مزیت‌های طرح ملی فراپذیرش برای بانک‌های عامل

جدیدترین دستاورد شرکت کارت اعتباری ایران کیش با عنوان طرح فراپذیرش (multi acquirer) اخیرا در جامعه بانکی کشور مطرح شده است. به گفته مدیران این شرکت، طرح جدید قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که می‌توان از آن به عنوان یک طرح ملی یاد کرد. در گفت‌وگوی کوتاهی با مهندس میر کبیری، مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش، قابلیت‌ها و ویژگی‌های این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.

۱ - زمینه فعالیت و پیشینه شرکت شما چیست؟

با درک ضرورت توسعه خدمات و بسترسازی به منظور ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و نقش آن در کشور، شرکت کارت اعتباری ایران کیش

با هدف ایجاد و توسعه بسترها و ابزارهای ارائه خدمات پرداخت الکترونیک در سال ۸۲ به صورت سهامی ‌عام با مشارکت عمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت ملی انفورماتیک و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی‌ تاسیس شد. شرکت ضمن عقد قرارداد با بانک صادرات ایران به عنوان psp بانک، فعالیت‌های خود را آغاز و مسوولیت ایجاد، گسترش و پشتیبانی شبکه پایانه‌های فروش بانک صادرات ایران را به عهده گرفت.

۲ - اهم فعالیت‌های جاری شرکت برای عرضه به مقوله خدمات پرداخت الکترونیک در کشور چیست؟

الف- ایجاد بزرگ‌ترین شبکه پایانه‌های فروش با ۲۵۰ هزار پایانه فروش منصوبه در کل کشور

ب- رتبه اول حجم گردش مالی بر روی پایانه‌های فروش در شبکه بانکی

ج- نصب پایانه‌های فروش در کشورهای امارات، عمان، قطر و پیگیری برای نصب پایانه‌های فروش در کشورهای دیگر

د- توسعه بسترهای ارائه خدمات پرداخت از طریق همکاری با بانک صادرات در زمینه صدور کارت‌های تخفیف (زاگرس کارت،کارت نیلگون و....)

ه- ارائه کارت‌های اعتباری بین‌المللیcard master و visa

و-مبدع طرح ملی فرا پذیرش (multi acquirer) برای تصحیح ساز و کارهای فعلی خدمات پرداخت در سطح کشور

۳ - جدیدترین دستاورد و خدمات شما بر روی پایانه‌های فروش چیست؟

از جمله قابلیت‌های شرکت در ارائه خدمات در زمینه پایانه‌های فروش دارای نرم‌افزارهای پرداخت قبوض، e-voucher (خرید شارژ سیم کارت )، سیستم pc pos، سیستم‌های تخفیف، سیستم multi merchant (پایانه‌های فروش متصل به چند حساب از یک بانک) و جدیدترین قابلیت که به عنوان ویژگی منحصر به فرد و برتر پایانه‌های فروش شرکت مطرح شده است، امکان multi acquirer(فرا پذیرش) پایانه‌های فروش منصوبه در صورت توافق بانک‌های کشور می‌باشد.

۴ - علت اینکه از ویژگی فراپذیرش (multi acquirer) به عنوان یک پدیده مثبت در جهت استفاده صحیح و بهینه از منابع ملی در بخش بانکداری یاد می‌شود، چیست؟

در حال حاضر با توجه به بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ‌نصب بیش ازیک پایانه فروش در یک واحد صنفی دارای محدودیت‌های قانونی است، در حالی که عملا در برخی از فروشگاه‌ها و واحد‌های تجاری بیش از یک پایانه فروش که هر کدام جزو سرمایه‌ها و منابع ملی کشور می‌باشد وجود دارد که در این راستا شرکت با تمرکز بر روی چگونگی اصلاح الگوی مصرف اقدام به معرفی طرح ملی multi acquirer نموده است. بر اساس این طرح پذیرنده در صورت توافق بین بانک‌های حاضر در طرح فراپذیرش، امکان آن را خواهد داشت تا از طریق یک پایانه فروش وجوه حاصل از فروش خدمات و محصولات خود را به هر یک از حساب‌های خود در یکی از بانک‌های مشارکت کننده بدون نیاز به در اختیار داشتن سایر پایانه‌های فروش واریز نمایند. بدیهی است نحوه انتقال تراکنش بر اساس منافع هر یک از بانک‌های حاضر از میان یکی از مدل‌های تعریف شده در شرکت قابل تعیین خواهد بود.

۵ -مدل پیشنهادی شما از نظر فنی چگونه اجرا خواهد شد؟

فرض می‌شود، بانک صاحب پایانه در یک بنگاه تجاری یک پایانه فروش نصب نموده است و بانک‌های x و y قصد سرویس گرفتن از ترمینال بانک صاحب پایانه را دارند.

۱. پایانه بر اساس توافقات انجام شده برای کلیه کارت‌های کشیده شده شماره سرخط بانک صاحب پایانه را شماره‌گیری می‌نماید و از طریق سوئیچ‌های واسط تراکنش به سمت سوئیچ بانک‌های X, Y هدایت می‌شود و در واقع تراکنش در سوئیچ بانک‌های مختلف انجام می‌گردد و بدیهی است وجوه حاصل از آن نیز به حساب‌های پذیرنده در هر بانک واریز می‌گردد.

۲. پایانه براساس توافقات انجام شده برای برخی کارت‌های کشیده شده شماره سرخط بانک x و برای برخی دیگر سرخط بانک yو برای برخی دیگر سرخط بانک صاحب پایانه را شماره‌گیری می‌نماید و همانند روال‌های موجود تراکنش انجام می‌شود.

هر پذیرنده می‌تواند حساب‌های کلیه بانک‌های دخیل را داشته باشد و وجوه آن به حساب‌های مرتبط واریز گردد.

با توجه به تعهد مشتری و وفاداری مشتریان می‌توان این‌گونه برداشت نمود که احتمال کشیدن کارت‌های بانک x وy در پایانه مشترک بانک x وy بیشتر است و این فرآیند به هر صورت قابل گسترش و تنظیم می‌باشد.

۶ - ویژگی‌های خاص و مزایای استفاده از این قابلیت برای بانک‌های عامل را بیان کنید؟

۱ - بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که تمایل به راه‌اندازی سیستم‌های پرداخت الکترونیک را دارند، با سرمایه‌گذاری اولیه کمتری قادر خواهند بود به همان میزان جذب منابع نمایند و در هزینه‌های راه‌اندازی، پشتیبانی و نگهداری شبکه‌های خود به شکل موثری صرفه‌جویی نمایند.

۲ - تمایل برای تعاملات تجاری بین بانک‌ها به منظور راه‌اندازی پروژه‌های مشترک در زمینه خدمات پرداخت الکترونیک افزایش خواهد یافت.

۳ - ضمن اصلاح الگوی مصرف از اتلاف منابع مالی ملی ارزی به شکل موثری جلوگیری خواهد شد.

در خاتمه از مدیران عالی بانک‌های کشور درخواست می‌شود که با دقت نظر در تعیین استراتژی بانک‌های تحت مدیریت خویش و با در نظر گرفتن منافع سازمانی و ملی شرایطی را فراهم نمایند تا posهای منصوبه بانک‌های مختلف را با سازکاری مناسب به اشتراک گذارده و درصد رضایت مشتریان و کیفیت هدایت و مدیریت خدمات پرداخت الکترونیک را به حد مطلوب بین‌المللی نزدیک نمایند.