتریان وفادار و آشنا با بیمه مبدل نمایند.

afshiniraji@gmail.com