مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از آماده بودن زیرساخت‌های پرداخت نقدی یارانه‌ها در سیستم بانکی خبر داد و گفت: رویه این کار در سیستم بانکی کاملا مشخص شده، ولی زمان واریز اولین وجوه، بستگی به زمان آغاز اجرای طرح دارد. مهران شریفی در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص وضعیت توزیع نقدی یارانه‌ها توسط بانک‌ها از طریق کارت‌های بانکی به حساب افراد، به نهایی شدن برنامه پرداخت یارانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: عمدتا یارانه‌ها به حساب خود افراد واریز می‌شود و برای کسانی که حساب ندارند، حساب جدیدی افتتاح و به آن واریز خواهد شد.

به گفته وی، رویه پرداخت یارانه‌ها در سیستم بانکی کاملا مشخص و به وزارت رفاه کارگران و بانک‌ها ابلاغ شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه روش پرداخت نقدی یارانه‌ها از طریق سیستم بانکی نهایی شده است، تصریح کرد: رویه پرداخت نقدی یارانه‌ها در سیستم بانکی شروع شده است و هم‌اکنون بانک‌ها در حال استخراج اطلاعات حساب‌های مردم و اعلام آن به وزارت رفاه هستند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اضافه کرد: زیرساخت پرداخت نقدی یارانه‌ها در سیستم بانکی کاملا آماده است و مابقی موارد بستگی به زمان شروع اجرای قانون توسط دولت دارد.

وی در مورد عملکرد بانک‌ها در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروزی اظهار داشت: تراکنش‌های مرکز بانک و کارتی بانک در ۹ روز پایانی اسفند ۸۸ در مقایسه با اسفند ۸۹، بیانگر رشد تراکنش‌های موفق در این ایام است.

وی در توضیح تراکنش‌های «مرکز» و «کارتی» بانک افزود: تراکنش «مرکز» بانک شامل کارت و غیرکارت می‌شود و به این معنی که هر آنچه از خودپردازها (ATM)، دستگاه‌های پرداخت فروشگاهی (POS) و مراجعه مشتری به شعبه و موارد مشابه در سیستم مرکزی بانک ثبت شود، است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه ثبت موارد مذکور در سیستم بانک مرکزی به معنی «تراکنش مرکزی» است، در توضیح تراکنش‌های «کارت» گفت: تراکنش کارت شامل خودپرداز، POS و کارت‌خوان شعبه می‌شود.

شریفی تصریح کرد: تراکنش‌های «مرکز» در بانک صادرات در ۹ روز آخر اسفند ۸۸ نسبت به بازه مشابه در ۸۷ معادل ۲۳ درصد، بانک ملی ۶۶ درصد، کشاورزی ۱۰ درصد، توسعه صادرات ۱۹۸ درصد و بانک صنعت و معدن ۳۷ درصد افزایش یافته است.

وی در مورد تراکنش‌های «کارتی» نیز گفت: تعداد تراکنش‌های «کارتی» در بانک صادرات دربازه مذکور نسبت به مدت مشابه در سال ۸۷ معادل ۶۴ درصد، بانک ملی ۵۱ درصد، بانک کشاورزی ۵۵ درصد، بانک توسعه صادرات ۱۵ درصد افزایش و بانک صنعت و معدن منفی ۴ درصد بوده است.